هزینه ۵ هزار میلیارد تومانی اصفهانی‌ها برای خرید سیگار

کارشناس بهداشت هوا و کنترل دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران، گفت: نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار و درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود و آمارها نشان می‌دهد که در استان اصفهان پنج هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار می‌شود.

فرید حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: میزان مصرف دخانیات در کشور و استان اصفهان ۱۵ درصد است که ۲۱ درصد مصرف‌کنندگان دخانیات در استان اصفهان را مردان و حدود ۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وی رتبه ایران در مصرف دخانیات را ۶۷ در بین ۱۲۱ کشور جهان دانست و افزود: در دوران کرونا مصرف دخانیات به دلیل هشدارها و محدودیت‌های ایجاد شده به ویژه در اماکن عمومی کاهش پیدا کرد اما آمارها نشان می‌دهد که در پنج سال اخیر مصرف دخانیات در خانم‌ها افزایش پیدا کرده و بیشترین مصرف دخانیات در خانم‌ها قلیان است.

کارشناس بهداشت هوا و کنترل دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: افزایش آگاهی خانواده‌ها و کودکان درباره مضرات استعمال دخانیات، افزایش قیمت دخانیات، ممنوعیت تبلیغات دخانیات توسط هنرمندان و ورزشکاران به دلیل الگوپذیری بالای کودکان و نوجوان از این قشر و همچنین محدود کردن مصرف دخانیات در اماکن عمومی از جمله راهکارهای جلوگیری از کاهش سن مصرف دخانیات است، خودداری از مصرف دخانیات توسط والدین در حضور کودکان، برآورد کردن حس کنجکاوی کودکان و نوجوانان و پر کردن اوقات فراغت آنها با جایگزین‌های مناسب تفریحی، ورزشی و فرهنگی، جلوگیری از همنشینی نوجوانان با همسالان مصرف‌کننده دخانیات و افزایش اعتماد به نفس و قدرت نه گفتن می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف دخانیات داشته باشد.

عوارض هر وعده مصرف قلیان برابر ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است

وی زنان، بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی و تنفسی و کودکان را اقشار آسیب‌پذیر در برابر مصرف دخانیات دانست و خاطرنشان کرد: برخلاف باورهای نادرست در جامعه درباره بی‌ضرر بودن دخانیات، تنباکوهای میوه‌ای از نامرغوب‌ترین تنباکوها و دارای مواد معطر سرطان‌زا هستند در بعضی از این تنباکوها مواد مخدر یا روان‌گردان اضافه می‌شود که باعث اعتیاد به دیگر مواد نیز خواهد شد.

حسامی با اشاره به اعتیادآور بودن نیکوتین موجود در قلیان افزود: به دلیل حجم بالای دودی که وارد ریه‌ها می‌شود، ضررهای هر وعده مصرف قلیان برابر ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

وی درباره راه‌های پیشگیری از گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات، تصریح کرد: فراهم کردن فضای آرام و بدون تنش در دوران کودکی و به ویژه نوجوانی، کنترل همسالان نوجوانان، آموزش قدرت نه گفتن به نوجوانان، اطلاع‌رسانی درست به نوجوانان درباره زیان‌های دخانیات و خودداری از مصرف دخانیات در حضور کودکان و نوجوانان از جمله راهکارهای مؤثر در این زمینه به‌شمار می‌آید.

مرگ سالانه ۶۰ هزار نفر در کشور به دلیل مصرف دخانیات

کارشناس بهداشت هوا و کنترل دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان آمار مرگ‌ومیر سالانه ناشی از مصرف دخانیات را هشت میلیون نفر در جهان اعلام کرد و گفت: این عدد در ایران حدود ۶۰ هزار نفر است و آمارها نشان می‌دهد مصرف دخانیات حدود ۲۰ سال از عمر مفید فرد را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران، خاطرنشان کرد: رقمی نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار و درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود و آمارها حکایت از آن دارد که در استان اصفهان پنج هزار میلیارد تومان صرف خرید سیگار و درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌شود.

حسامی یکی دیگر از زیان‌های مصرف دخانیات را قطع سالانه حدود ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید محصولات دخانی بیان کرد و افزود: دخانیات به عنوان یک عامل مؤثر بر جنگل‌زدایی شناخته می‌شود که نقش دو تا چهار درصدی در جنگل‌زدایی ایفا می‌کند همچنین کارخانجات دخانیات مواد زائد مایع، جامد و گازی را تولید و به محیط زیستوارد می‌کنند. فیلتر سیگارها باید به عنوان یک ماده سمی ویژه در نظر گرفته شود.

وی سطح زیر کشت تنباکو در ایران را حدود ۵۵۰۰ هکتار دانست و تاکید کرد: در اثر استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها، آلودگی‌های زیادی به زنجیره غذایی منتقل می‌شود، از سوی دیگر فیلتر سیگارهای رها شده در محیط‌زیست وارد زنجیره غذایی می‌شوند، ۸۴ میلیون تن دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید و مصرف سیگار به هوا وارد می‌شود.

کاهش سن مصرف سیگار به زیر ۱۵ سال

کارشناس بهداشت هوا و کنترل دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان پسماند دخانی را سبب آلودگی آب، خاک و هوا و انتقال این آلودگی به زنجیره غذایی انسان دانست و گفت: دخانیات دروازه ورود به اعتیاد دیگر موادمخدر به شمار می‌رود و براساس برآوردها بالغ بر ۹۰ درصد اعتیاد به موادمخدر و روانگردان‌ها با مصرف سیگار شروع شده است.

وی کاهش سن مصرف سیگار به زیر ۱۵ سال را زنگ خطری برای سلامت جسمی و روحی جامعه دانست و افزود: هر چقدر سن مصرف دخانیات کاهش پیدا کند، بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از آن نیز سریع‌تر در جامعه بروز می‌کند.

حسامی تصریح کرد: پیگیری ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی، آموزش در مدارس، آموزش گروه‌های هدف در جامعه، پیگیری ممنوعیت تبلیغات دخانیات، ادغام برنامه مشاوره رایگان ترک دخانیات در نظام سلامت و اجرای برنامه شهر و روستای بدون دخانیات در شهر نجف‌آباد و روستای حسین‌آباد به صورت پایلوت را از سرفصل‌های اصلی برنامه‌های کنترل دخانیات در استان اصفهان معرفی کرد، پیگیری افزایش مالیات بر دخانیات به عنوان یکی از مؤثرترین راهکارهای کاهش مصرف دخانیات به‌شمار می‌آید که از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود.

برخورد با فروش دخانیات به زیر ۱۸ سال

وی با اشاره به اهمیت برخورد قانونی با متصدیان خرده‌فروشی دخانیات بدون مجوز، گفت: در صورت مشاهده عرضه دخانیات در اماکن عمومی، فروش نخی سیگار و فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال با شماره ۱۹۰ تماس حاصل کنید و شماره ۴۰۳۰ نیز آماده مشاوره‌های ترک دخانیات است.

کارشناس بهداشت هوا و کنترل دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان ناآگاهی خانواده‌ها از زیان‌های مصرف دخانیات، باورهای نادرست و کاهش قبح اجتماعی این پدیده مخرب در جامعه را برخی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کنترل دخانیات دانست و افزود: اجرا نشدن قوانین، ارزانی و در دسترس بودن دخانیات و کافی نبودن جایگزین‌های مناسب تفریحی و ورزشی برای نوجوانان و جوانان از دیگر موانع کنترل مصرف دخانیات در جامعه است.

کد خبر 577796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.