۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۱
دنا و مکران در حیاط خلوت آمریکا

یک کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی، حضور ایران در حیاط خلوت آمریکا را نشانه گذار قدرت از غرب به شرق دانست و گفت: در این برهه زمانی به وضوح می‌بینیم که کشورهایی که در برهه‌ای از زمان بدون اجازه ایالات متحده آمریکا حتی در اصطلاح آب نمی‌خوردند امروز اقداماتی را بر خلاف خواسته‌های آمریکا انجام می‌دهند.

حمید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون حضور ناو دنا و ناوبندر مکران ارتش ایران در حیاط خلوت آمریکا اظهار کرد: بر اساس مُر قانون اساسی یکی از وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از حفاظت و حراست از مرزهای زمینی آبی و هوایی کشور حراست از نظام و منافع جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط دنیا است.

وی یکی از منافع جمهوری اسلامی را بارزگانی و فعالیت‌های تجاری دانست و افزود: بخش عمده این فعالیت‌های تجاری از طریق دریا انجام می‌شود به همین دلیل ارتش جمهوری اسلامی و در رأس آن نیروی دریایی به عنوان یک نیروی راهبردی وظیفه تأمین امنیت کشتی‌ها و ناوگان تجاری جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.

حضور ناوگان ارتش در آب‌های آزاد برای تأمین امنیت

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی یکی از اهداف حضور ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه آمریکای جنوبی و در آب‌های آزاد را حفاظت و حراست از امنیت ناوگان تجاری و ناوگان خط جدید برقرار شده بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا معرفی کرد و گفت: پس از اینکه موضوع دزدی‌های دریایی و چنین مشکلاتی ایجاد شد، ناوگروه‌هایی از سال‌های گذشته در آب‌های آزاد حضور داشتند و وظیفه تأمین امنیت را بر عهده گرفتند.

وی با اشاره به مفهوم حیاط خلوت کشورهای قدرتمند در اصطلاح روابط بین‌الملل ادامه داد: کشورهای قدرتمند برای خود محدوده‌هایی در عرف بین الملل تعریف می‌کنند و منافعی در این حیاط خلوت در نظر می‌گیرند به عنوان مثال اوکراین و کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی به عنوان حیاط خلوت روسیه به شمار می‌آیند.

محمدی کشورهای آمریکای جنوبی را از زمان زمان جیمز مونرو، پنجمین رئیس جمهور آمریکا به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل آمریکا نسبت به اتفاقات این کشورها حساس است و حضور جمهوری اسلامی ایران در حیاط خلوت ایالات متحده که از سال‌های گذشته و با ارتباط با کشورهای حوزه آمریکای جنوبی اتفاق افتاده، تابو یا هیمنه آمریکا را زیر سوال برده است.

وی با اشاره به فشارهای آمریکا برای جلوگیری از پهلو گرفتن دو ناو ارتش ایران در بندر ریودو ژانیرو گفت: سفیر آمریکا در برزیل به صراحت اعلام کرد که این دو ناو جنگی نباید در بندر ریودوژانیرو پهلو بگیرد با این وجود می‌بینیم که دولت برزیل به این خواسته توجهی نکرد و به دو ناو جمهوری اسلامی ایران اجازه پهلوگیری داد.

کاهش هژمونی آمریکا در بین متحدان

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی حضور ایران در حیاط خلوت آمریکا را نشانه گذار قدرت از غرب به شرق توصیف کرد و افزود: در این برهه زمانی به وضوح می‌بینیم که کشورهایی که در برهه‌ای از زمان بدون اجازه ایالات متحده آمریکا حتی در اصطلاح آب نمی‌خوردند امروز خواست ایالات متحده برای آنها مهم نیست تا جایی که کشورهایی مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه، پرو و برزیل در آمریکای جنوبی و حتی عربستان و امارات متحده عربی اقداماتی را بر خلاف خواسته‌های آمریکا انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: این کشورها روابط بین‌الملل را فهم کرده‌اند و می‌دانند که آمریکا دیگر ابرقدرت هژمون نیست بر همین مبنا همه تخم مرغ‌های خود را در سبد آمریکا نمی‌گذارند.

محمدی با اشاره به دیپلماسی دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی هدف خود از این گونه اقدامات را رساندن پیام صلح به کشورهای هدف می‌داند و هنگامی که سطح ارتباطات ایران و برزیل در حوزه نظامی افزایش یابد، ناوگروه‌های آنها نیز در سواحل کشور ما حضور پیدا می‌کنند و این افزایش تبادلات تجربیات نظامی و دریایی باعث افزایش سطح روابط استراتژیک می‌شود.

پیمایش چند هزار مایلی دو کشتی ایرانی

وی پیمایش چند هزار مایلی دو کشتی کاملاً ایرانی و حضور آنها در سواحل برزیل را نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی خواند و گفت: ساخت ناو جنگی متفاوت از ساخت کشتی است و ناوهای ایران دنا و مکران که کاربری پشتیبانی و لجستیکی دارد، برای نخستین بار است که این محدوده و بعد مسافت را طی می‌کنند که نشان می‌دهد با داشتن توانایی ساخت تجهیزات شناورهای پیشرفته بر لبه دانش قرار دارد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی پیمایش در اقیانوس‌ها را متفاوت از خلیج‌ها و دریاها دانست و ادامه داد: اقیانوس‌ها توفان‌ها و امواج متفاوتی دارند و این حرکت نشان از توان جمهوری اسلامی ایران در ساخت تجهیزات نظامی دریاپایه و شناورهایی دارد که می‌تواند این بعد مسافت را طی کنند.

وی با اشاره به ارتباطات دیرینه رئیس جمهوری برزیل با جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در دولت‌های قبلی شاهد آغاز این ارتباطات بودیم و رئیس جمهوری کنونی برزیل که با سیاست‌های امپریالیستی و سلطه‌طلبانه ایالات متحده آمریکا مخالفت است با تقویت این روابط اجازه داده دو کشتی جمهوری اسلامی ایران به نام‌های دنا و مکران در سواحل این کشور پهلو بگیرند.

محمدی ارتباط تجاری و بازرگانی ایران با کشورهای آمریکای جنوبی را در شرایط سینوسی دانست و گفت: در برخی از دولت‌ها شاهد افزایش این ارتباطات بودیم که باعث شد وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ما در این کشورها فعالیت‌های بیشتری انجام دهند، به ویژه آنکه فعالیت سفارت‌خانه‌ها تنها فعالیت سیاسی نیست بلکه معاونت‌های فرهنگی، اقتصادی و رایزن‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند وظیفه افزایش تبادلات و ارتباطات اقتصادی و فرهنگی را بر عهده دارند.

لزوم گسترش ارتباطات دفاعی و سیاسی برای خنثی‌سازی تهدیدها

وی با تاکید بر لزوم حفظ ارتباطات متوازن با کشورهای آمریکای جنوبی تاکید کرد: ارتش و نیروی دریایی ارتش در حوزه امنیتی و نظامی این وظیفه را به خوبی انجام داده و لازم است که این حرکت در حوزه دیپلماتیک و بازرگانی نیز از سوی نهادهای دیگر ادامه یابد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی درباره مخالفت‌های آمریکا با گسترش این روابط ادامه داد: باید بپذیریم که افول ایالات متحده آمریکا و گذار قدرت از غرب به شرق یک اصل ثابت شده مورد پذیرش عموم دانشمندان و اندیشمندان در حوزه روابط بین‌الملل است اما تلاش‌های آمریکا همچنان ادامه دارد همانگونه که این دو ناو به دلیل فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه پهپادی توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هستند.

محمدی انجام فعالیت‌های ایذایی این‌چنینی از سوی آمریکا را قابل پیش‌بینی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این شرایط لازم است که منفعلانه عمل نکند و با اقداماتی در حوزه سیاست خارجی، دفاعی و ارتباطات خود با کشورهای دیگر می‌تواند اقدامات ایالات متحده آمریکا را خنثی کند.

کد خبر 647141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.