توانمندسازی زنان؛ از عوامل شتاب توسعه

توانمندی‌سازی زنان با رفاه و توسعه جوامع ارتباط تنگاتنگی دارد، زنان جزو سرمایه‌های انسانی جامعه محسوب می‌شوند و شکی نیست که سرمایه انسانی یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. ارتقای زنان در جامعه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل شتاب بخشیدن به فرآیند توسعه شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنان به لحاظ آماری نیمی از جمعیت جوامع را تشکیل داده‌اند اما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی بیشترین تأثیر را در روند تربیتی نسل‌ها، شکل‌گیری و تحقق برنامه‌های دولت‌ها در نهاد خانواده و وظایف اجتماعی انسان‌ها دارند و به همین منظور مشکلات، نیازها و مطالبات آنها همواره مورد بحث و چالش‌های بی‌شماری در ادوار تاریخی، سیاسی و اجتماعی مختلف بوده است.

دولت‌ها براساس اقتضای زمان و شرایط جامعه با تشکیل سازمان‌ها، ارگان‌ها، تشکل‌ها و تدوین برنامه‌های مختلف در راستای تأمین این نیازها و کاهش چالش‌ها اقدام کرده‌اند. توان‌افزایی زنان، دختران و خانواده‌ها اهمیت بسزایی دارد، همچنین دستیابی به عدالت جنسیتی که در همه ابعاد زندگی زنان وجود دارد، باید خود را نشان دهد.

اشتغال زنان به خصوص زنان سرپرست خانوار، یکی از مهم‌ترین چالش‌های جوامع بشری حال‌حاضر است. اشتغال زنان در مشاغل فنی‌وحرفه‌ای و تولیدات صنعتی جدید روبه افزایش است. این امر نشان می‌دهد که زنان به تعدادی از مشاغل که تا زمان‌های گذشته در قلمرو مردان بوده، مشغول شده‌اند. براساس بررسی‌های آماری، ۳۸/۸۲ درصد زنان شاغل در بخش آموزشی و فرهنگی فعالیت دارند و کمتر از پنج درصد در بخش‌های خدمات فنی، مهندسی، حرفه‌ای و کشاورزی، اشتغال دارند. درخصوص مشکلات، نیازها و مطالبات زنان با رقیه صادق‌زاده، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت‌وگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

عمده مشکلات زنان استان آذربایجان شرقی و مطالبات آنها چیست؟

طبق نتایج به دست آمده از سند ارتقای زنان و خانواده این استان که در سال ۹۸ با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و این اداره و دانشگاه تبریز تدوین شد، چند شاخص عمده درخصوص مسائل زنان و خانواده شامل دانش و آگاهی زنان، میزان مشارکت زنان، جمعیت زنان، میزان آسیب‌های اجتماعی در بین زنان، ازدواج، طلاق، بهداشت و سلامت زنان در استان آذربایجان شرقی حاصل شد که زمینه‌های ضعف در فعالیت حوزه بانوان این استان مشحص شد. اشتغال زنان یکی از مباحثی است که ضعف بیشتری داشته است و باید برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت بگیرد.

در زمینه اشتغال زنان چه اقداماتی انجام شده است؟

اداره‌کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی پس از رصد مشکلات حوزه زنان و خانواده، برنامه‌ریزی‌هایی جهت بهبود وضعیت زنان و خانواده داشته است که از جمله این طرح‌ها می‌توان به حمایت و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، آسیب‌دیده و نیازمند در انجام فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معیشت، بهبود حمایت و ارتقای زمینه‌های لازم برای اشتغال و کارآفرینی زنان با تاکید بر دختران تحصیل‌کرده و صاحب مهارت و خودتأمین، اجرای طرح‌های خوداشتغالی از جمله طرح تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، صندوق کارآفرینی امید و طرح ملی توان‌افزایی زنان در مسیر کسب و کار و انعقاد قرارداد با اداره کل پست استان در زمینه تجارت الکترونیک، اشاره کرد.

در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اقدام به اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی در قالب برگزاری کارگاه آموزشی در سراسر استان به ویژه مناطق آسیب‌پذیر و کمتر برخوردار استان صورت گرفته است، در شاخص بهداشت و سلامت بانوان نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری و غربالگری سرطان‌های شایع زنان اقدام و همچنین طرح سنجش ساختار قامتی و آموزش حرکات اصلاحی برای بانوان شاغل در ادارات انجام شد. دوره‌های آموزشی سلامت بانوان با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی ویژه بانوان شاغل ادارات، غربالگری ۱۵۰ نفر از مددجویان بند نسوان (سرطان‌های شایع زنان)، برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی برای کارکنان زن و برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف ورزشی جهت توانمندسازی کارکنان زن در استان اجرا شده است.

در حوزه جمعیت نیز، دوره آموزش و آگاه‌سازی خانواده‌ها درخصوص پیامدهای تأخیر در فرزندآوری برگزار شده است. در راستای اجرای طرح صیانت از جمعیت در قالب سند نقشه مهندسی فرهنگی استان برنامه‌هایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و دستگاه‌های مرتبط پیش‌بینی شده است که از جمله آنها می‌توان به فرهنگ‌سازی جهت دستیابی به جمعیت مطلوب و اصلاح نگرش‌ها نسبت به پیامدهای کاهش باروری با اجرای دو طرح افزایش نرخ باروری و میزان موالید در استان و پشتیبانی حمایتی و تشویقی زوجین جهت فرزندآوری در زمینه‌های مختلف، اشاره کرد.

فعالیت‌های انجام شده پس از تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان، براساس شاخص‌ها صورت گرفته است. در زمینه‌هایی نظیر کاهش آسیب‌های اجتماعی، سلامت، میزان باسوادی، توانمندسازی نیاز است با همکاری دستگاه‌های مرتبط جهت ارتقای سلامت اجتماعی و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و درخصوص مطالبات بانوان استان براساس نقاط قوت و ضعف که برای هر شهرستان شناسایی شده، تلاش شود.

در مورد کاهش خشونت علیه زنان چه اقداماتی انجام شده است؟

پیرو قرارداد معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و استانداری در سال ۹۹، نسبت به برگزاری دوره‌های توان‌افزایی و تاب‌آوری اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین و آسیب‌پذیر شهر تبریز و برخی شهرستان‌ها ویژه زنان و دختران در راستای مهارت‌های زندگی، بهبود روابط، کنترل خشم، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سال جاری انجام شد.

همچنین پیرو تفاهم‌نامه حمایت از زنان آسیب‌دیده استان از سوی دفتر امور زنان و خانواده استانداری و مؤسسه منع خشونت زنان کانون وکلای دادگستری استان، همکاری‌هایی درخصوص معرفی وکیل معاضدتی یا داوطلب در موارد اعلام نیاز از سوی دفتر امور زنان و خانواده استانداری و انجام مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی جهت مراجعان انجام می‌شود.

در راستای پیشگیری و کنترل خشونت سندی به نام سند جامع پیشگیری از خشونت در استان تدوین و در این سند برای هریک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظایفی معین شده است. برگزاری کلاس‌های آموزش برای دختران نوجوان و جوان در زمینه مهارت کنترل خشم در سطح شهرها و روستاهای استان و برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، جلسات و نمایشگاه‌ها در راستای پیشگیری از خشونت نیز برعهده این اداره کل است.

آموزش مهارت‌های تحکیم بنیان خانواده و تاب‌آوری اجتماعی برای زنان و دختران در راستای بهبود کیفیت زندگی، برگزاری چندین دوره وبینار آموزشی با موضوع مهارت‌های ده‌گانه زندگی با محوریت مدیریت استرس و راهکارهای شاد زیستن در شرایط بحرانی، با همکاری جهاد دانشگاهی استان انجام شده است.

آیا سازمان‌های مردم‌نهاد در حمایت از زنان به اهداف خود دست یافته‌اند؟

سازمان‌های مردم نهاد حوزه زنان و خانواده به عنوان بازوان اداره‌کل، همکاری‌های خوبی در اجرای برنامه‌ها دارند. در راستای توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده، نشست منطقه‌ای با سمن‌های فعال این حوزه در منطقه شمال‌غرب کشور برگزار شد که طی سه روز اطلاعات سازمان‌ها به‌روزرسانی و آموزش‌های لازم در حیطه‌های مختلف به ایشان ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت. این طرح با حضور ۱۲۰ سمن مردم‌نهاد فعال حوزه زنان شمال غرب کشور در تبریز برگزار شد.

تعامل اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با مراکز دانشگاهی در حوزه زنان تا چه حد بوده است؟

خوشبختانه این اداره‌کل در طی سالیان گذشته تعامل بسیار خوبی با مراکز دانشگاهی و علمی استان داشته است و در این زمینه نیز تفاهم‌نامه‌هایی در جهت تقویت و تحکیم بنیان خانواده و برنامه‌هایی نظیر توانمندسازی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، سبک زندگی ایرانی_اسلامی، زندگی عفیفانه، مهارت بازدارندگی، مدیریت استرس در خانواده، فرزندپروری با مراکز دانشگاهی برگزار کرده است که به یاری خدا در سال جاری نیز این همکاری ادامه خواهد یافت.

اهداف و برنامه‌های اولویت‌دار امور بانوان و خانواده استان در سال جاری چیست؟

با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و همچنین سیاست‌های دولت سیزدهم اهداف و برنامه‌های متنوعی در جهت بهبود وضعیت زنان و خانواده استان پیش‌بینی شده است که اهم آنها شامل هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه‌های مرتبط با سیاست‌های کلان حوزه زنان و خانواده مبتنی بر اسناد بالادستی و قانونی، توسعه مشارکت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان، بسترسازی تعالی بانوان و خانواده از طریق تسهیل کنش اجتماعی، فعال کردن دبیرخانه ستاد زن و خانواده، تدوین طرح اشتغال پایدار، گفتمان‌سازی الگوی زن مسلمان، تحکیم بنیان خانواده، کسب و کار پایدار، زیست عفیفانه و نشاط اجتماعی است.

پل ارتباطی اداره‌کل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی و بانوان این استان چیست؟

دفتر امور زنان و خانواده همواره در تلاش بوده است که با روی گشاده پذیرای بانوان عزیز استان در جهت طرح مسائل، مشکلات و رفع دغدغه‌های آنها در حد توان و اختیارات باشد. بانوان استان اغلب از طریق رسانه‌ها، صدا و سیما و سمن‌های فعال در حوزه زنان و خانواده، دفاتر تسهیل‌گری، مشاوران امور بانوان دستگاه‌ها و در شهرستان‌ها و از طریق مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها و رابطان بسیج ادارات، بهزیستی و کمیته امداد در این اداره حضور می‌یابند و همکاران دفتر و مدیریت پس از استماع مشکلات به طور مستقیم و در حد اختیارات اداره‌کل به رفع مشکلات آنها می‌پردازند و در صورتی که نیاز به همکاری و مساعدت ادارات مرتبط باشد، با انجام مکاتبه یا تماس تلفنی، بانوان را راهنمایی کرده و پیگیر مشکلات آنها تا حصول نتیجه هستیم.

کد خبر 575224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.