مونسان: به نقطه مشترک با وزارت بهداشت در گردشگری سلامت رسیده‌ایم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برخلاف گذشته در زمینه گردشگری سلامت با وزارت بهداشت هم اکنون به نقطه مشترک رسیده ایم.

به گزارش ایمنا، علی اصغر مونسان با اشاره به اینکه مشکلات و اختلافات در حوزه گردشگری سلامت میان ارگان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و وزارت میراث وجود داشت، اظهار کرد: در گذشته اختلافات در این زمینه زیاد بود و زمینه ورود دلال‌ها برای خدمات به گردشگر خارجی را مهیا می‌کرد ولی اکنون با برگزاری جلسات متعدد با وزارت بهداشت به نقطه مشترک رسیدیم.

وی افزود: هم اکنون بهترین همکاری‌ها را با وزارت بهداشت داریم که قطعاً این همکاری‌ها بین دو وزارتخانه به افزایش ورود گردشگر خارجی در حوزه سلامت منجر می‌شود؛ همچنین بالا بودن استانداردها و تجهیزات پزشکی کشور در کنار هزینه‌های پایین آن، یکی دیگر از مؤلفه‌های مثبت ایران در این بخش است.

گردشگری سلامت (health tourism) به گردشگری پزشکی، گردشگری درمان طبیعی و همچنین گردشگری صحت، تندرستی و نیز پیشگیری تقسیم‌بندی می‌شود و در رشد اقتصاد سلامت نقش مهمی دارد؛ هم اکنون ایران از مقاصد بزرگ گردشگری سلامت در منطقه است و کشورهای همجوار مانند عراق، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان و سایر کشورهای منطقه متقاضی استفاده از خدمات و امکانات ایران در این زمینه هستند.

سید کامل تقوی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از همه‌گیری کرونا اعلام کرده بود، سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر سلامت برای درمان به ایران می‌آیند، خدمات سلامت بین ۸.۵ تا ۹ درصد تولید ناخالص ملی (جی دی پی - GDP) کشور را به خود اختصاص می‌دهد و امکان اینکه این سهم بیشتر شود هم وجود دارد.‌

وی درباره نتیجه پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات نیز گفت: این پرونده متعلق به بخش بزرگی از کشور در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم است که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جز حریم است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز دراین‌باره اظهار کرد: این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد. بالغ بر ۱۰۰ روستا و سکونت‌گاه در محدوده عرصه و تعداد زیادی روستا نیز در محدوده حریم اورامانات قرار دارد. پس از طی مراحل اولیه این پرونده، برای انجام بررسی‌های اولیه نماینده ایکوموس و ارزیاب یونسکو تابستان سال جاری به ایران سفر کرد.

وی با بیان اینکه هنوز نتیجه‌ای به ایران ارسال نشده اظهار امیدواری کرد: پذیرش این پرونده، می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی و جذب بیشتر گردشگر منجر به نشاط اجتماعی برای مردم بخصوص مردم کردستان و کرمانشاه شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 468957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.