نادیده‌انگاری دستورالعمل مدیریت حیوانات شهری

دبیر مؤسسه مردم‌نهاد کیمیای سبز گفت: هرچند دستورالعمل‌های مدیریت حیوانات شهری که مورد تائید سازمان بهداشت جهانی حیوانات است و برای کشورهای عضو هم لازم‌الاجرا است وجود دارد، اما در بعضی موارد با نادیده انگاشتن این روش‌های کارشناسی، به شیوه‌های مردود به کشتار یا حذف فیزیکی سگ‌ها ادامه می‌دهند.

رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همه جای جهان عامل اصلی ازدیاد سگ‌های ولگرد و بلاصاحب پسماندهای مدیریت نشده است، وجود اندک منابع غذایی از طریق پسماند مدیریت نشده در شهرها و روستاها کافی است تا کلونی سگ‌ها تشکیل شود.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد در جهان، افزود: شیوه مدل‌های موفق جهانی برای کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد، غذارسانی مسئولانه در کنار واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رهاسازی در کلونی قبلی است که این امر می‌تواند در عرض چند سال جمعیت سگ‌های ولگرد را مدیریت کند.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: هرچند دستورالعمل‌های مدیریت حیوانات شهری که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی حیوانات است و برای کشورهای عضو هم لازم‌الاجرا است وجود دارد، اما در بعضی موارد در کشور ما با نادیده انگاشتن این روش‌های کارشناسی و اثبات شده با تخلف از این دستورالعمل‌ها به شیوه‌های مردود به کشتار یا حذف فیزیکی سگ‌ها ادامه می‌دهند. درنتیجه دور از انتظار نیست که ما با جمعیت زیاد سگ‌های پرسه‌زن روبه‌رو شویم.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌ها به‌درستی اجرانشده است

وی افزود: از طرفی «دستورالعمل‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد» در سال ۸۷ توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تمام شهرها و روستاهای کشور ابلاغ شد اما تاکنون شاهد اجرایی شدن صحیح این دستورالعمل در برخی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نبوده‌ایم و براساس سلیقه و دیدگاه‌های مختلف با سگ‌ها رفتار می‌شود.

محمدی بابیان اینکه عده‌ای تنها راه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد را عقیم‌سازی می‌دانند، اظهار کرد: این روش معایبی دارد زیرا سگی که عقیم‌سازی می‌شود معمولاً آن خلق‌وخوی وحشیگری خود را از دست می‌دهد و اگر غذارسانی درست و اصولی هم صورت بگیرد احتمال درگیری با انسان و حیات‌وحش و ورود به مناطق شهری وجود دارد.

وی گفت: در بعضی از شهرهای کشور شاهد کشتار سگ‌های ولگرد هستیم اما در بعضی از شهرها با کمک تشکل‌های مردم‌نهاد توانسته‌اند جمعیت سگ‌های ولگرد شهر خود را تا حدودی کاهش دهند در این شهرها برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد از مدل واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رها شدن در محل قبلی استفاده شده است و در کنار آن با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگ‌سازی در خصوص بی‌خطر بودن سگ‌های عقیم شده و آموزش به کودکان صورت گرفته است.

دبیر مؤسسه مردم‌نهاد کیمیای سبز ادامه داد: شیوه (CNVR) یعنی زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و رهاسازی تنها در کنار قانون اشاعه مالکیت مسئولانه و فرهنگ‌سازی قابل طرح و پیاده‌سازی است و متأسفانه به دلیل فقدان قوانین حمایت از حیوانات تا مدیریت یکپارچه، مدیریت درست حیوانات شهری فرسنگ‌ها با این شیوه‌ها فاصله دارد.

کد خبر 575220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.