زندگی نامه امام رضا (ع) + ولادت، لقب، حرم و محل شهادت امام هشتم

حضرت علی بن موسی بن جعفر(ع) ملقب به امام رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان است که در یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸هـجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد.

به گزارش ایمنا، امام رضا (ع) مشهور به ضامن آهو، فرزند امام موسی کاظم (ع) است. این امام بزرگوار در سال ۱۴۸ هجری قمری به دنیا آمد و در سال ۲۰۳ هجری قمری، پس از گذراندن ۲۰ سال امامت به دستور مأمون عباسی به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید:

مشخصات امام رضا (ع)

نام علی بن موسی
کنیه ابوالحسن (ثانی)
مشهور ترین لقب‌ها رضا، عالم آل محمد
تاریخ ولادت ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه
مدت امامت ۲۰ سال (از سال ۱۸۳ تا سال ۲۰۳ هجری قمری)
تاریخ شهادت ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری

زندگینامه امام رضا (ع)

پدر بزرگوار حضرت رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. پدر امام رضا (ع) در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال اخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کرد.

ولادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۱

علی بن موسی‌الرضا (ع) در روز یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. این تاریخ در سال ۱۴۰۱ تقویم شمسی مصادف با روز شنبه بیست و یکم خرداد ماه است.

زندگی نامه امام رضا (ع) + ولادت، لقب، حرم و محل شهادت امام هشتم

همسر و فرزندان علی بن موسی‌الرضا (ع)

همسر امام هشتم که مادر امام جواد نیز بودند، سبیکه نام داشت. در تعداد و اسامی فرزندان امام رضا (ع) نقل‌های مختلفی وجود دارد؛ در برخی منابع تاریخی گفته شده است که ایشان صاحب پنج پسر و یک دختر بودند ولی شیخ مفید، ابن شهر آشوب و طبرسی گفته‌اند که امام رضا (ع) تنها یک فرزند به نام جواد داشت.

خصوصیات امام رضا (ع)

امام هشتم شیعیان نیز همانند دیگر امامان دارای فضائل اخلاقی بی شماری بودند. ایشان علاوه بر عبادت و روزه گرفتن، با مردم در نهایت ادب، تواضع و مهربانی رفتار می‌کرد و هیچ گاه خود را از مردم جدا نمی‌دانست. هرگز به کسی جفا نکرد و هیچ گاه سخن دیگران را قطع نمی‌کرد. همواره مخفیانه و آشکارا به نیازمندان کمک می‌کرد و همه خدمتکاران و غلامان را بر سر سفره خود می‌نشاند. امام رضا (ع) بسیار عالم و دانا بودند و علم فراوانی داشتند به همین علت به ایشان لقب عالم آل طاها نیز داده شده است.

القاب امام رضا (ع)

علی نام اصلی امام هشتم و رضا به معنای خشنودی مشهور ترین لقب ایشان است. یکی دیگر از القاب معروف علی بن موسی‌الرضا، عالم آل طاها است که نشان دهنده علم و دانش فراوان حضرت بوده است. از جمله القاب دیگر امام می‌توان به صادق، صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین به معنای نور چشم مومنان اشاره کرد. همچنین امام جواد (ع) در زیارت امام رضا ایشان را امام رئوف نامیده‌اند که این لقب نیز از القاب مشهور آن حضرت است.

احادیث امام رضا (ع)

برخی از سخنان حکمت‌آمیز و گهربار امام رئوف عبارتند از:

  • دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است.
  • مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است.
  • چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است.
  • علم و دانش همانند گنجی می‌ماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر می‌باشند: ۱- سؤال کننده ۲- آموزنده ۳- شنونده ۴- پاسخ دهنده.
  • نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است.

زندگی نامه امام رضا (ع) + ولادت، لقب، حرم و محل شهادت امام هشتم

شهادت امام رضا (ع)

مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

محل شهادت و مرقد امام رضا (ع)

حضرت رضا (ع) در خراسان به شهادت رسید و مرقد ایشان نیز در شهر مشهد قرار دارد که هر ساله پذیرای زائران و عاشقان این امام رئوف از سراسر جهان است.

کد خبر 580124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن خزردوست هستم IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    10 0
    ۳۸سال
  • علی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
    7 3
    سلام و درود بر امام علی ابن موسی....ایشان منبع خیروبرکت برای همه خوصوصا برای اهالی شهر مقدس مشهد میباشند...من یکی از زائرین ایشان هستم...خیروبرکت ایشان را در سفر به شهر مشهد دیدم....اهالی مشهد قدر این امام با خیروبرکت رابدانید و همیشه کارهایی انجام دهید تا موجب خشنودی امامتان شوید...
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    2 2
    عالی حتما امام رضا ع این زندگی نامه را خوانده باشد
  • نفیسه دام منش IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 1
    عالی بود ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥