عصرانه خبری علم‌وفناوری ۹ خرداد

در این بسته خبری در مورد معرفی نسخه چینی گوشی iQOO Z5 با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، محرومیت میلیون‌ها کاربر از واتساپ و معرفی ویوو T2x با تراشه دایمنسیتی ۱۳۰۰ می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

میلیون‌ها کاربر از واتساپ محروم می‌شوند

حدود پنجاه مدل گوشی تلفن همراه به علت قدیمی شناخته شدن از ۳۱ می‌مصادف با ۱۰ خرداد دیگر به برنامه واتساپ دسترسی نخواهند داشت.

واتساپ قصد دارد میلیون‌ها کاربر را به دلیل قدیمی بودن گوشی‌های تلفن همراه از فردا دهم خردادماه از این برنامه محروم کند.

از طرف دیگر این مسئله که کاربران باید گوشی‌های مدل بالا تهیه کنند تا بتوانند از این برنامه استفاده کنند به شائبه تبانی گردانندگان این برنامه با شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های همراه پیشرفته برای فروش بیشتر دامن می‌زند.

واتساپ که از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرده است به زودی در دنیا بروزرسانی خواهد شد و دیگر با گوشی‌های دارای نسخه قدیمی اندروید و IOS در دسترس نخواهد بود؛ در نتیجه، تعداد زیادی از تلفن‌های هوشمند منسوخ‌شده تلقی خواهند شد؛ واتساپ آن‌ها را از سیستم ارتباطی‌اش بیرون می‌اندازد و کاربران را به سوی نوسازی سیستم بهره‌برداری‌شان یا تهیه تلفن‌های همراه جدیدتر سوق خواهد داد.

هدست واقعیت مجازی PS VR2 سونی احتمالاً نیمه اول ۲۰۲۳ از راه می‌رسد

سونی ادعا می‌کند پلی استیشن VR2 می‌تواند تجربه‌ای کاملاً جدید از واقعیت مجازی ارائه دهد که با استفاده از آن در دل بازی‌ها غرق خواهید شد. همچنین به‌ واسطه‌ خلاق بودن توسعه‌دهندگان بازی‌های واقعیت مجازی تیم سونی و قرارگیری این فناوری‌های جدید در اختیار آن‌ها، بازیکنان با استفاده از هدست پلی‌استیشن VR2 و به‌ دست گرفتن کنترلرهای سنس می‌توانند احساسات متفاوتی را تجربه کنند.

اکنون در میان اطلاعات مختلفی که از PS VR2 منتشر می‌شود؛ یکی از تحلیلگران نام‌آشنای دنیای فناوری به نام مینگ چی کو رشته توییتی منتشر و در آن از زمان احتمالی عرضه‌ محصول مذکور صحبت کرده است.

آخرین بررسی زنجیره‌ تأمین نشان می‌دهد که مونتاژکننده و چندین ارائه‌دهنده‌ قطعات PS VR2 تولید انبوه را در نیمه‌ دوم ۲۰۲۲ با حدود ۱.۵ میلیون دستگاه آغاز خواهند کرد. سونی ممکن است آن را در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ عرضه کند و این مسئله به برنامه‌ توسعه‌ عناوین PS VR2 بستگی دارد.

معرفی ویوو T2x با تراشه دایمنسیتی ۱۳۰۰

امروز شاهد معرفی یک گوشی هوشمند از ویوو هستیم که آن هم ویوو T2x است؛ هفته گذشته اطلاعاتی از مشخصات آن به طور گسترده به بیرون درز کرده بود. همانطور که پیش بینی شده بود دستگاه جدید مجهز به تراشه دایمنسیتی ۱۳۰۰ و باتری بزرگ است.

T2x نخستین گوشی ویوو با چیپست جدید مدیاتک است که یک هسته سه گیگاهرتز و یک واحد گرافیکی Mali-G77 را ارائه می دهد. نمایشگر ۶.۵۸ اینچی دستگاه از نوع LCD با رزولوشن فول اچ دی پلاس دارد و پنل از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. بروزرسانی دیگر باتری ۲۰ درصد بزرگتر است؛ به طوری که ظرفیت اکنون ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت بوده و در عین حال نرخ شارژ سریع ۴۴ واتی را حفظ می‌کند.

در پشت دستگاه آرایه‌ای از دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی و دو مگاپیکسلی را می‌بینیم؛ ضمن اینکه در بریدگی قطره‌ای شکل آن دوربین سلفی برای عکاس موجود است. ویوو T2x در دو مدل با پیکربندی ۸/۱۲۸ و ۸/۲۵۶ گیگابایت رم ارائه شده که به ترتیب ۲۴۰ دلار و ۲۷۰ دلار قیمت دارد. همچنین این گوشی در رنگ‌های مشکی و آبی در اختیار قرار می‌گیرد.

مک بوک ایر M2 در بین محتمل‌ترین محصولات برای معرفی در WWDC امسال اپل

اپل ممکن است مک‌های جدیدی را در کنفرانس توسعه دهندگان امسال رونمایی کند و مک بوک ایر باز طراحی شده محتمل‌ترین دستگاهی است که اپل ممکن است آن را معرفی کند.

نشانه‌هایی از «realityOS» سیستم عاملی که مدت‌ها است شایعه شده بر روی هدست واقعیت ترکیبی اپل قرار است، اجرا شود در اوایل سال جاری در کد منبع اپل مشاهده شد و امسال شور و شوق فزاینده‌ای در مورد پروژه AR و VR اپل در نهایت نزدیک شدن به عرضه به وجود آورد. شایعاتی مبنی بر اینکه اپل زودتر هدست واقعیت ترکیبی خود را معرفی می‌کند با ظاهر شدن یک علامت تجاری برای «realityOS» در فضای مجازی با مهلت ثبت نام خارجی تا هشت ژوئن ۲۰۲۲، یعنی تنها دو روز پس از رویداد WWDC هفته دیگر اپل قوت گرفته است.

در صورتی که اپل از سخت‌افزار جدیدی رونمایی کند، احتمال اینکه این دستگاه مربوط به مک‌های اپل باشد در WWDC امسال بیشتر از هر دستگاه دیگری است. اپل قصد دارد یک مدل جدید مک بوک ایر با تراشه M2 را در رویداد توسعه دهندگان امسال عرضه کند، اما به نظر می‌رسد مشکلات زنجیره تامین، این جدول زمانی را پیچیده کرده است.

نسخه چینی گوشی iQOO Z5 با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی احتمالاً به‌زودی معرفی خواهد شد.

شرکت iQOO قصد دارد نسخه‌ چینی گوشی هوشمند Z5 خود را با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و طراحی شبیه ویوو T2x معرفی کند.

iQOO درحال‌ کار روی نسخه‌ جدیدی از iQOO Z5 برای بازار چین است. این شرکت هنوز تولید این نسخه از گوشی یادشده را تأیید نکرده، اما گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این محصول طی چند روز آینده معرفی خواهد شد. افشاگر چینی خبرهای فناوری، Blad is Panda اعلام کرده که iQOO Z5 جدید از طراحی و مشخصات شبیه ویوو T2x بهره خواهد برد؛ گوشی هوشمندی که به‌تازگی در چین معرفی شده است.

تفاوت بین ویوو T2x و مدل چینی iQOO Z5 که ظاهراً به باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز خواهد شد این است که دوربین سلفی T2x در بریدگی قطره‌ای تعبیه شده، اما به‌نظر می‌رسد نسخه‌ چینی iQOO Z5 از بریدگی به‌سبک پانچ‌هول برای دوربین جلو بهره خواهد برد؛ البته مشخص نیست نمایشگر این گوشی مثل T2x از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز نیز پشتیبانی خواهد کرد یا خیر؟

براساس گزارش اخیر احتمالاً سایر مشخصات iQOO Z5 نیز شبیه ویوو T2x خواهد بود. در مقام مقایسه باید اشاره کنیم T2x از تراشه‌ Dimensity 1300 هشت گیگابایت رم و حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی بهره می‌برد.

تراشه اپل A16 کماکان از لیتوگرافی ساخت پنج نانومتری استفاده خواهد کرد

تراشه A16 اپل با همان لیتوگرافی پنج نانومتری تراشه A15 ساخته خواهد شد. این افشاگر همچنین اطلاعاتی درباره پردازنده M2 که در نسل بعدی دستگاه‌های مک استفاده خواهد شد، منتشر کرده است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد اپل در حال کار روی یک نسخه نهایی برای تراشه‌های سری M1 است.

براساس اطلاعات اپل تراشه A16 خود را مثل تراشه‌های A15 ،A14 و M1 با لیتوگرافی پنج نانومتری شرکت TSMC تولید خواهد کرد. این در حالیست که گزارش‌های قبلی ادعا کرده بودند که اپل برای ساخت این تراشه از لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC استفاده می‌کند. ShrimpApplePro این ادعا را رد کرده و گفته است A16 ارتقا قابل‌توجهی نسبت به مدل قبلی خود نخواهد داشت. بیشترین ارتقاها فقط بهبودهای کوچکی در بخش حافظه و پردازش داده‌ها خواهد بود. ‌

این تراشه در بخش حافظه از رم 5 LPDDR استفاده خواهد کرد. این حافظه ۱.۵ برابر سریع‌تر از LPDDR 4X خواهد بود و ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به آن خواهد داشت. اپل از حافظه LPDDR 4X در کنار تراشه A15 در گوشی‌های آیفون ۱۳ استفاده کرده بود. طبق شایعات تراشه A16 به‌طور انحصاری در داخل آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس استفاده خواهد شد و آیفون ۱۴ و ۱۴ پرومکس همچنان از همان تراشه A15 استفاده خواهند کرد.

کد خبر 578674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.