بارسقیان: نمایشگاه امسال، نمایش حذف رکودی است که کرونا ایجاد کرد

یک نویسنده و مترجم گفت: در دو دوره گذشته بیماری کرونا در ساحتی، فضاهای فرهنگی را از بین برد و میتینگ‌های مجازی را جایگزین کرد؛ البته این جایگزین‌ها برای فرهنگ کارکرد چندانی نداشت.

به گزارش ایمنا، آراز بارسقیان درباره برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه به علت شیوع کرونا، اظهار کرد: در این دو سال تمام ارتباطات اجتماعی و اجتماعات نزدیک، از نماز جمعه تا یک گالری کوچک از بین رفت. فضای جهانی‌ای که به دلیل کرونا ایجاد شد، باعث ایجاد شکاف و گسستی شد که برای ترمیم به زمان نیاز دارد.

وی افزود: من فکر می‌کنم این نمایشگاه تماشای رد گسست و فرصتی برای ترمیم آن است. رد این شکاف حضور کمتر مردم و تفاوت شیوه فروش نسبت به دوره‌های گذشته است. در این دو سال سایت‌های مجازی فروش کتاب و پلتفرم‌های مجازی ناشران افزایش زیادی داشته است. ما با یک موج بسیار بزرگ و شرایط دوگانه مواجهیم که هم در جهت ترمیم آسیب‌ها حرکت می‌کنیم و هم همچنان با آسیب‌ها زندگی را ادامه می‌دهیم.

این نویسنده ادامه داد: در این دو دوره به همان نسبت که اجتماعات بزرگ انسانی کمرنگ شد، دورهمی‌های کوچک‌تر اهالی فرهنگ نیز تحلیل رفت. شاید بتوان گفت بیماری کرونا در ساحتی، فضاهای فرهنگی را از بین برد و میتینگ‌های مجازی را جایگزین کرد. البته این جایگزین‌ها برای فرهنگ کارکرد چندانی نداشت.

بارسقیان درباره همزمان برگزار شدن نمایشگاه حضوری و مجازی نیز اظهار کرد: برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی اتفاق ویژه و خوبی است. بسیاری از افراد ساکن شهرستان‌ها با این امکان دیگر نیازی به حضور در تهران ندارند، اما با این وجود اختصاص بن خرید کتاب به نمایشگاه مجازی همچنان برای من جای سوال دارد.

وی درباره حضور کتاب‌های خود در نمایشگاه گفت: اولین کتاب من در سال ۸۶ چاپ شد و از آن زمان همیشه کتاب‌هایم در نمایشگاه حضور داشته‌اند. همان‌قدر که در کتابفروشی‌ها با دیدن کتاب‌های خودم خوشحال می‌شوم، در نمایشگاه هم همین احساس را دارم. «نمایندگان امر، نمایندگان کلام» آخرین کتاب من است؛ با موضوعی که پیش از این، درباره آن به صورت عمومی و علنی کتابی منتشر نشده بود. کتاب‌هایی با موضوع کانون نویسندگان معمولاً کتاب‌هایی هستند که در پشت صحنه کتابفروشی‌های خیابان انقلاب می‌‎شود پیدایشان کرد. به همین دلیل چون این کتاب یک کار تازه بود، به اندازه خود دیده شد و عده‌ای نیز از کتاب خوششان آمد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: آرزوی قلبی من این است که به روشن شدن بخشی از تاریخ کشور که عده‌ای در آن دخیل بوده‌اند در برهه‌ای که اتفاقاً در ادبیات ایران زمان بسیار مهمی محسوب می‌شود، کمکی کرده باشم. من نیز تلاش صادقانه‌ای کردم تا از زاویه دید دیگری نشان دهم. این بازه زمانی که دقیقاً از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ را شامل می‌شود بنا بر اسناد متفاوت، اهمیت دارد.

وی درباره استقبال مخاطبان از نمایشگاه کتاب نیز اظهار کرد: من فکر می‌کنم در نمایشگاه کتاب امسال همزمان شاهد شکافی که کرونا ایجاد کرد، ترمیم آن هستیم. از طرف دیگر تورم جامعه بالا رفته و قیمت کتاب افزایش زیادی داشته است و بنابراین فروش نیز پایین‌تر خواهد آمد. با همه این‌ها من فکر می‌کنم هم استقبال مردم و هم ناشران از نمایشگاه امسال در مجموع متوسط بوده است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

کد خبر 576245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.