نقش پارکلت‌ها در بهبود کیفیت زندگی شهری

پارکلت‌ها به فضاهای عمومی کوچکی اشاره دارد که اغلب جای پارک خودروها را در خیابان‌ها می‌گیرد و به گردهم آمدن مردم و افزایش تعاملات اجتماعی میان آن‌ها منجر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه معابر اغلب شهرهای جهان را وسایل حمل‌ونقل فرا گرفته و همین امر، فرصت عبورومرور راحت و ایمن شهروندان را به حداقل رسانده است. بدون شک، رضایت‌بخش نبودن شرایط رفت‌وآمد برای شهروندان می‌تواند کاهش امکان بازدید آن‌ها از فضاهای عمومی و بازارها را در پی داشته باشد که این امر به سهم خود می‌تواند روابط اجتماعی و حتی رکود اقتصادی را در پی داشته باشد. شواهد حاکی از این است که در شهرهایی با بیشترین قابلیت پیاده‌روی، مردم بیشتر به بازدید از فضاهای عمومی و بازارها می‌پردازند و همین امر امکان حضور در فروشگاه‌ها و خرید از آن‌ها را افزایش می‌دهد.

نقش پارکلت‌ها در بهبود کیفیت زندگی شهری

امروزه بسیاری از مدیران شهری و حتی مردم از نصب پارکلت‌ها برای حل بحران مالکیت خودروها بر شهرها بهره گرفته‌اند. پارکلت‌ها معمولاً به شکل فضاهای عمومی کوچک، متشکل از میز و صندلی و اغلب همراه با فضاهای سبز ساخته می‌شود. این پارک‌های کوچک، معمولاً جای پارک خودروها را در خیابان‌ها از آن خود می‌کند و همین امر، به کاهش رفت‌وآمد وسایل حمل‌ونقل، خصوصی و عمومی، منجر می‌شود. در مناطقی با پارکلت‌های متعدد، تردد وسایل نقلیه در کم‌ترین سطح ممکن قرار دارد، کیفیت هوا بهتر از سایر مناطق است، مردم بیشتر و بهتر به تعامل با یکدیگر می‌پردازند و بازارها از رونق به مراتب بالاتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است. در واقع، در مناطقی با وجود پارکلت‌ها، نشاط انسانی جای ترددها و سروصداهای خودروها را می‌گیرد و کیفیت زندگی در سطح بالاتری قرار دارد.

پارکلت‌ها ممکن است به طور دائم یا موقت در خیابان‌ها نصب شود؛ امروزه بسیاری از صاحبان مراکز تجاری در تلاش هستند از طریق نصب پارکلت‌های موقتی در مقابل محل فعالیت خود، مردم را به بازدید از فروشگاه‌ها و خرید از آن‌ها جذب کنند و این در حالی است که مدیران شهری نیز بسیاری از خیابان‌ها را به روی تردد وسایل نقلیه می‌بندند که این امر شرایط را برای نصب دائمی پارکلت‌ها فراهم می‌آورد. پارکلت‌ها در مناطق تجاری امکان استراحت، بازی و بازدید مردم از خیابان‌ها را تسهیل می‌کند و آن‌ها را به بیرون رفتن هرچه بیشتر از خانه‌ها سوق می‌دهد.

نقش پارکلت‌ها در بهبود کیفیت زندگی شهری

وجود پارکلت‌ها در شهرها نشان می‌دهد که خیابان‌ها تنها برای خودروها طراحی نشده بلکه، فضاهایی عمومی است که باید توسط مردم نیز مورد استفاده قرار گیرد. پارکلت‌ها به مردم کمک می‌کند حق مالکیت خود را از فضاهای عمومی باز پس گیرند که این امر به سهم خود می‌تواند در افزایش حس تعلق آنان به شهرها و تلاش برای بهبود کیفیت زندگی نقش مهمی ایفا کند.

چرا پارکلت‌ها در میان مردم و مدیران محبوب است

در زمان‌های قدیم، خیابان‌ها و فضاهای عمومی، مکان‌هایی برای گردهم آمدن مردم، برقراری ارتباطات اجتماعی میان آنان، نشاط شهروندی، فعالیت و غیره به حساب می‌آمد اما ترویج استفاده از وسایل نقلیه این شور را در میان شهرنشینان به حداقل رساند؛ چرا که فضای زیادی در شهرها برای برقراری ارتباط وجود نداشت. شواهد نشان می‌دهد که در خیابان‌های دارای پارکلت، مردم بیشتر نسبت به شهر خود حس مالکیت پیدا می‌کنند، اوقات فراغت بیشتری را در آن‌ها می‌گذرانند و در نتیجه، کیفیت زندگی برای آن‌ها در سطح بالاتری قرار دارد. همین دلایل، پارکلت‌ها را از محبوبیت زیادی در میان مدیران و مردم برخوردار کرده است و آن‌ها را به ایجاد هرچه بیشتر این فضاهای سبز در نزدیکی محل سکونت خود سوق داده است.

نقش پارکلت‌ها در بهبود کیفیت زندگی شهری

پارکلت‌ها به هوشمندسازی شهرها کمک می‌کند

رشد هوشمند شهرها اغلب در گروی ایجاد سازه‌های چندمنظوره، افزایش قابلیت پیاده‌روی در مناطق، بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، ایجاد فرصت‌های مختلف برای خانه‌سازی، حفظ فضاهای باز، زمین‌های زراعی و زیبایی‌های طبیعی، تقویت توسعه پایدار در شهرها و سایر موارد مشابه است. بدون شک، ایجاد پارکلت‌ها در شهرها می‌تواند زمینه را برای ایجاد هر یک از مؤلفه‌های ذکرشده فراهم آورد و در نهایت، به هوشمندسازی شهرها کمک کند. علاوه بر این، پارکلت‌ها به ترویج و بهبود روابط میان مردم و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند و همین امر می‌تواند در تلاش بیشتر سرمایه‌گذاران برای بهبود وضعیت شهرنشینی از طریق ایجاد سازه‌های پایدار و در نتیجه، بالا بردن سطح کیفیت زندگی مردم نقش مهمی ایفا کند.

از سوی دیگر، در خیابان‌هایی که پارکلت‌ها فضاهای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، عبورومرور وسایل نقلیه به حداقل می‌رسد و همین امر در افزایش قابلیت پیاده‌روی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند. گزارش‌ها حاکی است که قابلیت پیاده‌روی ایمن در شهرها به ترویج تردد سبز در میان شهروندان کمک زیادی می‌کند که این امر به سهم خود در بهبود سلامت جسمی و روانی نیز بسیار اثربخش است.

نقش پارکلت‌ها در بهبود کیفیت زندگی شهری

کد خبر 575886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.