عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۲۵ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد مشخصات دوربین گوشی گلکسی زد فولد چهار، تاثیر امواج وایرلس هدفون بلوتوثی روی مغز و ساعت‌های هوشمند در حال محبوب‌تر شدن در بین کاربران، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

مشخصات دوربین گوشی گلکسی زد فولد چهار

گلکسی زد فولد چهار احتمالاً بهترین دوربین تله‌فوتو با زوم سه برابری را در بین تمام گوشی‌های سامسونگ خواهد داشت.

هنوز چند ماه تا رونمایی گلکسی زد فولد چهار و گلکسی زد فلیپ چهار باقی مانده؛ اما تقریباً تمام اطلاعات درباره‌ی این گوشی‌های تاشدنی پرچم‌دار منتشر شده است. اکنون مشخصات دوربین گلکسی زد فولد چهار فاش شده که ظاهراً از تنظیمات مناسبی برخوردار خواهد بود.

گلکسی زد فولد چهار در پنل پشت از دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل و دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل با زوم اپتیکال سه برابر میزبانی خواهد کرد. گفته می‌شود که دوربین‌های اصلی و فوق عریض احتمالاً مشابه دوربین‌های گلکسی S22 و گلکسی S22 پلاس هستند.

موتور حرکت اقتصاد دیجیتال؛ استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نشست خبری گفت: موتور حرکت اقتصاد دیجیتال پست است و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در خلق سرویس‌های نوین پستی و بهینه‌سازی سرویس‌های موجود ضرورت دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای خلق سرویس‌های جدید و بهینه‌سازی سرویس‌های موجود تأکید کرد.

محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات با همراهی محمدرضا قادری عضو هیأت‌مدیره و رئیس مرکز نوآوری پست و حمیدرضا امینی راد، معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در محل ساختمان معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور دیدار کردند.

سورنا ستاری در این نشست با بیان اینکه موتور حرکت اقتصاد دیجیتال پست است بر استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در خلق سرویس‌های نوین پستی و بهینه‌سازی سرویس‌های موجود تأکید کرد.

تصاویر واقعی احتمالی Poco F4 Pro طراحی آشنایی را نشان می‌دهد

افشای اولین تصاویر واقعی پوکو F4 پرو از شباهت آن به گوشی دیگر شیائومی حکایت می‌کند.

پوکو F4 اخیراً گواهینامه‌ی خود را در NBTC تایلند و هند دریافت کرده است و به‌زودی رونمایی خواهد شد. علاوه بر پوکو F4، این شرکت پوکو F4 پرو را عرضه می‌کند.

براساس گزارش‌های قبلی، به‌نظر می‌رسد پوکو F4 پرو ری‌برندشده‌ی ردمی K50 پرو باشد. درحالی‌که ردمی K40S و K50 و K50 پرو همگی طراحی‌های مشابهی دارند، تنها ردمی K40S لبه‌های شبیه آیفون دارد.

تأثیر امواج وایرلس هدفون بلوتوثی روی مغز

یکی از سوالات مهم کاربران در استفاده از این محصولات، میزان تأثیر امواج وایرلس هندزفری بر روی مغز است. آیا این اثر برای سلامتی بدن مضر است یا خیر. البته همه می‌دانیم که دنیای امروز آمیخته با امواج است و در اکثر وسایل الکترونیکی از فناوری‌های بی‌سیم استفاده می‌کنند.

چند سال پیش اپل اولین نسل هندزفری بلوتوثی را به بازار معرفی کرد که در همان ابتدا خواهان بسیار زیادی برای خود جذب کرد. نکته قابل توجه این است که میزان میدان مغناطیسی تولیدی این محصولات نسبت به همتای سیمی خود بیشتر است و همین مساله سوالات زیادی را به وجود آورده و باعث شده تا تأثیر امواج وایرلس هندزفری بر روی مغز به عنوان یک موضوع مهم برای کاربران مطرح شود.

این هدفون‌ها با ایجاد ارتباط از طریق بلوتوث با دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند و پشتیبانی کوتاه بردی دارند. از مزایای این محصولات می‌توان به مصرف کم انرژی اشاره کرد. ارتباط‌گیری این محصولات در دامنه فرکانس ۲.۴ تا ۲.۴۸۳۵ است.

ساعت‌های هوشمند در حال محبوب‌تر شدن در بین کاربران

ساعت هوشمند، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین گجت‌های موجود در بازار شده‌اند. تقریباً نیمی از کاربران گفته‌اند که از محصولات یکی از برندهای ساعت هوشمند یا حداقل مچ‌بند هوشمند استفاده می‌کنند. در نظرسنجی دوم مهم‌ترین فاکتور برای مصرف کنندگان مطرح شده، که مهم‌ترین ویژگی یک ساعت هوشمند یا مچ‌بند، عمر بالای باتری آن است.

اما ساعت‌هایی که از سیستم عامل watchOS، Wear OS، یا HarmonyOS استفاده می‌کنند، بسته به استفاده، تنها بین یک تا چهار روز دوام می‌آورند. بهبود شارژدهی این ساعت‌ها کار دشواری است زیرا ابعاد کوچک آنها، ظرفیت باتری را محدود می‌کند در حالی که برای به روزرسانی و پیشرفته‌تر کردن آنها به انرژی بیشتری نیاز است.

بخش دیگری از کاربران به یک دستگاه هوشمند همراه بر روی مچ خود علاقه دارند، ترجیح داده‌اند از ساعت‌های هوشمند رده پایین یا سری‌های اولیه استفاده کنند. این افراد یک سوم از صاحبان ساعت‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند. شاید از نظر کارایی ساعت‌های آن‌ها با نوع پیشرفته‌تر قابل مقایسه نباشد، اما حداقل آن‌ها تا یک هفته از شارژدهی ساعت هوشمند خود مطمئن خواهند بود. مشکلی که کاربران این گروه دارند، عدم پشتیبانی از برنامه‌های مختلف و ویژگی‌های اتصال پیشرفته است.

گوگل ۹۰۰ هزار برنامه قدیمی را از فروشگاه گوگل پلی حذف می‌کند

فروشگاه گوگل پلی احتمالاً به‌زودی شاهد حذف تقریباً یک‌سوم اپلیکیشن‌های خود خواهد بود؛ چرا که غول جستجوگر در تدارک حذف برنامه‌های قدیمی از اپ استور خود است. شرکت‌های اپل و گوگل در راستای رسیدگی به وضعیت برنامه‌های قدیمی یا اپلیکیشن‌هایی که طی مدت دو سال گذشته هیچ‌گونه آپدیتی را دریافت نکرده‌اند؛ اقداماتی را اجرا خواهند کرد. در رابطه با گوگل، تعداد این برنامه‌ها به ۸۶۹ هزار عنوان می‌رسد؛ در حالی‌که تعداد اپلیکیشن‌های قدیمی یا آپدیت نشده در فروشگاه اپ استور اپل حدوداً برابر با ۶۵۰ هزار مورد است.

گوگل در تدارک پنهان‌سازی این برنامه‌ها بوده و تا زمانی‌که توسعه‌دهندگان نسبت به آپدیت اپلیکیشن‌های مذکور اقدامی نکنند؛ دانلود آنها برای کاربران غیرممکن خواهد بود. دلیل اصلی انجام این اقدامات از سوی دو کمپانی، حفاظت از امنیت کاربران است. برنامه‌های قدیمی‌تر از تغییرات اعمال شده در iOS و اندروید، API ها یا روش‌های جدید توسعه که به ارتقا سطح امنیت کاربران کمک می‌کنند؛ بی‌بهره هستند. در نتیجه اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر احتمالاً با مشکلات امنیتی مواجه هستند؛ در حالی‌که این اشکالات در رابطه با برنامه‌های جدیدتر به چشم نمی‌خورند.

در عین‌حال برخی توسعه‌دهندگان از تصمیم گوگل برای حذف اپلیکیشن‌های به‌روزرسانی نشده طی مدت دو سال گذشته انتقاد کرده‌اند. در این میان برخی توسعه‌دهندگان معتقدند که رویکرد شرکت‌های اپل و گوگل در قبال آنها منصفانه نیست. با این حال به‌نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از ۲ غول آمریکایی مایل به تغییر مسیر خود نبوده و این تصمیم علیرغم نگرانی‌های توسعه‌دهندگان، اقدامی درست جهت ارتقا امنیت کاربران است.

سامسونگ از نمایشگر تاشدنی Flex Note با نوآوری‌های جدید رونمایی کرد

طراحی نمایشگر Flex Note به‌گونه‌ای است که کیبورد لپ‌تاپ هنگام تماشای فیلم می‌تواند ناپدید شود.

اگر به نمایشگرهای تاشو فکر کنید، احتمالاً اولین تولیدکننده‌ای که به یاد شما می‌آید، سامسونگ است؛ زیرا شرکت مذکور تنها تولیدکننده‌ای محسوب می‌شود که با رونمایی گوشی‌های هوشمند تاشدنی گلکسی زد فولد و زد فلیپ، به‌طور کامل بر بازار این حوزه تسلط پیدا کرد.

غول فناوری کره جنوبی ظاهراً می‌خواهد به‌دنبال نوآوری بیشتر باشد؛ زیرا در نمایشگاه Display Week 2022 که هفته گذشته در سن خوزه کالیفرنیا برگزار شد، از فناوری جدید نمایشگر تاشدنی به‌نام «Flex Note» رونمایی کرد که می‌تواند قابلیت‌های تاشدنی‌ها را نسبت به قبل پیشرفته‌تر بکند.

اپل سرگرم تست درگاه USB-C روی گوشی‌های آی‌فون خود است

غول کوپرتینویی برای سری آی‌فون ۱۵ خود در سال ۲۰۲۳ احتمالاً از پورت USB Type-C استفاده خواهد کرد. این خبر موجب شکل‌گیری بحث‌های بسیار داغ شد. در میان بسیاری دست‌اندرکاران حوزه صنعت معتقدند که چنین اقدامی غیرممکن است؛ چرا که اپل با تکیه بر گواهی MFI هر ساله بابت صدور مجوزها مبالغ هنگفتی را به جیب می‌زند. اما اکنون یک گزارش جدید نشان می‌دهد که جایگزینی پورت لایتنینگ با USB-C سناریویی بسیار محتمل است.

در واقع گزارش جدید ادعا می‌کند که اپل هم‌اکنون سرگرم تست کارآیی درگاه USB-C روی آی‌فون است، اپل در فرآیند تست مدل‌های آینده آی‌فون در عوض به‌کارگیری درگاه لایتنینگ از پورت USB Type-C استفاده خواهد کرد. بنابراین کمپانی در حال جایگزینی رابط اصلی و کلیدی خود موسوم به لایتنینگ است. همچنین این کاربر توئیتری می‌افزاید که اپل سرگرم توسعه شارژری است که با آی‌فون‌های قدیمی و جدید این شرکت سازگاری دارد.

با این حال گزارش جدید خاطرنشان می‌کند که آی‌فون با پورت USB-C حداقل تا سال ۲۰۲۳ معرفی نخواهد شد. بعلاوه آی‌فون‌های پیشین کماکان از درگاه لایتنینگ استفاده خواهند کرد. این موضوع اساساً با گزارش پیشین مینگ چی‌کو مطابقت دارد.

کد خبر 575312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.