ارتودنسی دندان چه مدت طول می کشد و روش های مراقبت از آن چگونه است؟

متخصص سلامت دندان شما، ارتودنسی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

خب بقیه آن چیست؟ یکی از مهم‌ترین سوالاتی که خواهید داشت این است که چقدر طول می‌کشد تا دندان‌هایتان با کمک بریس صاف شود. مدت استفاده از بریس در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، اما این امر به میزان زیادی به مشکل دندانی فرد بستگی دارد؛ همچنین مراقبت از دندان‌های ارتودنسی شده، باعث تسریع این روند خواهد شد.

چقدر طول می‌کشد تا بریس‌ها دندان‌هایم را صاف کنند؟

برای اینکه بدانید چقدر طول می‌کشد تا بریس‌ها دندان‌هایتان را صاف کنند، عواملی هست که باید بررسی کنید:

اگرچه نیازهای هر فرد برای ارتودنسی متفاوت است اما اکثر افراد باید ۱-۳ سال از بریس استفاده کنند تا دندان‌هایشان مرتب شوند. بسیاری از ارتودنتیست‌ها، بسته به میزان اصلاحی که دندان‌هایتان لازم دارد، تخمین می‌زنند که این درمان ۸ ماه الی ۲ سال طول بکشد.

تنها کسی که می‌تواند بگوید که طول مدت استفاده از بریس‌ها چقدر خواهد بود، ارتودنتیست شماست که در هر جلسه‌ای که برای تنظیم می‌روید میزان پیشرفت را به شما خواهد گفت. با این حال، همچنان عوامل زیادی وجود دارد که در مشخص کردن مدت استفاده از بریس‌ها موثرند.

برای صاف شدن دندان‌هایتان چقدر اصلاحات لازم است؟

ارتودنسی دندان چه مدت طول می کشد و روش های مراقبت از آن چگونه است؟

بهترین موردی که به شما کمک خواهد کرد تا بدانید که به عنوان یک بزرگسال چقدر باید از بریس استفاده کنید، میزان اصلاحاتی است که لازم دارید. اگر فاصله‌ی بین دندان‌هایتان زیاد است یا دندان‌هایتان باید زیاد جابه‌جا شوند، پروسه‌ی درمان حدود ۳ سال طول خواهد کشید. می‌توانید از ارتودنتیست خود سوال کنید تا ببینید که چقدر اصلاحات لازم است و آیا می‌تواند مدت زمان تقریبی درمان با بریس را به شما بگوید یا خیر.

آیا نیازی به اصلاح بایت دارید؟

اگر دندان‌پزشکتان پیشنهاد دهد که بایت شما اصلاح شود، این مورد نیز باعث طولانی‌تر شدن میزان استفاده از بریس‌ها خواهد شد. اصلاح حالت فک، خیلی طول می‌کشد و معمولاً برای کامل شدن به استفاده از کش لاستیکی روش‌های ارتودنسی دیگر مانند اکسپندر فک بالا (وسیع‌کننده‌ی کام) و یا هدگیر ارتودنسی نیاز دارد. این موارد در کنار بریس‌هایتان، به آرامی فک را جابه‌جا خواهند کرد. چون جابه‌جایی فک هم به اندازه‌ی جابه‌جایی دندان با بریس طول می‌کشد، در صورت نیاز به این ابزار برای اصلاح فک، باید مدت بیشتری از بریس‌ها استفاده کنید.

چه نوع بریسی برای دندان‌هایتان استفاده خواهد شد؟

باتوجه به نوع بریس‌هایی که برای اصلاح دندان‌ها استفاده می‌کنید، مثلاً اینویزیلاین یا بریس، مدت زمان استفاده متفاوت خواهد بود. اما بریس‌های مختلف چه تأثیری بر مدت زمان ارتودنسی دارد؟

۱. بریس‌های فلزی استانداردی وجود دارد که برای صاف کردن دندان‌هایتان براکت‌های فلزی دارند و دیده می‌شوند. در اکثر افراد بزرگسالی که نیازمند اصلاح فاصله‌ی بین دندان‌ها یا شلوغی زیاد دندان‌ها هستند، از این نوع بریس استفاده خواهد شد.

۲. الاینرهای شفاف اینویزیلاین هم وجود دارد که سریع‌تر از بریس‌های فلزی عمل می‌کنند.

۳. بریس‌های لینگوال نیز وجود دارد که به پشت دندان‌ها چسبانده می‌شود و مشکلات خفیف را کمی زودتر از بریس‌های فلزی درمان می‌کند. در کل، نوع بریس‌های شما به میزان اصلاحاتی که دندان‌هایتان لازم دارند بستگی دارد.

چقدر به برنامه‌ی مراقبتی خود پایبند هستید؟

ارتودنسی دندان چه مدت طول می کشد و روش های مراقبت از آن چگونه است؟

این مورد یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در مدت زمان استفاده از بریس است. پایبندی شما، یک عامل کلیدی در اصلاح دندان‌هایتان در حداقل زمان ممکن است. اما اگر بریسی شکسته شود و نیاز به جایگزینی باشد، می‌تواند چند هفته شما را عقب بیندازد. باید به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن‌است دندان یا فکتان اصلاح شده به نظر برسد اما این امر به معنای تکمیل درمان ارتودنسی نیست؛ حتی بعد از اینکه دیگر نیازی به بریس ندارید، اغلب باید از ریتینر شفاف استفاده کنید تا از جابه‌جایی دندان‌ها در آینده جلوگیری کنید. همیشه توصیه‌های ارتودنتیست خود را به خاطر داشته باشید و بدانید که با عجله کردن نمی‌توانید لبخندی زیبا داشته باشید.

نکات مراقبتی برای گرفتن بهترین نتایج از ارتودنسی

اگر هدفتان داشتن لبخندی بی‌نقص در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، از این نکات پیروی کنید. ارتودنسی مسیری برای یادگیری خواهد بود. در ادامه با عاداتی که می‌توانید یاد بگیرید تا درمانتان سریع‌تر انجام شود آشنا خواهید شد.

بعد از خوردن هرچیزی دندان‌هایتان را کامل مسواک کنید.

بعد از نصب بریس‌های فلزی، باید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان مرتباً انجام شود. دو بار مسواک زدن در روز که اکثر دندان‌پزشکان در شرایط عادی توصیه می‌کنند، برای شما کافی نیست. برای پایبندی به اصول و مراقبت از بریس‌های فلزی، باید بعد از هر وعده‌ی غذایی و بعد از خوردن هر چیزی، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. همچنین بعد از نوشیدن هرچیزی غیر از آب هم باید مسواک بزنید. با تکیه بر مراقبت منظم، می‌توانید بعد از برداشتن بریس‌ها بهترین لبخند را داشته باشید.

از ابزار تخصصی برای تمیز کردن بریس‌ها استفاده کنید.

در صورت وجود بریس، استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن اطراف بریس‌ها، چالش برانگیز است. یکی از بهترین ابزاری که می‌توانید برای تمیز کردن بین بریس‌ها و بین دندان‌هایتان استفاده کنید، مسواک بین دندانی است. نخ دندان در اکثر داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها موجود است. همچنین می‌توانید از مسواک بین دندانی استفاده کنید تا بین دندان‌ها و بین بریس‌ها را به راحتی تمیز کنید. استفاده از این ابزار به همراه مسواک ارتودنسی، باعث صرفه‌جویی در وقت شده و دندان‌هایتان را به بهترین شکل ممکن تمیز خواهد کرد.

حواستان به محدودیت‌های غذایی باشد.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در مراقبت از بریس‌ها برای دستیابی به بهترین نتایج، پیروی از رژیم غذایی توصیه شده توسط ارتودنتیست است. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بریس‌ها و جلوگیری از طولانی شدن درمان، باید این محدودیت‌ها را در نظر داشته باشید. برخی از این محدودیت‌ها عبارتند از: نجویدن آدامس، نخوردن پاپ‌کورن یا بادام زمینی، چون ممکن است در بین بریس‌ها گیر کنند و حتی باعث آسیب شوند.

اگر آسیب اتفاقی به بریس‌هایتان وارد شود، باید برای تعمیرشان یا آموزش نحوه‌ی استفاده از وکس ارتودنسی برای محافظت از دهان در برابر سیم‌های شکسته، به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. شکسته شدن اتفاقی بریس‌ها باعث به تعویق افتادن روند درمان شما به مدت چند هفته خواهد شد.

کد خبر 576067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.