نرخ فرونشست زمین در اصفهان سالانه ۱۸ سانتی متر است

کارشناس مطالعات آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: سازمان زمین شناسی نرخ فرونشست زمین را سالانه حداکثر ۱۸ سانتی‌متر اعلام کرده است، این در حالی است که در سطح دنیا وقتی فرونشست زمین بیش از یک سانتی‌متر باشد به عنوان بحران تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سیاری امروز _سه‌شنبه سوم خردادماه_ در جلسه هم اندیشی بررسی، علل و ارائه راهکار در خصوص فرونشست زمین و مشکل آب در استان اصفهان اظهار کرد: در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی یا دشت وجود دارد که متولی پایش آن شرکت آب منطقه‌ای استان بوده و زیر نظر دفتر مطالعات آب‌های زیرزمینی رصد می‌شوند.

به گفته وی، در این ۳۵ محدوده مطالعاتی، سطح آب‌های زیرزمینی از طریق چاه‌های پیزومتری به صورت ماهانه مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.

کارشناس مطالعات آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه از گذشته دشت‌هایی که دچار افت مستمر بودند تحت عنوان گزارش توجیهی به ستاد تهران ارسال و این دشت‌ها ممنوعه اعلام می‌شدند، تصریح کرد: از ۳۵ محدوده مطالعاتی در حال حاضر ۲۷ دشت ممنوعه است یعنی به لحاظ افت مستمر سطح آب دچار چالش است.

سیاری اضافه کرد: تنها هشت دشت آزاد در مناطق کویری و شرق اصفهان وجود دارد که هفت دشت در مناطق کویری شرق اصفهان شامل چوپانان، جندق، پورفرخی، بیاضه، انارک، نائین، گاوخونی و یک محدوده در غرب اصفهان (محدوده بختیاری) وجود دارد که عمدتاً در استان‌های لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری قرار دارد که متولی اندازه‌گیری آن اصفهان است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۷ دشت ممنوعه، ده دشت در حالت بحرانی قرار دارد یعنی فرونشست زمین در این دشت‌ها از سال‌ها پیش آغاز شده است، این دشت‌ها شامل اصفهان- برخوار، گلپایگان، کاشان، دامنه- داران، مهیار شمالی، مهیار جنوبی، دشت آسمان، مورچه خورت، اردستان، خالد آباد و نجف آباد است.

این کارشناس مطالعات آب‌های زیرزمینی در خصوص دشت اصفهان- برخوار که کلانشهر اصفهان در آن واقع است، یادآور شد: براساس داده‌های بلندمدت افت، بحرانی‌ترین دشت به لحاظ میزان افت تجمعی دشت مهیار شمالی با افت نزدیک به ۵۰ متر در یک بازه ۴۰ ساله و میانگین ۱.۲ مترمکعب سالانه، سپس دشت دامنه- داران با افت ۳۷.۶۵ متر و بازه زمانی ۳۸ ساله و متوسط افت دراز مدت ۹۹ سانتی‌متر است. همچنین دشت اصفهان- برخوار با افت تجمعی ۳۶.۴۷ متر و متوسط افت سالانه ۹۴ سانتی‌متر که یک دوره ۳۹ ساله را شامل می‌شود.

به گفته سیاری، دشت اصفهان- برخوار از نظر میزان افت در دشت‌های استان رتبه سوم را دارد اما به لحاظ کسری مخزن با اختلاف زیادی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در دشت اصفهان- برخوار حدود سه میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم. در استان اصفهان حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب کسری مخزن داریم که سه میلیارد آن در دشت اصفهان- برخوار است.

وی افزود: دشت اصفهان- برخوار از سال ۴۵ ممنوعه بوده یعنی از دیرباز وضعیت کنونی در آن دیده شده است، جای تأسف است که این میزان فرونشست در دشت اصفهان- برخوار به علت برداشت بی‌رویه آب و افت‌های مستمر رخ داده است.

کارشناس مطالعات آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: زمانی که آب فراوان بوده و فرونشستی وجود نداشته از ممنوعه بودن دشت اصفهان- برخوار خبر داشتیم اما بارگذاری‌های فراوانی بر آبخوان صورت گرفت و ظالمانه با محیط زیست برخورد و به سمت توسعه ناپایدار کشاورزی گام برداشته شد، این عوامل باعث شد تا وضعیت کنونی را شاهد باشیم.

سیاری ادامه داد: شروع فرونشست آغاز مرگ تدریجی آبخوان است یعنی هرقدر پیش می‌رود بخشی از آبخوان را از دست می‌دهیم و دیگر قابل برگشت نیست و اثرات آن بر روی زمین، شکاف‌ها، تهدید زیرساخت‌های شهری و ساختمان‌ها است.

وی با بیان اینکه متولی اندازه‌گیری نرخ فرونشست سازمان زمین شناسی و نقشه برداری هستند که سالانه رصد و ارقام را ارائه می‌کنند، گفت: سازمان زمین شناسی حداکثر نرخ فرونشست در اصفهان را سالانه ۱۸ سانتی‌متر و سازمان نقشه برداری سالانه حدود ۱۵ سانتی متر گزارش کرده است. این در حالی است که در سطح دنیا وقتی فرونشست زمین بیش از یک سانتی‌متر باشد به عنوان بحران تلقی می‌شود.

کد خبر 577385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.