گلپایگان شهر ملی منبت/واگذاری دو بازارچه به هنرمندان صنایع‌دستی

شهرداری گلپایگان با تعریف آثار تاریخی در طرح بازآفرینی شهری و تخصیص بودجه برای مرمت، احیا، بازسازی و تغییر کاربری بناهای تاریخی و ارائه خدمات به هنرمندان صنایع‌دستی‌، سرنوشت شهر را در دست گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آثار تاریخی و صنایع‌دستی سنتی، پلی میان گذشته و حال و نمادی از هویت ملی-فرهنگی شهر است. توسعه اشتغال در صنایع‌دستی محرک اقتصاد شهری است و به عنوان یک هنر فاخر می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند.

طی سال‌های اخیر، شهرداری گلپایگان با تعریف آثار تاریخی در طرح بازآفرینی شهری و تخصیص بودجه سعی داشته است تا فرهنگ اصیل شهر را حفظ کند و گلپایگان را به سمت توسعه پایدار به پیش ببرد. مرمت، احیا، بازسازی، تغییر کاربری و ارائه خدمات به هنرمندان صنایع‌دستی سرنوشت شهر را تعیین می‌کند و موجب رونق گردشگری و اقتصاد شهر می‌شود.

برای اطلاع از اهم اقدامات شهرداری در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با «پیمان شکرزاده» شهردار گلپایگان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین صنایع‌دستی گلپایگان کدام است؟

هنر خطاطی و خوشنویسی، منبت‌کاری، معرق‌کاری، گره‌چین خاتم‌کاری، پیکرتراشی، گیوه‌دوزی، چرم‌دوزی و قالی‌بافی، سفال‌گری و مسگری از مهم‌ترین هنرها است. از جمله صنایع‌دستی مشهور گلپایگان، هنر منبت‌کاری است که از زمان‌های گذشته در این شهر رایج بوده و اساتید معروفی در این زمینه فعال بوده و هستند؛ هم‌اکنون نیز هنرمندانی در این رشته فعالیت دارند. سال گذشته با تلاش‌های بی‌وقفه مجموعه مدیریت شهری، شهرداری گلپایگان و همکاری سایر مدیران، شهرستان گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت ایران معرفی شد.

مدیریت شهری چه حمایتی از شاغلان این حوزه کرده است؟

بازآفرینی حمام بهشت و احداث بازارچه هنر به مساحت ۷۵۰ مترمربع با صرف اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیارد تومان از جمله اقدامات شهرداری در این زمینه است. واگذاری کامل بازارچه پارک جنگلی و بازارچه هنر به هنرمندان صنایع‌دستی شهر گلپایگان به منظور ارائه و فروش محصولاتشان از دیگر اقدامات شهرداری در این حوزه است.

اقدام شهرداری در حفظ هنر گیوه‌دوزی، سفال‌گری و مسگری چیست؟

به منظور حفظ نام و آوازه و آشنا شدن مسافران به هنر گیوه‌دوزی، سفال‌گری و مسگری گلپایگان، نماد مشاغل گیوه‌دوزی، مسگری و سفال‌گری در گذرهای بازار قدیمی گلپایگان نصب شد.

راهکارهای توسعه صنایع‌دستی شهر چیست؟

با توجه به تلاش‌های مستمر مجموعه مدیریت شهری در زمینه جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران به شهر گلپایگان و با عنایت به اختصاص فضاهایی برای نمایش و فروش صنایع‌دستی، هنرمندان شهرستان گامی مؤثر در راستای معرفی و توسعه صنایع‌دستی شهر برداشته‌اند.

شهرداری برای حفظ دو حمام قدیمی شهر چه اقداماتی انجام داده است؟

مرمت و بازسازی حمام تاریخی بهشت (ملأ اسداله) سال ۱۳۹۷ با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شد و سال ۱۳۹۹ به اتمام رسید که با کاربری رستوران سنتی و بازارچه فروش صنایع‌دستی استفاده می‌شود. سال ۱۳۹۷ بازسازی و مرمت حمام تاریخی رباط آحسین شهر گلپایگان با حفظ معماری سنتی و با کاربری موزه مردم‌شناسی اجرا و با صرف اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال به اتمام رسید.

اقدامات شهرداری برای احیای مسجد جامع ۹۰۰ ساله شهر گلپایگان چیست؟

مسجد جامع شهر گلپایگان، یادگار دوره سلجوقی است که بر اثر نفوذ رطوبت حاصل از زمین‌های اطراف مسجد، دیواره‌های آن نم کشیده است. شهرداری گلپایگان برای حفظ این بنای کهن محوطه مسجد جامع به مساحت ۵۴۰ مترمربع و کرسی آن به صورت خشت را با حفظ بافت قدیمی به متراژ ۲۲۰۰ مترمربع در طرح بازآفرینی مرمت و بازسازی کرد.

کد خبر 580367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.