برچسب‌های روانی عامل مهم مراجعه‌نکردن به روان‌شناس است

یک روان‌شناس بالینی با بیان اینکه یک‌چهارم افراد دارای مشکلات و اختلالات روانی هستند، گفت: عاملی که موجب می‌شود مردم به روان‌شناس مراجعه نکنند، برچسب‌های روانی است که از سوی جامعه به افراد وارد می‌شود.

نادیا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیماری‌های روانی مانند بیماری‌های جسمی نیازمند درمان است. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود مردم به روان‌شناس مراجعه نکنند، برچسب‌های روانی است که از سوی جامعه به افراد وارد می‌شود. طبق آخرین پژوهش‌های انجام شده، یک‌چهارم افراد دارای مشکلات و اختلالات روانی هستند، اختلالاتی که می‌تواند براساس نوع مشکلات و شرایط دوران کودکی طیف‌های مختلفی داشته باشد.

وی افزود: بیماری‌های روحی و اختلالات روانی مختلف، علائم مشابهی دارند؛ به همین دلیل برای تشخیص، باید روان‌شناس یا مشاور، متخصص و دارای مدرک تحصیلی باشد تا بتواند ارزیابی دقیقی انجام دهند. درحال‌حاضر که در عصر مدرن جوامع به سمت تخصصی شدن حرکت می‌کند، حضور روان‌شناسان زرد، نشر کتب روان‌شناسی زرد یا تبلیغات خاص با جملات جذاب و گمراه‌کننده‌ای مانند «سه‌روزه از اعتیاد طولانی‌مدت خود خلاص شوید» یا «با یک جلسه زوج مناسب خود را پیدا کنید»، افزایش پیدا کرده است.

پیامدهای مخرب روان‌شناس‌نماها بر جامعه

این دکترای روان‌شناسی بالینی با بیان اینکه روان‌شناسان زرد به درمان با ارائه تبلیغات اختلالات روانی مانند «درمان اختلالات روانی با ساده‌ترین شیوه‌ها کمتر از ۲۴ ساعت» نیز ورود کرده‌اند، گفت: روان‌شناسان زرد افرادی هستند که مجوز و مدرک روان‌شناسی ندارند اما همایش‌های به‌اصطلاح تخصصی و رایگان را به‌قصد جذب مراجعه‌کنندگان بدون اطلاعات علمی برگزار می‌کنند، اما درنهایت این همایش‌های رایگان تبدیل به کارگاه‌هایی خواهد شد که به‌صورت ثابت پول زیادی از مراجعان دریافت کنند.

محمدی تصریح کرد: ممکن است افرادی که در کارگاه‌ها یا سمینارهای روان‌شناسان زرد شرکت می‌کنند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها مشاوره می‌گیرند، تأثیرات مثبت لحظه‌ای را در زندگی خود مشاهده کنند؛ اما این تأثیرات مثبت بسیار کوتاه‌مدت است و به‌مرور زمان زندگی آن‌ها تحت تأثیر این مشاوره‌های غیرعلمی قرار می‌گیرد و پیامدهای جبران‌ناپذیری برای فرد، خانواده و جامعه ایجاد می‌کند.

سکوت در برابر فعالیت روان‌شناسان زرد

وی با انتقاد از این موضوع که نهادها و مراجع پیگیری در برابر فعالیت روان‌شناسان زرد سکوت کرده‌اند، اضافه کرد: افراد جامعه، اطلاعات دقیقی از نوع فعالیت روان‌شناسان و روان‌پزشکان ندارند و تصور می‌کنند مشکلات روانی به‌سرعت و با خواندن کتاب یا شرکت در سمینارها برطرف می‌شود، اما نباید فراموش کرد که متخصصان فعال در حوزه سلامت روان افرادی هستند که حداقل مدرک کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی، مشاوره یا روان‌پزشکی دارند و مجبور هستند در سمینارها و کارگاه‌های تخصصی که توسط اساتید دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنند و برای دریافت مجوز باید در کمیسیون‌های متعددی شرکت کنند.

کد خبر 579817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.