شناسایی یک بیماری جدید مخرب کلیه و کبد

دانشمندان دانشگاه نیوکاسل از کشف یک بیماری ارثی جدید به نام "سیلیوپاتی "خبر دادند؛ این بیماری که توسط یک ژن ارثی معیوب ایجاد می‌شود، می‌تواند به نارسایی کبد یا کلیه در بزرگسالان و نوجوانان منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلبه هوش مصنوعی بر ضعف‌های انسان، سرکوب اشتها با تخلیه یک آنزیم، ارائه یک جایگزین مقرون به‌صرفه برای باتری‌های لیتیوم-یونی، شناسایی یک بیماری جدید مخرب کلیه و کبد، شارژ ایمپلنت‌های پزشکی با ضایعات هسته‌ای، داشتن آلرژی به بادام زمینی شما را از کرونا دور می‌کند، بافت‌برداری مجازی جایگزین بافت‌برداری تهاجمی و تأثیر داروی HIV در مقابله با از دست رفتن حافظه در میانسالی در صدر اخبار پربازدید هفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

هوش مصنوعی می‌تواند بر ضعف‌های انسان غلبه کند

هوش مصنوعی مانند هر فناوری دیگری، مزایا و معایبی دارد، اما از ویژگی‌های برجسته‌ای نیز برخوردار است که پرداختن به آنها خالی از لطف نیست.

بسیاری از مزایای هوش مصنوعی به خوبی شناخته شده، قابل درک و تبلیغ کردن هستند. محدودیت‌های این فناوری نیز به خوبی شناخته شده‌اند، اما ویژگی‌های برجسته دیگری وجود دارند که اگرچه اغلب به آنها اشاره نمی‌شود، اما در خور توجه هستند.

اپلیکیشن‌های کاربردی هوش مصنوعی می‌توانند وظایف فوق‌العاده پیچیده را به راحتی انجام دهند. آنها می‌توانند توصیه‌هایی را برای موزیک بعدی که ممکن است از آن لذت ببرید، ارائه کنند یا وظایفی را در سطحی از حجم و دقت انجام دهند که متخصصان انسان نمی‌توانند از عهده آنها برآیند. با کمک هوش مصنوعی می‌توان کارهای یکنواخت و در عین حال مهم را بدون نقص انجام داد.

سرکوب اشتها با تخلیه یک آنزیم

یک آنزیم به عنوان یک هدف درمانی جدید و بالقوه برای کاهش اشتها، جلوگیری از تجمع چربی در بدن و در نتیجه کاهش وزن مطرح شده است که روی موش‌های چاق کارآمد نشان داده است.

پیگیری درمان‌های نسل جدید برای چاقی، دانشمندان را به دنبال آنزیم‌های منحصر به فردی فرستاده است که می‌توانند برای خاموش کردن برخی از عملکردهای متابولیسم هدف قرار بگیرند و مطالعات جدید همچنان نامزدهای امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند.

آخرین مورد از جانب دانشمندان دانشگاه " باپتیست" در هنگ‌کنگ پیگیری شده است که آنزیمی را شناسایی کرده‌اند که تنظیم کننده کلیدی سیری و اشتها است و نشان داده‌اند که چگونه مهار فعالیت این آنزیم می‌تواند در برابر افزایش وزن در موش‌های در معرض خطر محافظت ایجاد کند.

محققان در سال‌های اخیر اطلاعات مفیدی در مورد نحوه عملکرد متابولیسم انسان کشف کرده‌اند و با این درک جدید، مجموعه‌ای از اهداف دارویی و درمانی جدید و بالقوه را برای درمان چاقی به دست آورده‌اند. این کار شامل آنزیم‌هایی است که جلوی اثرات نامطلوب قند را می‌گیرند و بر مصرف انرژی ما تأثیر می‌گذارند و به ما کمک می‌کنند تا چربی‌ها را ذخیره کنیم و اشتهایمان را در هنگام سیر شدن سرکوب کنیم.

ارائه یک جایگزین مقرون به صرفه برای باتری‌های لیتیوم-یونی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، یک جایگزین مقرون‌به‌صرفه را برای باتری‌های لیتیوم-یونی ارائه کرده‌اند. باتری‌های لیتیوم-یونی در حال حاضر برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی ترجیح داده می‌شوند اما این باتری‌ها برای سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در بلندمدت، بسیار گران هستند و دسترسی به لیتیوم نیز به نوبه خود چالش‌برانگیز است.

اگرچه لیتیوم مزایای زیادی مانند انرژی بالا و ظرفیت ترکیب شدن با منابع انرژی تجدیدپذیر برای پشتیبانی از ذخیره انرژی در سطح شبکه را دارد اما قیمت کربنات لیتیوم در بالاترین حد خود است. علاوه بر این، بسیاری از دولت‌ها به دلیل پیامدهای زیست‌محیطی و احتمال نقض حقوق بشر، در مورد استفاده از معادن لیتیوم مردد هستند.

از آنجا که دولت‌ها و صنایع در سرتاسر جهان مشتاق یافتن گزینه‌های ذخیره‌سازی انرژی برای تأمین انرژی پاک هستند، پژوهش جدیدی در "دانشگاه هیوستون"(University of Houston) آمریکا انجام شده است که باتری‌های گوگرد-سولفور را به عنوان یک جایگزین مناسب پیشنهاد می‌کند.

" یان یائو"(Yan Yao)، استاد مهندسی برق و رایانه دانشگاه هیوستون و همکارانش، یک الکترولیت شیشه‌ای ابداع کرده‌اند که آبکاری برگشت‌پذیر سدیم و جداسازی آن را امکان‌پذیر می‌سازد.

شناسایی یک بیماری جدید مخرب کلیه و کبد

محققان دانشگاه "نیوکاسل" انگلیس در مطالعه اخیرشان از شناسایی یک بیماری مخرب ارثی که بر کلیه‌ها و کبد تأثیر می‌گذارد، خبر داده‌اند. دانشمندان دانشگاه نیوکاسل از کشف یک بیماری ارثی جدید به نام " سیلیوپاتی مرتبط با تی یو ال پی ۳"(TULP۳-related ciliopathy) خبر دادند. این بیماری که توسط یک ژن ارثی معیوب ایجاد می‌شود، می‌تواند به نارسایی کبد یا کلیه در بزرگسالان و نوجوانان منجر شود.

البته نارسایی کلیه و کبد می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. نارسایی اندام در صورت عدم درمان می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیاندازد، اما بسیاری از بیماران تشخیص دقیق را دشوار می‌دانند.

نویسندگان این مطالعه جدید دریافته‌اند که یک ژن معیوب کاتالیزور افزایش فیبروز در کبد و کلیه است. فیبروز زیاد اغلب به نیاز بیمار به پیوند منجر می‌شود. فیبروز (fibrosis) یا فسادِ الیاف، بیماری ورم بافت‌های رشته‌ای و سخت شدن بافت‌های همبند است که در نتیجه فزونی‌یافتن تشکیل الیاف در بافت همبند طی یک فرایند بهبودی‌پذیر یا بهبودی‌ناپذیر رخ می‌دهد. فیبروز ممکن است خوش‌خیم، بدخیم یا بیماری‌زا باشد.

شارژ ایمپلنت‌های پزشکی با ضایعات هسته‌ای!

دو شرکت " آرکنلایت"(Arkenlight) و " آکسوروس"(Axorus) با یکدیگر به همکاری پرداخته‌اند تا اولین نمونه اولیه از نورون‌های مصنوعی که از باتری " بتاولتائیک الماس" استفاده می‌کند را تولید کنند. هدف آنها توسعه ایمپلنت‌های پزشکی است که برای چندین دهه بدون نیاز به شارژ مجدد کار خواهند کرد.

، باتری‌های هسته‌ای یا بتاولتائیک که از ضایعات هسته‌ای ساخته می‌شوند برای دهه‌ها بدون نیاز به شارژ کار می‌کنند. شرکت " آرکنلایت" توسط محققان دانشگاه بریستول تأسیس شد. آنها ابزاری برای برداشت مقادیری از پسماند رادیواکتیو به ویژه کربن ۱۴ و تریتیوم از نیروگاه‌های هسته‌ای از قطعات راکتوری که در معرض تشعشعات میله‌های سوخت قرار داشتند ایجاد کردند و این پسماندها را به الماس‌هایی تبدیل کردند که قادر به جمع‌آوری الکترون‌های پر انرژی یا ذرات بتا بودند که در نهایت آن‌ها را به برق قابل استفاده تبدیل می‌کنند.

این باتری‌های بتاولتائیک برای مدت زمان بسیار طولانی انرژی تولید می‌کنند. برخی از آنها را می‌توان به گونه‌ای طراحی کرد که برای چندین دهه و برخی دیگر برای هزاران سال، بسته به نیمه عمر ایزوتوپ خاصی که مورد مصرف آنها است.

داشتن آلرژی به بادام زمینی شما را از کرونا دور می‌کند!

محققان مؤسسه ملی سلامت در مطالعه اخیرشان اظهار کردند حساسیت به خوراکی‌هایی مانند بادام زمینی می‌تواند از افراد در برابر ابتلاء به کووید -۱۹ محافظت کند. گرچه داشتن آلرژی‌های غذایی می‌تواند امری آزاردهنده باشد اما محققان مؤسسه ملی سلامت در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند که حساسیت به خوراکی‌هایی مانند بادام زمینی یا صدف می‌تواند از ابتلاء افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ محافظت کند.

محققان مؤسسه ملی سلامت دریافتند که داشتن آلرژی غذایی می‌تواند خطر ابتلاء به ویروس کرونا را به نصف کاهش دهد. با این حال ابتلاء به آسم یا سایر شرایط آلرژیک مانند اگزما و رینیت آلرژیک خطر عفونت را کاهش نمی‌دهد.

بافت‌برداری مجازی جایگزین بافت‌برداری تهاجمی می‌شود

دانشمندان استرالیایی سعی دارند بافت‌برداری مجازی را جایگزین بافت‌برداری تهاجمی کنند و شرایط بهتری را برای بررسی دریافت‌کنندگان پیوند قلب فراهم آورند. روزهای دشوار افرادی که تحت بافت‌برداری تهاجمی قرار می‌گیرند، ممکن است به زودی پس از اثبات یک روش جدید، ایمن و مؤثر به پایان برسد. شاید این روش بتواند عوارض بافت‌برداری و میزان بستری شدن در بیمارستان را کاهش دهد.

دانشمندان "مؤسسه پژوهش قلب ویکتور چانگ"(VCCRI) و "بیمارستان سنت وینسنت"(St Vincent's Hospital) استرالیا امیدوارند که این روش بافت‌برداری مجازی که برای تشخیص نشانه رد پیوند قلب طراحی شده است، بتواند به پزشکان سراسر جهان کمک کند.

سالانه حدود ۳۵۰۰ نفر در سراسر جهان تحت عمل پیوند قلب قرار می‌گیرند. بیشتر بیماران ممکن است رد عضو پیوندی را تجربه کنند و اگرچه میزان بقای آنها بالا است اما درصد کمی از بیماران نیز در سال نخست پس از جراحی از دنیا می‌روند.

تأثیر داروی اچ‌آی‌وی در مقابله با از دست رفتن حافظه در میانسالی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک داروی مخصوص مبارزه با ویروس اچ‌آی‌وی(HIV) با مسدود کردن ژنی که مسئول کاهش پیوند حافظه است، می‌تواند با از دست دادن حافظه در میانسالی مقابله کند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که به سمت یخچال بروید اما فراموش کنید که چرا به سراغ یخچال رفته‌اید؟ این یک اتفاق رایج همزمان با بالا رفتن سن و اصطلاحاً کُند شدن حافظه است.

اکنون ممکن است یک درمان جدید برای از دست دادن حافظه میانسالی وجود داشته باشد که در اصل داروی HIV است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط محققان دانشگاه "کالیفرنیا لس آنجلس"(UCLA) یک مکانیسم مولکولی کلیدی در پشت پیوند حافظه کشف کرده‌اند و راهی برای بازگرداندن این عملکرد مغز در موش‌های میانسال از طریق یک داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) یافته‌اند.

کد خبر 579447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.