۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۵
خورشید بی غروب

اگرچه امام راحل به لحاظ جسمانی در بین ملت‌های مسلمان نیستند اما همچنان اندیشه‌های والای امام (ره) در جهان اسلام پرتوافکن است و مکتب امام راحل در میان ملت‌های آزاده جهان گسترش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر در آستانه سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هستیم، از این رو هرچند ایشان در بین مردم ایران و ملت‌های مسلمان جهان اسلامی نیستند تا از وجود پرفیض و برکت ایشان بهره‌مند شوند اما تفکر و راه امام همچنان ادامه دارد.

اکنون پس از گذشته ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نیز ۳۳ سال از رحلت امام خمینی (ره) راه ایشان همچنان ادامه دارد زیرا مردم با شناخت از تفکر و اندیشه سیاسی امام پا در این مسیر گذاشتند و همچنان آن را ادامه می‌دهند.

امام خمینی (ره) با بیان اندیشه‌های ناب اسلامی و اسلام سیاسی به سیطره اندیشه‌های لیبرالیستی در نظام بین‌الملل پایان داد، پیش از مطرح شدن اندیشه‌های امام راحل، افکار و اندیشه‌های مبتنی بر نظام دولت و ملت و اندیشه‌های لیبرالیستی مبتنی بر معرفت شناسی رئالیسم و پوزیتویسم برعرصه روابط بین‌الملل حاکم بود که با مطرح شدن نظریات امام خمینی و موضوعات اسلام سیاسی و عدالت طلبانه این اندیشه‌های غربی با چالش جدی مواجه شدند.

در حال حاضر تفکر دینی در نظام بین الملل یک اندیشه تاثیر گذار جایگزین اندیشه‌های غربی است که توسط حضرت امام خمینی (ره) مطرح شد.

آنچه مسلم است دلایلی است که باعث پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب و تداوم آن شد، از این رو به هر میزان مسئولان از تفکرات امام راحل فاصله بگیرند به همان میزان در مسیر انقلاب و نظام انحراف به وجود خواهد امد.

تفکر امام خمینی (ره) راه عبور انقلاب از پیچ‌های سخت و حساس است، مسئولان اگر خود را پیرو راه امام خمینی (ره) می‌دانند باید تفکرات و اندیشه‌های ایشان را شناخته و آن را عملی کنند تا رهروان راه امام راحل قلمداد شوند از طرفی شناخت و فهم اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) مانع از انحراف جامعه اسلامی می‌شود و جامعه را به سوی اهداف عالی و مثبت سوق می‌دهد.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که سال گذشته به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) داشتند، فرمودند: صحبتی که من می‌خواهم امروز عرض کنم به ملّت عزیزمان، بحثی است درباره مهم‌ترین ابتکار امام بزرگوار. امام ابتکارات زیادی داشتند لیکن این مهم‌ترین ابتکار امام است، و آن عبارت است از «جمهوری اسلامی»؛ این ابتکار امام بزرگوار بود؛ این همان مردم‌سالاری دینی است که زیر عنوان جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کرد و عنوان نظام برخاسته از فکر و اراده ملت ایران و رهبری امام بزرگوار شد.

اندیشه امام (ره) در جهان اسلام پرتوافکن است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص الگوی امید آفرینی میان مسلمانان جهان اسلام توسط امام خمینی (ره) اظهار می‌کند: اگرچه امام راحل به لحاظ جسمانی در بین ملت‌های مسلمان نیستند اما همچنان اندیشه‌های والای امام در جهان اسلام پرتوافکن است و مکتب امام راحل در میان ملت‌های آزاده جهان گسترش پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: آنچه امروز در منطقه شاهد آن هستیم برآیند تفکرات والای امام راحل برای آزادی ملت‌های تحت ستم است به همین دلیل به نظر می‌رسد تحرکاتی که در منطقه شکل گرفته و شکل‌گیری جنبش‌های مبارز در محور مقاومت بازتاب اندیشه‌های امام برای رهایی ملت‌های در بند است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرایط منطقه اکنون به نفع محور مقاومت تغییر یافته است، تصریح می‌کند: علی رغم فشارهای منطقه بین‌المللی و جریان سازی‌هایی که علیه ملت‌های اسلامی به ویژه ملت ایران صورت می‌گیرد راه امام به عنوان نقشه راه حقیقی ملت‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.

وی اضافه می‌کند: امام راحل تاثیرات فزاینده‌ای بر تمام شرایط منطقه و جهان باقی گذاشتند و در حقیقت انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل توانست هژمونی آمریکا و استکبار جهانی در غرب آسیا را با شکست مواجه کند.

هانی‌زاده خاطر نشان می‌کند: به همین دلیل اگرچه امام راحل به لحاظ فیزیکی در میان ما نیستند اما روح و اندیشه‌های امام همچنان در جهان، منطقه و میان ملت آزاده جهان تا ابد باقی است و این اندیشه‌ها می‌تواند مکتب‌ساز نسل‌های آینده تلقی شود.

تفکر سیاسی امام (ره) برگرفته از تفکر اعتقادی بود

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تفکر سیاسی حضرت امام (ره) اظهار می‌کند: تفکر سیاسی ایشان برگرفته از تفکر فلسفه اسلامی و اعتقادی بود، ایشان تأثیر عظیمی در جمعیت کثیری از جوانان پنج قاره برجا گذاشتند.

وی ادامه می‌دهد: امام خمینی (ره) با تسلط کامل به نوع نگاه اسلام توانستند سیاست حرکتی را در جهان به وجود آورند، این در حالی است که این اقدام کمتر توسط عالمان مذهبی و یا روشنفکران سیاسی انجام شده است. همین دلیل امام خمینی (ره) همچون یک «مصلح» در جهان شناخته می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: شخصیت امام خمینی (ره) به گونه‌ای بود که اندیشه و تفکر ایشان از محدوده جغرافیایی محل زندگیشان فراتر رفته و بر جای جای نقاط دنیا نمود پیدا کرده بود.

وی خاطر نشان می‌کند: حرکات، جنبش‌ها و نهضت‌های آزادی‌بخش در جهان اسلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت تأثیر تفکر نورانی حضرت امام (ره) بود که این تفکر برگرفته از اندیشه اسلام ناب و قرآن و اهل بیت بود.

صدرالحسینی اضافه می‌کند: از این رو دین و سیاست در اندیشه و تفکر حضرت امام به هم گره خورده است این در حالی است که امام (ره) برخلاف ایده متفکران غربی و شرقی، دین را نه تنها افیون جامعه نمی‌دانند بلکه آن را عنصر حرکت‌دهنده جامعه برای کسب سعادت دنیا و آخرت معرفی کرده و در عمل کارآمدی دین در عرصه حکومت را به اثبات می‌رسانند.

وی با اشاره به نقش آفرینی اندیشه آفرینی مردم در عرصه‌های مختلف می‌گوید: مردم داری حضرت امام یکی از ویژگی‌های جاذبه ایشان برای ملت‌های مسلمان شناخته می‌شود، که این مساله با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و قرآنی و سنت پیامبر (ص) به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور می‌شود: تفکر و اندیشه سیاسی والای امام که برگرفته از قرآن و عترت و سنت پیامبر اکرم بود در نهایت مبنای الگویی به نام مردم سالاری دینی را به وجود آورد که این مهم مردم را در پیشبرد اهداف و امور حکومتی در راس می‌دانست.

وی با اشاره به اهمیت نقش مردم در نگاه امام خمینی (ره) می‌افزاید: یکی از دلایل اصلی نفوذ معنوی امام (ره) در دنیای اسلام مردم‌باوری و اهمیت مشارکت مردم در اداره کشور در راستای حکومت دینی بود.

صدرالحسینی اظهار می‌کند: امام راحل به صورت عملی نقش مردم را در قالب جمهوریت با حاکمیت دینی در قالب اسلامیت پیوند زدند و الگوی جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایجاد کردند و مردم شاهد تمام این رخدادها بودند.

وی اضافه می‌کند: پیوند زدن جمهوریت با اسلامیت در عصر سلطه نظام دوقطبی اقدام نویی بود به گونه‌ای که برای ملت‌های اسلامی تازگی داشت. در حال حاضر نیز با گذشته ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز مکتب مردم سالاری دینی که توسط حضرت امام پایه گذاری شده بود به چشم می‌خورد و در بره‌ها و زمان‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

کد خبر 579430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.