تبدیل عمارت مسعودیه به دانشگاه بین‌المللی میراث‌ فرهنگی

رئیس ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی ) از پیشنهادش به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان برای تبدیل عمارت مسعودیه به دانشگاه میراث خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی حجت اظهار کرد: عمارت مسعودیه باید به دانشگاه تبدیل می‌شد. از همان زمان هم معلوم بود که تبدیل این بنا به هتل کاری شدنی نیست.

وی افزود: به مدیریت فعلی میراث فرهنگی پیشنهاد کردم که دانشگاه میراث فرهنگی ایجاد شود تا از سراسر دنیا دانشجو بگیرد. از همه کشورهای اطرافمان به این دانشگاه خواهند آمد و فارغ‌التحصیلان آن بهترین سفیران برای ایران خواهند بود، چون با میراث فرهنگی ایران آشنا می‌شوند. من آرزو دارم سر در عمارت مسعودیه عبارت دانشگاه میراث فرهنگی کشور را ببینم.

حجت تصریح کرد: ما در ایران همه لوازم تحصیل دانشجویان از محوطه‌ها و بناها گرفته تا استاد بناها را داریم.

به گفته وی، محیط عمارت مسعودیه شبیه به دانشگاه است؛ آمفی‌تئاتر، اتاق‌های متعدد و سایت باستان شناسی دارد و در ورودی بافت تاریخی قرار گرفته و همجوار با عناصر دیگر است.

رئیس ایکوموس خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویند مؤسسات اجرایی نمی‌توانند مرکز آموزشی داشته باشند، اشتباه است. وزارت بهداشت ناچار است با بیمارستان کار کند. وزارت میراث فرهنگی هم باید دانشگاه میراث فرهنگی داشته باشد و برای تحقق چنین کار بزرگی هیچ جایی بهتر از عمارت مسعودیه نیست.

وزیر میراث فرهنگی نفوذ خوبی در کابینه دولت دارد. او باید از رئیس‌جمهوری بخواهد تا میراث فرهنگی دانشگاه داشته باشد.

حجت تاکید کرد: اگر دولت چنین کاری کرد من حاضرم از تمام استادان برجسته بخواهم به ایران بیایند و قول می‌دهم دانشجویانی از سراسر دنیا بگیرید که این دانشگاه خود تبدیل به یک وزارت امور خارجه شود و کل دانشجویانش سفرای فرهنگی ما در اقصی نقاط جهان شوند.

شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی که در ورشو و در سال ۱۹۶۵ تشکیل شد، به عنوان یک تشکل غیردولتی در سطح گسترده تعریف شده و مهم‌ترین مرجع بین‌المللی است که در زمینه حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی به صورت تخصصی فعالیت می‌کند.

مقر این تشکیلات در پایتخت فرانسه واقع شده است و در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ کمیته ملی و ۲۰ کمیته علمی در سطح جهان گسترش یافته است.

کد خبر 577839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.