کرونا چگونه بر سلامت استخوان تاثیر می‌گذارد؟

استفاده بیش از حد از استروئیدها، قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید در طول دوران قرنطینه و فعالیت بدنی کمتر به دلیل دورکاری، موجب بروز مشکلات مستقیم و غیرمستقیم برای سلامت استخوان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کرونا نه تنها باعث بروز مشکل برای دستگاه تنفسی می‌شود، بلکه بر همه اعضای بدن تأثیر می‌گذارد؛ البته میزان تأثیرگذاری آن بر افراد مختلف متفاوت است، به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا بر سلامت استخوان نیز تأثر می‌گذارد.

چگونه بیماری کووید -۱۹ بر سلامت استخوان تأثیر می‌گذارد؟

استفاده بیش از حد از استروئیدها، قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید در طول دوران قرنطینه و فعالیت بدنی کمتر به دلیل دورکاری باعث بروز مشکلات مستقیم و غیرمستقیم برای سلامت استخوان می‌شود. برای کاهش خطر تحلیل استخوان، لازم است افراد غذاهای حاوی کلسیم مصرف کنند، ویتامین D کافی دریافت کنند و مقادیر کافی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهند. در ادامه به معرفی و بررسی مشکلاتی می‌پردازیم که ممکن است به دلیل بیماری کووید -۱۹ برای استخوان‌ها رخ دهد:

پوکی استخوان

استفاده از استروئیدها در طول دوران بیماری کووید -۱۹ ممکن است بر تراکم استخوان تأثیر بگذارد، در این صورت استخوان‌ها شکننده‌تر می‌شود و خطر بروز پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند. پزشکان به افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ توصیه می‌کنند بلافاصله پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان را انجام دهند. افرادی که سابقه ابتلاء به پوکی استخوان دارند باید در این زمینه با دقت بیشتری عمل کنند.

بافت‌مردگی بی‌خونی یا آواسکولار نکروز

آواسکولار نکروز زمانی رخ می‌دهد که بافت استخوانی به دلیل کمبود خون از بین می‌رود، این اتفاق باعث بروز شکستگی‌های کوچک استخوان می‌شود و در نهایت منجر به از بین رفتن استخوان می‌شود. یکی از دلایل بروز این بافت‌مردگی بی‌خونی، مصرف کورتیکواستروئیدها است که معمولاً افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ از آن استفاده می‌کنند.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی به تورم و درد مفاصل گفته می‌شود که به دلیل عفونت در قسمت دیگری از بدن رخ می‌دهد. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که تعدادی از بیماران مرد بین ۴۷ تا ۷۳ سال یک هفته پس از کاهش علائم بیماری کووید -۱۹، دچار التهاب و درد مفاصل شدند.

علائم مشکلات استخوانی ناشی از بیماری کووید -۱۹ چیست؟

مشکلات استخوانی تنها در صورتی قابل درمان هستند که علائم آن به موقع شناسایی شود، تشخیص به موقع علائم مربوط به مشکلات استخوانی مانع پیشرفت بیماری می‌شود. علائم رایج مشکلات استخوانی ناشی از بیماری کووید -۱۹ شامل درد خفیف تا شدید در مفاصل، درد لگن و زانو، بروز مشکل هنگام راه رفتن و تورم انگشتان پا و دست می‌شود.

کد خبر 580350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.