انواع سرویس های رایانش ابری چیست؟ (کاربرد آنها)

رایانش ابری باعث ایجاد تغییرات زیادی در نحوه خدمت رسانی در فضای مجازی شده‌است. این سرویس به کاربران و صاحبان کسب‌وکار این اجازه را داده‌است که بتوانند با کمترین هزینه و امکانات، فعالیت خود را شروع کرده و در پلتفرم‌های مجازی حضور پیدا کنند.

این امر هم باعث شناخته شدن بیشتر کسب‌وکارها و هم دسترسی بیشتر کاربران به خدماتی که ارائه می‌دهند، می‌شود. رایانش ابری انواع مختلفی از خدمات را آماده ارائه کرده‌است که بستری مناسب برای انواع فعالیت‌ها شده است. ابر زس یکی از پیشگامان در ارائه سرویس‌های ابری است. خدمات رایانش ابری زس شامل PaaS و IaaS می‌شود.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یا cloud computing شکل جدید ارائه خدمات در بستر اینترنت است. در این سیستم، فضای ابری یا مجازی ایجاد می‌شود و تمامی خدمات در این بستر ارائه می‌شوند. صاحبان کسب‌وکار محصولات خود را از طریق این فضای ابری در اختیار تعداد زیادی از کاربران قرار می‌دهند. این سیستم از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

ارائه دهنده ابر که فضای ابری را ایجاد می‌کند. تأمین کنندگان ابری تمامی امکانات مورد نیاز برای ایجاد این فضا از جمله سخت افزار، نیروی کار متخصص، فضای لازم برای نگهداری سرور و ارتقای سرور و خدمات را تأمین می‌کنند. البته مسئولیت آنها صرفاً تأمین، نگهداری و ارتقای بستر مورد نیاز فضای ابری نیست و به کسب‌وکارها در تأمین کیفیت و امنیت خدماتشان کمک می‌کنند.

صاحبان کسب‌وکار که خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می‌دهند. این افراد می‌توانند خدمات خود را در قالب سایت، اپلیکیشن، نرم‌افزار و … در اختیار عموم قرار دهند. برای این کار تمامی امکانات مورد نیاز برای ارائه خدمات خود را از تأمین کنندگان ابری تهیه می‌کنند. محصول خود را در فضای مجازی ارائه می‌دهند تا کاربران بتوانند با اتصال به اینترنت از خدمات آنها استفاده کنند.

کاربران رأس دیگر این مثلث هستند. آنها می‌توانند از هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد وارد فضای مجازی شوند و از خدماتی که در بستر ابری توسط صاحبان کسب‌وکار ارائه شده، استفاده کنند. معمولاً خدماتی که در فضای ابری ارائه می‌شوند در حد استفاده عمومی رایگان هستند و کاربر برای استفاده تخصصی‌تر حق اشتراک پرداخت می‌کنند.

انواع سرویس‌های رایانش ابری

رایانش ابری سرویس‌های خود را با سه مدل اصلی ارائه می‌دهد. این سرویس‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • IaaS (Infrastructure-as-a-Service) یا زیرساخت به عنوان سرویس
  • PaaS (Platform-as-a-Service) یا پلتفرم به عنوان سرویس
  • Saas (Software-as-a-Service) یا نرم‌افزار به عنوان سرویس

این سرویس‌ها همگی در فضای ابری ارائه می‌شوند اما شرایطی که برای ارائه سرویس ایجاد می‌کنند متفاوت است.

انواع سرویس های رایانش ابری چیست؟ (کاربرد آنها)

  • IaaS یا زیرساخت به عنوان سرویس

در این مدل از ارائه سرویس، تأمین کننده ابری تمامی زیرساخت‌های کاربردی فناوری اطلاعات مورد نیاز سازمان‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد. این زیرساخت‌ها شامل منابع مورد نیاز برای ذخیره سازی اطلاعات، سرور و منابع شبکه‌ای می‌شوند. انتقال زیرساخت‌های سازمان به فضای ابری به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که هزینه نگهداری از دیتاسنترهای درون سازمانی و تأمین سخت‌افزارهای مورد نیاز خود را بر عهده تأمین کننده ابری قرار دهند. همچنین باعث می‌شود که در استفاده از منابع فناوری اطلاعات منعطف باشید. به طوری‌که در زمان نیاز می‌توانید مقدار مصرف خود را کم یا زیاد کنید و بر اساس میزان مصرف هزینه پرداخت کنید.

  • PaaS یا پلتفرم به عنوان سرویس

تأمین کنندگان ابری در این نوع سرویس، تمامی المان‌هایی که توسعه دهندگان برای ساخت یک برنامه نیاز دارند در اختیارشان قرار می‌دهد. این سرویس‌ها شامل ابزارهای توسعه، میان افزار، سیستم عامل‌ها، مدیریت پایگاه داده و زیرساخت می‌شود. با هر گونه اتصال اینترنت می‌توان به PaaS دسترسی پیدا کرد و برای ساخت کامل اپلیکیشن در مرورگر وب از آن استفاده کرد.

  • Saas یا نرم افزار به عنوان سرویس

همانطور که از اسم آن مشخص است سرویسی که در این مدل از ارائه خدمات در رایانش ابری ارائه می‌شود، نرم‌افزار است. ارائه دهنده نرم‌افزار با تأمین کننده فضای ابری همکاری می‌کند و محصول خود را به صورت آنلاین در این محیط قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند از طریق هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت دارد، از امکانات این نرم‌افزار استفاده کنند. معمولاً کاربران هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند تا بتوانند به طور کامل از خدمات نرم‌افزار استفاده کنند. این سرویس خدمت بزرگی در زمینه ایجاد دسترسی فراهم کرده‌است. دیگر نیاز نیست که شما حتماً نسخه فیزیکی یک محصول را تهیه کرده و روی سیستم خاص خود نصب کنید، می‌تواند از هر دستگاهی به اینترنت متصل شوید و از نسخه آنلاین آن استفاده کنید. ابر زس این سرویس را برای صاحبان نرم‌افزار ارائه می‌دهد تا بتوانند محصول خود را برای تمامی مردم در دسترس قرار دهند.

انواع سرویس های رایانش ابری چیست؟ (کاربرد آنها)

مزایای رایانش ابری

استفاده از خدمات رایانش ابری کمک زیادی به کاربران و تأمین کنندگان خدمات کرده‌است که شامل حال کاربران نیز می‌شود. کاربرانی که از خدمات ارائه شده در فضای ابری استفاده می‌کنند محدود به یک دستگاه خاص نیستند. می‌توانند با هر سیستمی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد از آنها بهره‌مند شوند. تأمین کنندگان خدمات نیز می‌توانند از این امکانات بر اساس میزان مصرف خود استفاده کنند. مزیت اصلی رایانش ابری پرداخت بر اساس مصرف (pay-as-you-go) است. به این معنی که صاحب کسب‌وکار از طریق یک پنل کاربری میزان مصرف خدمات ابری را تنظیم می‌کند و بر اساس میزان استفاده از منابع تأمین کننده ابری، پرداخت می‌کند. همچنین با توجه به اینکه محدودیت دسترسی برای کاربران را از بین بردند، جمعیت کاربران خود را بیشتر می‌کنند و به شناخته شدن بیشتر آنها کمک می‌کند.

شرکت ارائه دهنده خدمات رایانش ابری در ایران

مجموعه زس یکی از پیشگامان ارائه خدمات فناوری اطلاعات در ایران است. ابر زس با تکیه بر دانش و پشتکار افراد متخصص ایجاد شده‌است و موفق شده خدمات خود را با بالاترین سطح کیفیت ارائه دهد. این مجموعه به خصوص در بازه زمانی اوج گیری پاندمی توانسته به کسب‌وکارهای زیادی کمک کند تا در فضای آنلاین حضور یابند و بتوانند خدمات خود را ارائه دهند. خدمات ابر زس شامل محصولات ابری می‌شود. محصولات ابری که توسط این مجموعه در اختیار کاربران قرار می‌گیرند از https://xaas.ir/vps (سرور ابری)، دیتاسنتر ابری، پلتفرم ابری، ابر اختصاصی و سرویس‌های مدیریت شده تشکیل می‌شوند.

اگر تمایل دارید فعالیت خود را به فضای مجازی گسترش دهید، حتماً با کارشناسان و مشاوران زس ارتباط برقرار کنید تا در زمینه‌ی استفاده مناسب از منابع مورد نیاز، شما را راهنمایی کنند. همچنین پس از دریافت خدمات زس، می‌توانید از پشتیبانی پس از فروش کمک بگیرید.

کد خبر 579171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.