۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
تجربه ای از نجات یک بنا

نشست «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» در مسجد جامع اصفهان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، از سوی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نشستی با عنوان «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» با حضور «احمد منتظر» رییس سابق اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در مسجد جامع اصفهان برگزار می شود.

احمد منتظر که طرح مرمت و احیای خانه زمان‌وزیری اصفهان را بر عهده دارد، با اشاره به شعار روز جهانی ایکوموس با عنوان «میراث برای نسل ها» به خبرنگار ایمنا گفت: همیشه این موضوع مطرح بوده که ما باید برای نسل های آینده فعالیت  کنیم، یعنی مرمتی که انجام می دهیم به این دلیل است که در آینده، این موضوع توسط نوادگان عنوان نشود که نسل های پیشین نتوانستند از بناهای تاریخی حفاظت کنند، بنابراین تلاش ما این است که آثار تاریخی را برای نسل های آینده حفظ کنیم و بعد از آن حفظ این بناها بر عهده نسل آینده است که می خواهد با آثار باقی مانده چه کاری انجام دهد.

این پیشکسوت مرمت و معماری ادامه داد: شعار «میراث برای نسل ها» به این دلیل است که ما تلاش کنیم تا آثار تاریخی برای فرزندان و نوادگان‌مان باقی بماند و بعد آنها درباره این آثار تصمیم بگیرند. قطعا رعایت اصل برگشت‌پذیری در مرمت آثار تاریخی نیز به همین دلیل است که اگر نسل آینده تصمیم بر حذف مرمت های پیشین داشت، بتواند مرمت های نسل قبل را به عنوان الحاق حذف کنند.

وی به مرمت خانه زمان‌وزیری اشاره کرد و گفت: شاید این مرمت، آخرین فعالیت من در این حوزه باشد اما تجربه ای است که می خواهیم منتقل شود. این خانه در ابتدا در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشت و اکنون مراحل مختلف مرمت و احیای آن در حال انجام است بنابراین وقتی این بنا می تواند نجات یابد پس سایر آثار تاریخی نیز می توانند نجات پیدا کنند اما در این میان باید منافع کنار گذاشته شود.

به گزارش ایمنا، نشست «واکاوی یک تجربه: مروری بر طرح مرمت، احیا و طرح معماری میان‌افزای خانه زمان‌وزیری اصفهان» با حضور «احمد منتظر» و با مقدمه ای از «عیسی اسفنجاری کناری» در خصوص شعار روز جهانی ایکوموس چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ساعت ۱۶ تا ۱۹ در مسجد جامع اصفهان برگزار می شود و سپس با حضور احمد منتظر از خانه زمان‌وزیری واقع در میدان امام علی(ع)، کوچه امام جمعه بازدید خواهدشد.

کد خبر 341528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.