فروش نمایشگاه کتاب به بیش از ۶۷ میلیارد تومان رسید

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تا پایان شب گذشته و پنجمین روز نمایشگاه، بیش از ۶۷ میلیارد تومان مجموع فروش نمایشگاه بوده که ۲۷ میلیارد تومان آن در بخش مجازی و ۴۰ میلیارد تومان آن در بخش حضوری نمایشگاه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی رمضانی امروز _دوشنبه، بیست و ششم اردیبهشت ماه_ در نشستی با خبرنگاران، اظهار کرد: حضور نداشتن نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این دوره از نمایشگاه کتاب، امری ناخوشایند است‌؛ گفت‌وگوهای لازم و بررسی‌های قانونی برای پیدا کردن راهکارهای دیگری برای محروم شدن مردم از خدمات این‌گونه مجموعه‌ها انجام شد، اما به نتیجه نرسید. این نشر و دیگر ناشرانی که در دوره آخر برگزاری نمایشگاه کتاب محروم شده بودند و رأی آنها در هیئت رسیدگی به تخلفات بدوی و تجدید نظر قطعی شده بود، نتوانستند در این دوره از نمایشگاه حضور یابند که نشاندهنده اهتمام مسئولان نمایشگاه به اجرای قوانین است.

وی افزود: هم‌اکنون نیز هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، گزارش‌های واصله را به دقت بررسی می‌کند در آخرین جلسه این هیئت ۱۷ پرونده بررسی و برای هفت پرونده در بخش ناشران خارجی و سه پرونده در بخش ناشران داخلی که تخلفات آنها عمدتاً مربوط به عرضه کتب خارج از قوانین نمایشگاه بود، حکم صادر شد. اگر قرار باشد قوانین توسط قانون‌گذاران یا مجریان جدی گرفته نشود نمی‌توان به نظم نمایشگاه امیدوار بود. با این حال مجموعه نمایشگاه بین‌المللی کتاب درخصوص سایر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام آمادگی کرده است و حتی برخی گروه‌های حاضر در نمایشگاه که در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند از زیر مجوعه‌های کانون پرورش فکری هستند. مدیر فعلی این نشر شخص دیگری نسبت به زمان تخلف است و با وجود تغییرات مدیریتی نمایشگاه باز هم به تصمیمات گذشته پایبند ماندیم که امید است الگویی برای همه شرکت‌های دولتی خصوصی حاضر در نمایشگاه برای پایبندی به قوانین باشد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران گفت: برخی از احکامی که در روز گذشته صادر شد شامل تعطیلی چند ساعته و یا یک روزه غرفه‌های متخلف است. در تصمیم‌گیری‌ها به هیچ وجه مسامحه نخواهد شد و ما به نظم نمایشگاه پایبند هستیم. فقط یکی از ابزارهای برقراری نظم، هیئت رسیدگی به تخلفات بوده و ابزارهای دیگری نیز در اختیار نمایشگاه کتاب است. برخی تخلفات حاصل بی توجهی و عدم اطلاع از قوانین است که با تذکر و گفت‌وگو سعی در رفع آن داریم.

رمضانی اضافه کرد: مجموعه ناشران داخلی و خارجی نمایشگاه می‌توانند برای حضور آثار خود به ناشری که حائز شرایط است نمایندگی دهند، بنابراین آثار ۱۸۷ ناشر خارجی در ۶۸ غرفه نمایشگاه حضور یافتند و ممکن است چند ناشر خارجی به یک غرفه نمایندگی داده باشند. همچنین در روزهای میانی برگزاری نمایشگاه در بخش ناشران خارجی درخواست‌هایی برای افزایش متراژ غرفه وجود داشته که نشان دهنده استقبال مردم است. به صورت حداکثری با این درخواست‌ها موافقت شد و بین پنج تا هشت متر به متراژ اولیه غرفه برخی از ناشران خارجی اضافه شد.

وی در ادامه گفت: روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد از نمایشگاه بازدید کرده و در غرفه رسانه‌های مختلف ناشران جوان و پیشکسوت نیز حضور یافت. در روزهای آتی نیز وزیر فرهنگ مجدداً از نمایشگاه بازدید خواهد کرد. با کمک پلیس راهور شاهد ترافیک روان در اطراف نمایشگاه هستیم. امید است در روزهای آتی به ویژه روزهای آخر هفته نیز شاهد ترافیک روان باشیم. مشکلات پارکینگ‌ها برای دسترسی بهتر بازدیدکنندگان با پلیس راهور، مجموعه حراست نمایشگاه و پیمانکار پارکینگ‌ها بررسی شد که در مجموع رضایت بهتری از پارکینگ‌ها تا کنون گزارش شده است. همه پارکینگ‌ها اکنون فعال است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران یادآور شد: مجموعه وزارت بهداشت از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ در نمایشگاه واکسیناسیون انجام می‌دهد که تا کنون بیشتر افراد ۷۰ سال به بالا برای دریافت دوز چهارم واکسن به این مجموعه مراجعه کرده‌اند.

رمضانی افزود: امروز نمایشگاه کتاب میزبان رئیس اتحادیه نویسندگان و اتحادیه ناشران سوریه بود. سفرای و وزاری مختلفی تا کنون به نمایشگاه آمده‌اند که از جمله آنان می‌توان به وزیر ورزش و جوانان، معاون پارلمانی رئیس جمهور و سایر چهره‌های فرهنگی و سیاسی اشاره کرد. همینطور نمایشگاه میزبان مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بوده است. سه نشست تا کنون در سرای ملل برگزار شده و در کمیته فعالیت‌های فرهنگی امروز سرای اهل قلم پنج برنامه برگزار کرد. نشست کارآمدی نظام و آئین رونمایی کتاب ایستاده در افق نیز برگزار شد. غرفه کتاب آرای نیز دو برنامه در زمینه تصویرسازی و گرافیک داشت. در سرای آموزشی، دانشگاه و کودک و نوجوان نیز برنامه داشتند. هزار و ۱۰۰ ناشر در فضای مجازی نمایشگاه حضور دارند. از ناشران خواستاریم در ارسال بسته‌های خود تأخیر نکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا پایان شب گذشته پنجمین روز نمایشگاه، بیش از ۶۷ میلیارد تومان مجموع فروش نمایشگاه بوده که ۲۷ میلیارد تومان آن در بخش مجازی و ۴۰ میلیارد تومان آن در بخش حضوری نمایشگاه بوده است. معمولاً نمایشگاه فیزیکی تمدید نمی‌شود بنابراین مردم باید برای حضور در نمایشگاه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. نمایشگاه مجازی نیز تا پایان نمایشگاه فیزیکی برقرار خواهد بود.

کد خبر 575571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.