پنجره جمعیت زاد و ولد تا شش سال دیگر بسته می‌شود/ تابلوی مصارف آب نامشخص است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پنجره جمعیتی حدود ۲۰ سال دیگر بسته می‌شود، گفت: پنجره جمعیت فعال جامعه تا ۱۵ سال دیگر و پنجره جمعیت به لحاظ زاد و ولد تا شش سال دیگر بسته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین بانکی‌پور امروز _ دوشنبه ۱۶ خردادماه _در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساختمان نمایندگان ملت، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط فضای مجازی و خبری بیشتر از امیدبخش بودن به سمت توسعه ناامیدی حرکت می‌کند این در حالی است که در شرایط کنونی بیش از همیشه نیازمند همدلی، وحدت، امید و تلاش هستیم.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم که کمتر به حاشیه‌ها بپردازیم؛ این هوش و ذکاوت خبرنگاران است که متن را از حاشیه تشخیص دهند و سخن انتقالی سازنده، راهگشا و امیدبخش را برای جامعه منعکس کنند و جامعه را از دل نگرانی و سردی به سمت شکوفایی و پیشرفت جلو ببرند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه اکنون اخبار در فضای مجازی به گونه‌ای مطرح می‌شود که برای نویسنده و خبرنگار تنها دیده شدن اهمیت دارد، درست است که باید زحمات خبرنگاران دیده شود اما آنچه که وسیله و بهانه دیده شدن است تا باعث شکوفایی شود نباید به قیمت ذلت و آبروریزی جامعه و افراد تمام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مراقب باشیم که در این شرایط توان نیروها را صرف درگیری‌های حاشیه‌ای نکنیم و این هنر خبرنگاران است که در عین جذابیت و دیده شدن نتیجه صحیحی داشته باشند.

وی اضافه کرد: قانون جوانی جمعیت مراحل طبیعی خود را گام به گام طی می‌کند، خوشبختانه مرحله تصویب قانون گذاری و شورای نگهبان سپری و به دولت ابلاغ شد. اجرای این قانون به عهده مجریان است اما اگر پیگیری نشود به اجرای نهایی نمی‌رسد.

بانکی‌پور خاطر نشان کرد: آبان ماه که قانون جوانی جمعیت ابلاغ شد تمام تلاش خود را برای ابلاغ بودجه این قانون در سال ۱۴۰۱ به کار بستیم که خوشبختانه با جلسات متعددی که برگزار شد بودجه تأمین شد، نارسایی‌هایی هم که در بودجه وجود داشت با همراهی نمایندگان و مجلس شورای اسلامی برطرف شد.

وی ادامه داد: پنج پیشنهاد برای بودجه جمعیت مطرح شد که همه آن‌ها رأی آوردند، بودجه قانون جوانی جمعیت امسال از سر جمع کل پول‌هایی که در بودجه ۴۰ ساله گذشته به خانواده تخصیص داده شده بیشتر است.

تسهیلات ازدواج نسبت به دو سال قبل ۵ برابر شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات ازدواج نسبت به دو سال قبل حدود پنج برابر شده است، یادآور شد: تسهیلاتی هم که در سال‌های قبل داده نشده ارگان‌های مربوطه را موظف به اجرا کردیم.

به گفته وی، پس از ابلاغ بودجه قانون جوانی جمعیت، تشکیل ستاد بازرسی جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت که برای این اقدام بازرسی کل کشور و تشکیل ستاد ملی جمعیت در دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نقش نظارتی فعال کردیم همچنین برای ترک فعل از این قانون مجازات تعیین کردیم.

بانکی‌پور گفت: زمان بندی اجرای قانون جوانی جمعیت مشخص است اما در ماه‌های نخست به دلیل همزمانی با تغییر و تحولات در دولت و بودجه کشور مماشات کردیم، اما ضرب العجل برای ابلاغ آئین نامه‌ها را تعیین کردیم. همچنین طی هفته آینده باید وزارتخانه‌ها نسبت به نگارش آئین نامه اقدام کنند از طرفی قوه قضائیه دستور بازرسی داده است. گام بعدی تنظیم آئین نامه است که اکنون تمام ادارات درگیر آن هستند.

وی ادامه داد: براساس گزارش سایپا و ایران خودرو تا سه هفته گذشته ۲۴ هزار نفر از مادرانی که فرزند دوم و یا بیشتر داشتند و فرزندانشان بعد از تصویب قانون به دنیا آمدند خودرو دریافت کردند یعنی ظرف یک ماه و نیم، چهار هزار میلیارد تومان به خانواده‌ها کمک کردیم بدون اینکه از جیب دولت هزینه کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته ۹۰۰ هزار نفر برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری ثبت نام کردند اما برخی بانک‌ها هنوز ارائه تسهیلات را ابلاغ نکردند اما بانک‌های ملی، مسکن، رسالت و مهر وام‌ها را پرداخت کردند.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت در زمینه اشتغال، گفت: آن قسمت از قانون که مربوط به اشتغال بوده در حال اجرا است، حداکثر سن اشتغال به ازای تأهل یک سال و به ازای هر فرزند یک سال دیگر اضافه می‌شود، بسیاری از جوانان که نمی‌توانستند در استخدام شرکت کنند به واسطه این قانون مشکل آن‌ها حل خواهد شد.

بانکی‌پور گفت: همچنین در این قانون ۹ ماه مرخصی زنان باردار و یک سال مرخصی مادران دو قلو در حال بررسی است، با اینکه قانون از وقت تصویب لازم‌الاجرا است اما اقدامی که سازمان اداری استخدامی کشور ابلاغ کرد این بود که مادرانی که در دوره مرخصی هستند و قانون تصویب شده مشمول این قانون می‌شوند. از این رو براساس پیش بینی‌ها ظرف پنج ماه آینده ۸۰ درصد مواد قانون به صورت حتم اجرایی خواهد شد.

به گفته وی، خوشبختانه در شرایط سخت اقتصادی با تصویب این گونه قوانین تنفسی به مردم داده می‌شود تا خانواده‌هایی که در راستای ازدواج هستند و یا فرزندی دارند مشمول این قانون می‌شوند.

۱۵ ماده از قانون جوانی جمعیت در حوزه فرهنگ‌سازی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حدود ۱۵ ماده از قانون جوانی جمعیت در حوزه فرهنگ‌سازی است، تبلیغات بازرگانی صداوسیما متفاوت از سال‌های گذشته شده و صداوسیما را مأمور کردیم تا ۱۰ درصد از فیلم‌های ویژه، مستند و انیمیشن خود را در حوزه جوانی و رشد جمعیت انجام دهند ام برای تولید و پخش زمان زیادی نیاز داریم همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری نیز موظف به اجرای اقداماتی در راستای این قانون شدند.

وی با بیان اینکه بهترین فرهنگ‌سازی اجرایی شدن قانون است وقتی مردم ببینند این تسهیلات داده می‌شود ترغیب می‌شوند، ادامه داد: گفتمان جمعیت در ماه‌های اخیر جدی گرفته شده است. به نظر می‌رسد گفتمان جمعیت نسبت به سال‌های گذشته در جامعه جدی‌تر شده است که به خودی خود نوید است اما باید تقویت شود.

بانکی‌پور خاطر نشان کرد: تلاش کردیم که در قانون جوانی جمعیت ابعاد فرهنگ‌سازی و آموزش را جدی نگاه کنیم اما بعد تسهیلات را هم دیدیم زیرا اگر فرهنگ‌سازی صورت بگیرد اما تسهیلات داده نشود نتیجه منفی خواهد داشت. اولویت ما در این قانون، تسهیلات و اولویت اصلی فرهنگ‌سازی است که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه و شکل دادن فرهنگ در جامعه نقش بسزایی ایفا کنند.

پنجره جمعیت ۲۰ سال دیگر بسته می‌شود

وی با بیان اینکه دو پنجره جمعیتی در کشور (جوان و میانسال) داریم یکی جمعیت فعال جامعه و یکی پنجره جمعیتی به لحاظ زادوولد، افزود: پنجره جمعیتی حدود ۲۰ سال دیگر بسته می‌شود، اما پنجره جمعیتی به لحاظ زاد و ولد تا شش سال دیگر بسته خواهد شد به همین دلیل برای اجرای قانون با شتاب عمل می‌کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی کرونا در چین رخ داد با آنکه اخبار وحشتناک بود اما جامعه هیچ وحشتی به خود راه نداد و زمانی جامعه همراهی کرد که بحران را لمس کرد از این رو بحران پیری جمعیت اکنون لمس نمی‌شود و زمانی لمس خواهد شد که فرصت طلایی را از دست دادیم و ناچار هستیم که تا حدود ۱۵۰ سال در آن باقی بمانیم تا نجات پیدا کنیم.

** فرزندان متولد سال ۹۹ حدود ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن قرض الحسنه دریافت می‌کنند

وی ادامه داد: برای فرزندان متولد سال ۹۹، ۲۰۰ میلیون وام مسکن به صورت قرض الحسنه چهار درصد پیش بینی کردیم، از این رو ابلاغ قانون به بانک انجام شده اما ثبت نام آغاز نشده است. همچنین حق اولاد هر سال دو برابر سال قبل می‌شود.

بانکی‌پور با اشاره به خانواده‌هایی که سه فرزند آن‌ها قبل از اجرای قانون به دنیا آمدند، گفت: سه برابر شدن یارانه چهار دهک پایین جامعه، بیمه تأمین اجتماعی برای مادران خانه‌دار، عدم تعدیل نیروی مادران، ۵۰ درصد تخفیف عوارض ساخت و ساز برای سه فرزندی‌ها و ۷۰ درصد برای چهار فرزندی‌ها، در نظر گرفتن ۷۰ درصد منازل مسکونی سازمانی و نیم بها شدن کارت مادرانه (تخفیف ۵۰ درصدی برای بازدید از اماکن) در نظر گرفته می‌شود.

تابلوی تحقق مصارف آب نامشخص است

وی اضافه کرد: نمایندگان استان اصفهان موضع‌گیری خود را نسبت به طرح بن بروجن اعلام کردند حرف ما این است که طبق قوانین شورایعالی آب ایجاد مصرف جدید برای زاینده رود بدون در نظر گرفتن منبع جدید ممنوع است متأسفانه طی سال‌های گذشته تاکنون وزارت نیرو این مساله را رعایت نمی‌کند از این رو تاکید کردیم که باید منابع روشن شود و بارگذاری جدیدی برای زاینده رود ایجاد نشود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قبول داریم باید آب شرب به تمام منطقه خوزستان، چهارمحال و بختیاری و یزد و … برسد اما گاهاً حجم آب پیش بینی مربوط به آب شرب نیست که در این خصوص گلایه‌های متعددی اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: موضع نمایندگان در خصوص آب روشن است اما اعلام کردیم در مساله آب همه ملزم به قانون هستند و باید در این راستا شفافیت صورت بگیرد اکنون تابلوی منابع و مصارف آب روشن است اما تابلوی تحقق این مصارف بیان نمی‌شود و بسیاری از ذهنیت‌ها و ناراحتی‌ها بین مردم به دلیل عدم شفافیت است. همچنین عدالت باید رعایت شود ما انتظار نداریم در سال خشکسالی مصرف پیش بینی شده به ما برسد اما این انتظار را داریم اگر امسال آب نصف شده برای همه تابلوی مصارف نصف شود نه اینکه بالادست استفاده کند و به پایین دست آبی نرسد.

به گفته بانکی‌پور، اگر آب کم باشد باید کمبود آب روی دوش همه مصرف کنندگان باشد نه بخشی از جامعه. آنچه برای اصفهان می‌خواهیم نگاه شهری و یا استانی نیست مردم اصفهان ملی فکر می‌کنند و نمی‌خواهند حق استان دیگری به این استان بیاید.

نباید تنش بین مردم وحدت ملی را خدشه دار کند

وی اضافه کرد: نباید تنش‌ها بین مردم، وحدت ملی را خدشه‌دار کند نباید اجازه دهیم وحدت و همدلی جامعه بهم بریزد ولی باید طبق سه اصل قانون، شفافیت و عدالت عمل کنیم از این رو جلوی قانون‌گریزی می‌ایستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید در لایحه‌های تصمیم گیری و فنی با توجه منافع مشکلات را حل کرد؛ قطعاً با درگیری و کشمکش مشکل حل نمی‌شود. متأسفانه درک متقابل وجود ندارد آن زمان که مردم در زاینده رود تجمع کردند نمایندگان استان‌های همجوار را به اصفهان دعوت کردیم تا از نزدیک وضعیت این استان و نیز فرونشست زمین را مشاهده کنند زیرا معتقدیم برای حل مسائل و مشکلات باید فهم مشترک وجود داشته باشد اما با درگیری مخالف هستیم زیرا طی ۲۰ سال آینده با درگیری راه به جایی نرسیده است.

وی اضافه کرد: ایرادی که از دیرباز در ردیف‌های بودجه اصفهان وجود داشته این است که این استان در منابع در ردیف بالا و در مصارف در ردیف پایین دیده شده و گاهاً اصفهان را برخوردار می‌دانند و این نگاه اصفهان را در محرومیت فرو برده است.

بانکی‌پور گفت: متأسفانه سال گذشته و امسال در تلفیق بودجه یک نماینده بیشتر از اصفهان نداشتیم و این ایراد به مجمع نمایندگان وارد است که چرا به خوبی برنامه ریزی نمی‌کنند. البته اعضای تلفیق در کمیسیون مشخص می‌شوند اما مجمع نمایندگان استان نیز توانستند برای حضور تعداد بیشتری در تلفیق بودجه، برنامه‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: اصفهان ستیزی در میان برخی افراد وجود دارد، در فضای سیاسی حساسیت‌هایی وجود دارد و زرنگ نمایی‌هایی که داریم کار دستمان داده است. ما باید مشخص کنیم یک نماینده در بین نمایندگان به آب بپردازد و بقیه به دنبال آن حرکت کنند نه اینکه هر یک نظری برای خود بدهند. تفرق آرا کار را با مشکل مواجه می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متأسفانه در بین مجموعه کنشگران فعال در استان از جمله استانداری و نمایندگان به یک وحدت کلمه در خصوص راهکار آب نرسیدیم، اینکه اولویت اساسی استان آب است بین مسئولان وحدت کلمه وجود دارد اما برای راهکار آن این چنین نیست.

به گفته وی، از دوره دولت هاشمی رفسنجانی تا چهار دوره بعد در زمینه آب به اصفهان ضربه زدند، متأسفانه جریانی که در دولت‌ها تغییر نمی‌کند و ثابت می‌ماند برخی حوزه‌ها را متضرر خواهد کرد و در نهایت دیدگاه اصفهان برخوردار و زرنگ تداوم می‌یابد و این استان را به سمت محرومیت سوق می‌دهد.

استراتژی دشمن نابودی جمعیت ایران است

بانکی‌پور گفت: بحران جمعیت اگر در زمینه مسائل اقتصادی مطرح شود همه از آن دفاع می‌کنند، اما بحرانی که اکنون ادراک نمی‌شود عدم همگرایی فضای عمومی در راستای جوانی جمعیت است، از این رو از نخبگان انتظار می‌رود که حوادث را قبل از وقوع پیش بینی کنند و علاج واقعه را قبل از وقوع هشدار دهند.

وی با بیان اینکه دشمنان این آب و خاک از مخالفان قانون جوانی جمعیت بودند، ادامه داد: مهم‌تر از بحث اقتصادی، هسته‌ای و فرهنگی بحث جوانی جمعیت برای دشمنان است، استراتژی آن‌ها بحث نابودی جمعیت بود و کسی که این استراتژی را دارد طبیعی است که از تمام عناصر رسانه‌ای هزینه می‌کند تا در مقابل ما بایستد، این واقعیت است که امپریالیسم رسانه‌ای نقطه اصلی استراتژی آن باشد و با واسطه‌های چندگانه جوانی جمعیت را با شکست مواجه کند.

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، جریان اقتصادی، سیاسی و اداری پشت تمام مخالفت‌ها با قانون جوانی جمعیت است.

وی خاطر نشان کرد: مأموریت محوری و تخصص گرایی حلقه گمشده مجلس شورای اسلامی است، مجلس نباید مجلس عوام باشد بلکه باید تخصصی باشد. نمایندگان نمی‌توانند در همه حوزه‌ها ورود کنند. ما یک مجلس بیشتر نداریم یا باید به مجلس عوام تبدیل شود یا مجلس تخصصی برای همه حوزه‌ها. آنچه مجلس را در قانون اساسی بیان می‌کند مجلس عوام نیست.

بانکی‌پور گفت: اکنون در بهترین شرایط از نظر جوانی و میانسالی قرار داریم و اکثریت جمعیت فعال جامعه را تشکیل می‌دهد از آن جایی که جوانی جمعیت محسوس و ملموس نیست طبیعی است که فضای عمومی نسبت به ماجرا همگرایی نشان ندهد.

وی ادامه داد: معتقدم یکی از دلایل واگرایی در فضای عمومی طبیعی است و اتفاقاً یکی از مشکلات بحران پیری جمعیت همین واگرایی است. وقتی مردم این مشکل را حس نمی‌کنند باید به فکر جلوگیری از بحران باشیم زیرا این مشکل به گونه‌ای نیست که مانند کرونا در زمان بحران به دنبال علاج آن باشیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سخت‌ترین قسمت بحران پیری جمعیت همین است که عده‌ای باید خود را فدا کنند تا جامعه متوجه بحران شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اینرسی حاکم بر کل نظامات و دولت را از جمله مخالفان قانون جوانی جمعیت دانست و افزود: در نظام آموزشی، حقوق و دستمزد، فرهنگی، صداوسیما و … عادت به یک گفتمان و رویه و پارادایم دارند یعنی این پارادایم تعدیل جمعیت تنها یک شعار نبوده و در ساخت فیلم‌ها اشاره شده به گونه‌ای که کمتر فیلمی دیده می‌شود که خانواده‌ای وجود داشته باشد که تعداد فرزندان زیاد داشته باشند.

وی اضافه کرد: هیچگاه در سینمای هالیوود دیده نمی‌شود که برخی لیبرالی باشد و برخی ضد لیبرال بلکه در همه این فیلم‌ها فکر لیبرال حاکم است. این در حالی است که بحث ضد جمعیت در سینما و فیلم‌های ما اشراف شده است.

بانکی‌پور اظهار کرد: اوایل انقلاب درصد چشم‌گیری از حقوق‌ها به تاهل و فرزندآوری تعلق می‌گرفت، اما طی چهل سال گذشته اقدامی صورت گرفته که درصد حق تاهل و فرزندآوری نسبت به حقوق یک درصد و در حد شوخی است.

وی ادامه داد: سومین مخالفان قانون جوانی جمعیت ذینفعانی هستند که تعارض منافع پیدا کردند، یعنی براثر سیاست‌های تعدیل جمعیت گردش‌های چند هزار میلیاردی به جیب زدند. به طور مثال در داستان غربالگری جنین با افرادی مواجه شدیم که ماهانه میلیاردها تومان درآمد داشتند.

کد خبر 579977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.