رویدادهای هفته صنایع دستی باید فراملی و بین‌المللی شود

دبیر هنرواره صنایع دستی شهر اصفهان گفت: در حوزه صنایع دستی باید برای سال‌های آینده گام‌های بلندتری برداریم و رویدادهای هفته صنایع دستی را فراملی و بین‌المللی کنیم، زیرا ورود گردشگران خارجی به عرصه صنایع دستی، در اقتصاد شهر تأثیر بسزایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _یکشنبه بیست‌ودوم خردادماه_ در آئین تجلیل از پیشکسوتان هنرمند صنایع دستی و سنتی که در مهمانسرای عباسی برگزار شد، با بیان اینکه روز بیستم خرداد روز جهانی صنایع دستی و روز فرش ایرانی بود، اظهار کرد: با کاهش شدید اپیدمی کرونا در جامعه، فرصت مغتنمی ایجاد شد تا اجتماعات و همایش‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به همکاری بین بخشی برای توسعه صنایع دستی و تحقق اهداف کلان، افزود: با مشارکت نهادها و ارگان‌های مرتبط همچون اداره کل میراث و صنایع دستی، اداره کل فنی وحرفه‌ای، اتاق بازرگانی و اتحادیه صنایع دستی رویدادهایی را در این هفته برای توسعه و ترویج صنایع دستی اجرا می‌کنیم.

دبیر هنرواره صنایع دستی شهر اصفهان تصریح کرد: اجرای حدود ۱۷ برنامه به مناسبت هفته صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت که از روز پنج شنبه هفته گذشته با عنوان نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای مردمی در باغ غدیر آغاز شد و تا روز بیست‌وهفتم خردادماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی در تشریح دیگر برنامه‌های شاخص هفته صنایع دستی، گفت: تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی و افتتاح نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در باغ چهلستون از دیگر برنامه‌ها است.

نصوحی تصریح کرد: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است بنابراین باید بتوانیم با توسعه ارتباطات شبکه‌ای به موضوع هنر صنایع دستی کمک کنیم که لازمه آن برگزاری جلسات بین هنرمندان و در ادامه نمایشگاه مشترک بین اصفهان و بندرعباس در این راستا برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی برای صنف صنایع دستی پیش‌بینی و با موضوع خلاقیت در صنایع دستی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: این کارگاه‌های آموزشی با موضوعات صادرات و ارزآوری و مباحث اقتصادی با مشارکت اتاق بازرگانی در حال برگزاری است و دوره دیگری نیز در زمینه مالیات در حوزه صنایع دستی با همت اداره کل میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.

رونمایی از زیورآلات اشک زاینده‌رود در هفته صنایع دستی

دبیر هنرواره صنایع دستی شهر اصفهان گفت: پیش‌بینی لازم برای برگزاری کارگاه آموزشی در چندین نقطه شهر به صورت ورکشاپ با حضور هنرمندان رسته‌های مختلف برای جذب اقشار مختلف شهروندان شده است تا حداقل یکبار فرصت آشنایی با صنایع دستی را پیدا کنند، البته ایوان ارگ جهان‌نما، باغ غدیر، میدان جلفا و گذر فرهنگی چهارباغ از جمله نقاط شهری است که این اتفاق خوب برگزار خواهند شد.

وی ادامه داد: در هفته صنایع دستی همچنین مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده اینترنتی با حضور پیشکسوتان هنرمند با محوریت توضیح آثار هنری توسط هنرمندان با هدف جذب جوانان به هنر صنایع دستی برگزار می‌شود.

نصوحی گفت: فراتر از مجموعه اقداماتی که برای هفته جهانی صنایع دستی تدارک دیده شده است، دو برنامه خاص در قالب مسابقه خواهیم داشت که فراخوان‌های آن به صورت عمومی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته مسابقه «۴۰ وکتور از خط افق آسمان شهر اصفهان» برگزار شد، اظهار کرد: در این مسابقه ساختمان‌های شاخص کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و خط‌برداری مشخصی از آسمان شهر را شکل می‌دهد.

دبیر هنرواره صنایع دستی شهر اصفهان افزود: رونمایی از زیورآلات اشک زاینده‌رود در راستای ترویج ساخت آن، چاپ و توزیع «مجله فیروزه» به دو زبان فارسی و انگلیسی برای ۳۰۰ نفر از اعضای شبکه شهرهای خلاق جهان، ساخت و تولید پلاک‌کوب شهر خلاق اصفهان توسط کمیسیون ملی یونسکو – ایران، رونمایی از کلیپ راسته و حضور و مشارکت مردم در کارگاه‌های هنرهای صنایع دستی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای هفته صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه روز گذشته از پوستر مسابقه «طرح زیوری برای اصفهان» رونمایی شد و مسابقه طراحی المان‌های شهری نیز در روزهای آینده برگزار خواهد شد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد در حوزه صنایع دستی باید برای سال‌های آینده گام‌های بلندتری برداریم و این رویدادها را فراملی و بین‌المللی کنیم، زیرا ورود گردشگران خارجی به عرصه صنایع دستی، در اقتصاد شهر تأثیر بسزایی خواهد داشت.

کد خبر 581395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.