عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۷ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد اپلیکیشن‌های جدید و تغییرات مهم در iOS 16 اپل، سامسونگ احتمالاً گلکسی S25 را به پردازنده اختصاصی جدید مجهز می‌کند و اپل iOS 15.5 و iPadOS 15.5 را منتشر کرد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

اپلیکیشن‌های جدید و تغییرات مهم در iOS ۱۶ اپل

احتمالاً در کنفرانس WWDC 2022 که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، iOS 16 معرفی خواهد شد اما هنوز اطلاعات زیادی درباره جدیدترین نسخه سیستم عامل اپل وجود ندارد.

با این حال اطلاعات لو رفته از تغییرات بزرگ، راه‌های جدید تعامل با ویجت‌ها و حتی بعضی اپلیکیشن‌های جدید اپل حکایت دارند. این اطلاعات از سوی مارک گورمان داده شده که خبرنگاری با سابقه دنبال کردن اطلاعات اپل است. وی به جزئیات این تغییرات اشاره نکرده است اما در بخش اپلیکیشن، شواهدی وجود دارد که اپل روی یک سرویس پخش موسیقی کلاسیک کار می‌کند اما گورمان می‌گوید ممکن است همچنان اپل کاربران را سورپرایز کند.

درباره شیوه‌های جدید تعامل، ممکن است اشاره به ویجت‌های تعاملی باشد که پیش از این لو رفته است. سیستم عامل iOS در حال حاضر ویجت‌هایی دارد اما اگرچه این ویجت‌ها می‌توانند اطلاعات را نمایش دهند اما تعاملی نیستند. به عنوان مثال برای نوشتن یک یادداشت یا رد کردن یک آهنگ، اگر روی ویجت بزنید، تنها اپلیکیشن مربوط باز خواهد شد. بنابراین افزودن ویجتهای جدیدی که می‌توان با آنها تعامل کرد، مطمئناً تحت راه‌های جدید تعامل با تلفن قرار می‌گیرد.

پردازنده‌های لپ تاپ AMD Ryzen 7000 بهترین گزینه برای گیمینگ می‌شوند؟

AMD با پردازنده Ryzen 7 5800X3D نشان داد می‌توان با فناوری AMD 3D V-Cache و اضافه کردن حافظه کش اضافی به عملکرد بسیار بهتر در اجرای بازی‌ها دست پیدا کرد و عنوان بهترین پردازنده برای گیمینگ را به دست آورد. خبر خوب اینکه گفته می‌شود پردازنده‌های لپ تاپ Ryzen 7000 هم حجم بالایی حافظه 3D V-Cache دارند. جزئیات نوید بخش را در شهر سخت افزار بخوانید.

با سری Ryzen 7000 گفته می‌شود تمامی مدل‌ها پردازنده گرافیکی پرقدرت بر پایه ریزمعماری جدید RDNA3 دارند، بنابراین می‌توان آن‌ها را APU خواهند که سری Ryzen 7000 لپ تاپ با کُد Phoenix یکی از آن‌ها است.

پردازنده‌های Phoenix در سال ۲۰۲۳ میلادی از راه می‌رسند که انتظار می‌رود دارای گرافیک داخلی پرقدرت با ریزمعماری RDNA3 باشند. حتی گفته می‌شود گرافیک داخلی Ryzen 7000 به حدی پرقدرت است که گرافیک مجزا مخصوص لپ تاپ GeForce RTX 3060 انویدیا را به چالش می‌کند.

سامسونگ احتمالاً گلکسی S25 را به پردازنده اختصاصی جدید مجهز می‌کند

سامسونگ به‌دلیل بازدهی ناکافی و سیستم مدیریت دمای ضعیف در Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200 در حال بررسی شرایط است تا در صورت امکان گلکسی S سال ۲۰۲۵ را با پردازنده‌ی اختصاصی جدید عرضه کند.

سامسونگ قصد دارد در گوشی‌های سری گلکسی S سال ۲۰۲۵ از پردازنده‌ای اختصاصی استفاده کند. این پردازنده احتمالاً عضوی از خانواده‌ی Exynos خواهد بود. کره‌ای‌ها سال‌ها است پردازنده‌های Exynos را می‌سازند و افزون‌بر استفاده در گوشی‌های سری گلکسی S، آن‌ها را به شرکت‌هایی مثل موتورولا و ویوو می‌فروشند.

مدیران سامسونگ از واکنش‌ها به ماجرای سیستم GOS گوشی‌های سری گلکسی S22 راضی نیستند و معتقدند پردازنده‌های Snapdragon 8 Gen 1 و Exynos 2200 بازدهی ناکافی دارند و سیستم مدیریت دمای آن‌ها ضعیف است.

BOE نمایشگر ۱۷.۳ اینچی AMOLED تاشو برای لپ‌تاپ‌ها را به نمایش گذاشت

در هفته اخیر، رویدادی با عنوان SID display در سن خوزه، آمریکا برگزار شد. بسیاری از شرکت‌ها از جمله سامسونگ، Visionox و TCL بهترین فناوری‌های نمایشگر خود را به نمایش گذاشتند، اما سازنده نمایشگر چینی، BOE، با نمایشگر AMOLED تاشو ۱۷.۳ اینچی منحصر به فرد خود برای لپ‌تاپ‌ها، این نمایش را ربود.

نمایشگر تاشو BOE که اولین و بزرگترین در نوع خود در جهان است، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را در نمایشگاه به خود جلب کرد. این نمایشگر دارای طیف رنگی ۱۰۰ درصد DCI-P۳ و حاشیه‌های بسیار باریک است. این پنل نسبت تصویر ۴:۳ داشته و رزولوشن تصویر ۲۵۶۰ در ۱۹۲۰ را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، صفحه نمایش f-OLED دارای ۱۰ بیت RGB و HDR500 است.

برای افراد ناآشنا، f-OLED راه حل منحصر به فرد فناوری OLED انعطاف پذیر BOE است. این راه حل در اشکال مختلفی مانند صفحه نمایش تمام صفحه، تاشو و چرخشی وجود دارد. می‌توان آن را با چندین ویژگی مانند تشخیص اثر انگشت زیر صفحه، دوربین زیر نمایشگر و بیومتریک ادغام کرد. از این رو، دنیای جدیدی از نمایشگرهای انعطاف پذیر باز می‌شود.

اسپاتیفای استفاده از NFT را در پروفایل هنرمندان امکان‌پذیر می‌کند

اسپاتیفای به‌صورت آزمایشی به شماری از هنرمندان اجازه داده است گالری NFTهایشان را در پروفایل خود به نمایش بگذارند. ظاهراً اسپاتیفای از فروش NFT کمیسیون دریافت نمی‌کند.

اسپاتیفای هم‌اکنون در حال آزمودن قابلیت جدیدی است که به هنرمندان امکان می‌دهد توکن غیرقابل معاوضه (ان اف تی) خود را به نمایش بگذارند. قابلیت جدید اسپاتیفای به‌صورت آزمایشی دراختیار کاربران منتخب نسخه‌ی اندروید در کشور آمریکا قرار گرفته است و اکنون پیش‌نمایش NFT در پروفایل هنرمندانی چون استیو آئوکی و گروه The Wombats دیده می‌شود.

مشخص نیست که این قابلیت دراختیار هنرمندان دیگری نیز قرار گرفته یا فعلاً در انحصار استیو آئوکی و گروه The Wombats است.

دوئل سه‌جانبه ارزان‌ترین گوشی‌های سازگار با 5G

وقتی به‌سمت آن‌ها قدم برمی‌دارید باید خودتان را به حداقل‌هایی مثل فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت، پردازنده اقتصادی مدیاتک با چهار گیگابایت حافظه‌موقت، ضخامت ۹ میلیمتری بدنه، وزن زیاد و… راضی کنید. در عوض منافعی مثل نمایشگر بزرگ با کیفیت تمام HD خواهید داشت

گلکسی A22 ،Redmi Note 10 و پوکو M4 Pro لات کوچه‌های خلوت هستند. اگر قصد خرید گوشی سازگار با 5G را در بازه قیمت تا پنج میلیون تومان داشته باشید، تقریباً انتخاب شاخص دیگری پیش‌روی شما نیست.

وقتی به‌سمت آن‌ها قدم برمی‌دارید باید خودتان را به حداقل‌هایی مثل فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایت، پردازنده اقتصادی مدیاتک با چهار گیگابایت حافظه‌موقت، ضخامت ۹ میلیمتری بدنه، وزن زیاد و… راضی کنید. در عوض خاطرتان آسوده باشد که از شر گلکسی A12 Nacho راحت می‌شوید و منافعی مثل نمایشگر بزرگ با کیفیت تمام HD خواهید داشت.

با ریز شدن در جزئیات و مشخصات هر سه گوشی ممکن است شیطان سراغتان بیاید و توی گوشتان بگوید فرق زیادی بین گلکسی A22 ،Redmi Note 10 و پوکو M4 Pro وجود ندارد و هرکدام را بردارید، برنده شده‌اید، اما هیچ‌کس تا به‌حال در طول تاریخ با توجه کردن به جزئیات ضرر نکرده است.

اپل iOS 15.5 و iPadOS 15.5 را منتشر کرد

امروز اپل دستگاه‌های خود را به ترتیب به iOS 15.5 (برای آیفون) و iPadOS 15.5 (برای iPads) به روز کرده است. این یک به روز رسانی بزرگ نیست، اما هنوز هم می‌تواند چندین ویژگی جدید را در خود جای دهد.

ابتدا، اپلیکیشن Wallet اکنون مشتریان Apple Cash را قادر می‌سازد تا از کارت Apple Cash خود پول ارسال و درخواست کنند. دوم، اپلیکیشن اپل Podcasts شامل یک تنظیم جدید برای محدود کردن قسمت‌های ذخیره شده در دستگاه شما و حذف خودکار قسمت‌های قدیمی تر است.

علاوه بر این، مشکلی که در آن اتوماسیون‌های خانگی ممکن است در هنگام ورود یا خروج افراد فعال شوند، از کار بیفتند، اکنون برطرف شده است. بیش از ۲۵ اصلاح امنیتی در این نسخه جدید نیز وجود دارد، که هیچ یک از آنها به طور فعال در دانش اپل مورد سو استفاده قرار نگرفته، اما همچنان – اگر می‌خواهید منطق “ایمن بهتر از متاسفم” را اعمال کنید، باید در اسرع وقت به‌روزرسانی را در نظر بگیرید. بروزرسانی باید قبلاً توسط آیفون یا آیپد شما ارائه شده باشد، اما در غیر این صورت، همیشه می‌توانید به تنظیمات بروید و به صورت دستی آن را بگیرید.

کد خبر 575726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.