عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۸ خرداد

در این بسته خبری در مورد اینکه شیائومی نسخه مشابه گلکسی زد فلیپ سه را ساخت و شبکه اینترنت 6G تا ۲۰۳۰ از راه می رسد می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

رویداد WWDC ۲۰۲۲ اپل و هرآنچه از آن انتظار می رود

قرار است امسال اپل رویداد WWDC 2022 را در شش ژوئن (۱۶ خرداد) میزبانی کند. این شرکت طیف گسترده‌ای از به‌روزرسانی‌های نرم افزاری جدید را برای توسعه دهندگان اعلام خواهد کرد که شامل iOS 16، iPadOS 15، macOS 13، watchOS 9 و موارد دیگری نیز می‌شود. علاوه بر این، امکان زیادی وجود دارد که این شرکت در رویداد خود محصولات سخت افزاری جدید را نیز معرفی کند.

اپل رویداد WWDC را در تاریخ شش ژوئن به صورت آنلاین میزبانی خواهد کرد تا از آخرین دست آوردهای خود در بخش نرم‌افزار رونمایی کند؛ علاوه بر آن گزارش‌هایی مبنی بر احتمال معرفی چند سخت افزار جدید نیز به گوش رسیده است. با این حال، مشخص نیست که آیا اپل قصد دارد مک بوک ایر، مک بوک پرو یا مک پرو جدید را معرفی کند یا خیر؟ این رویداد از ششم تا ۱۰ ژوئن برگزار می‌شود و به توسعه دهندگان و مهندسان فرصتی می‌دهد تا با ابزارهای جدید آشنا شوند.

اپل سیستم عامل iOS 16 خود را با تغییرات و اضافات جدید به توسعه دهندگان معرفی خواهد کرد. به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، این شرکت به آن میزان که می‌توانید از رویداد WWDC 2022 انتظار داشته باشید تغییرات عمده‌ای در سیستم عامل موبایل خود ایجاد نخواهد کرد. با این حال، شاهد موردهایی از افزودنی‌هایی مانند برنامه‌های جدید و روش‌های نوین تعامل با سیستم وجود خواهد داشت. این سیستم عامل می‌تواند تغییراتی در اعلان‌ها و ویژگی‌های جدید در ردیابی سلامت ایجاد کند. اپل می‌تواند رابط iOS 16 را مجدداً تغییر دهد تا آن را با نمایشگر جدید در مدل‌های iPhone 14 Pro سازگارتر کند، اما ممکن است برای بقیه مدل‌ها، هیچ تغییر خاصی وجود نداشته باشد.

تلگرام به زودی نسخه پریمیوم خود را عرضه می‌کند

تلگرام قرار است به زودی نسخه‌ای از اپلیکیشن خود را عرضه کند که کاربران با پرداخت هزینه از ویژگی‌های بیشتری نسبت به نسخه رایگان آن بهره خواهند برد.

یافته‌های جدید یک توسعه دهنده به نام الساندرو پالوتزی نشان می‌دهد که تلگرام بسیار به عرضه نسخه پریمیوم خود که مدتی است صحبت از آن زیاد شده، نزدیک شده است. این اخبار از یک سری داده‌های صفحه خوش آمدگویی آمده که هنگام دانلود و نصب این برنامه، تغییراتی در آن مشاهده شده است.

در حال حاضر اگر این برنامه را نصب کنید این جمله را خواهید دید: «تلگرام برای همیشه رایگان است. بدون هزینه تبلیغات. بدون هزینه اشتراک»؛ اما در متن تغییر کرده‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، این جمله قرار است با جمله «تلگرام فضای ابری نامحدود برای چت‌ها و فایل‌ها را فراهم می‌کند»، جایگزین شود. این نشانه واضحی است که یک طرح مبتنی بر اشتراک در دست ساخت است و احتمالا به زودی معرفی خواهد شد.

شبکه اینترنت 6G تا ۲۰۳۰ از راه می رسد

مدیر ارشد اجرایی نوکیا معتقد است تا ۲۰۳۰ میلادی شبکه اینترنت موبایل 6G فراهم خواهد شد و در آن زمان تنها موبایل ها متداول‌ترین ابزار ارتباطی بشر نخواهند بود.

هرچند شبکه 5G هنوز به طور کامل در سراسر جهان قابل دسترس نیست؛ نسل اینترنت6G هم اکنون در حال توسعه است. کوالکام، اپل و گوگل از جمله شرکت‌های در حال توسعه این فناوری هستند. اکنون به نظر می‌رسد نوکیا نیز به این جرگه پیوسته است.

پکا لوندمارک مدیر ارشد اجرایی نوکیا هنگام سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ادعا کرد شبکه 6G موبایل تا پایان دهه جاری عملیاتی خواهد شد.

لوند مارک هنگام سخنرانی در پنلی در این مجمع اشاره کرد شبکه های اینترنت 6G موبایل تا ۲۰۳۰ میلادی در دسترس خواهند بود. با این وجود وی معتقد است که در آن زمان موبایل ها تنها ابزار ارتباطی در این شبکه نخواهند بود.

آمازون پردازنده ۶۴ هسته‌ای Graviton3 را به نمایش گذاشت

سرانجام آمازون با تست و نمایش پردازنده‌ ۶۴ هسته‌ای Graviton3 ، اطلاعات بیشتری را در مورد پیکربندی و مشخصات آن منتشر کرده است.

حدود شش ماه پیش شرکت خدمات وب آمازون (AWS) از نسل جدید پردازنده Graviton با نام Graviton 3 رونمایی کرد. براساس ادعای آمازون این پردازنده که بر مبنای معماری ARM ساخته شده، ۲۵ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود است.

پردازنده آمازون در اجرای عملیات‌های نقطه اعشار دو برابر و در اجرای پردازش‌های یادگیری ماشینی سه برابر سریع‌تر عمل می‌کند. Graviton 3 همچنین ۶۰ درصد مصرف انرژی را نسبت به نسل قبلی کاهش داده است.

شیائومی نسخه مشابه گلکسی زد فلیپ سه را ساخت

شیائومی در حال کار بر روی یک گوشی هوشمند تاشو جدید است که به نظر می‌رسد شبیه گلکسی زد فلیپ سه سامسونگ باشد. گلکسی Z Flip 3 در حالت بسته به اندازه نصف یک گوشی هوشمند معمولی کوچک می‌شود.

شیائومی در حال کار روی یک گوشی هوشمند تاشو جدید است که به نظر می‌رسد شبیه گلکسی زد فلیپ سه سامسونگ باشد. این غول فناوری چینی اخیراً حق اختراعی را در CNIPA (داره ملی مالکیت معنوی چین) به ثبت رسانده که طراحی احتمالی این محصول را به ما نشان می‌دهد. گلکسی Z Flip 3 در حالت بسته به اندازه نصف یک گوشی هوشمند معمولی کوچک می‌شود.

با نگاهی به تصاویر ثبت اختراع، می‌توانیم گوشی هوشمند تاشو را هم در حالت تا شده و هم در حالت باز شده ببینیم. تصویر اول گوشی را در حالتی که استفاده نمی‌شود، نشان می‌دهد. در این حالت گوشی بسیار جمع و جور به نظر می‌رسد و ماژول دوربین در وضعیت جالبی قرار دارد.

امکان ذخیره طولانی پیام‌ها در واتس آپ

طبق آپدیت جدید، واتس آپ به شما امکان می‌دهد که پیام های موقت را فقط در iOS ذخیره کنید.

واتس آپ در حال توسعه ویژگی جدیدی برای iOS است که به کاربران امکان می‌دهد پیام های موقت را پس از پایان دوره نمایش تعیین شده توسط فرستنده در چت، یعنی ۲۴ ساعت، هفت روز یا ۹۰ روز پس از ارسال، ذخیره کنند. این شرکت پیام‌های موقتی را - که به طور خودکار حذف می‌شوند - در نوامبر ۲۰۲۰ معرفی کرد؛ در حالی که در آگوست ۲۰۲۱ اقدام مشابهی را برای فایل‌های چندرسانه‌ای اجرا کرد که تنها پس از یک بار مشاهده آنها حذف می‌شود.

این اپلیکیشن به‌تازگی به‌روزرسانی جدیدی را برای نسخه بتای واتس‌اپ برای iOS ۲۲.۹.۰.۷۲ از طریق برنامه آزمایشی TestFlight ارسال کرده است که در آن نشان می‌دهد که در حال توسعه توانایی نگه‌داشتن پیام‌هایی است که موقتی هستند و قبلاً در نسخه بتا برای اندروید دیده شده بود. همانطور که WABetaInfo در این به روز رسانی هشدار داده است؛ این برنامه به کاربران امکان نگهداری این پیام های موقت را می‌دهد، اما به شرطی که هر کاربر دیگری بتواند آن ذخیره را لغو کند.

افزایش دو تا سه برابری تعرفه پستی تکذیب شد

طبق توضیحات وزیر ارتباطات خدمات عادی و سفارشی ۲۰ درصد برای مردم و ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها افزایش یافته است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی انتشار اخباری مبنی برافزایش ۶۰ تا ۱۱۰ درصدی تعرفه‌های پستی، گفت: افزایش دو تا سه برابری تعرفه پستی تکذیب می‌شود و اصلاً چنین افزایشی نداشته و نداریم.

وی توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار بر این شد که برای خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی، تعرفه برای مردم عادی ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. این رقم برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها افزایش ۵۰ درصدی خواهد بود. همچنین برای خدمات غیر پایه پستی مانند پست ویژه و پیشتاز، تعرفه مطابق حداکثر سقف تورم که حدود ۴۰ درصد است افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: از سال ۹۸ تاکنون تعرفه خدمات پستی تغییر نداشته است.

زارع پور با بیان اینکه اگر ریالی بیشتر از این تعرفه از مردم اخذ شده است، بازگردانده می‌شود؛ به مدیرعامل شرکت پست دستور داد تا طی ۲۴ ساعت آینده سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا کسانی که برای پست مرسوله خود، مبلغ بیشتری از میزان مصوب پرداخت کرده‌اند، مابه‌التفاوت آن را دریافت کنند.

کد خبر 578424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.