غذارسانی غیرمسئولانه موجب ازدیاد سگ ولگرد شده است

کارشناس محیط‌زیست گفت: اصل قضیه درباره سگ‌های ولگرد، سر قضیه غذارسانی غیرمسئولانه‌ای است که عده‌ای به اسم حامیان حیوانات انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «مصطفی نادری» درخصوص جولان سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات در شهرها، اظهار کرد: جولان سگ‌های ولگرد، برگرفته از فرهنگ غربی است که وارد کشورمان شد؛ شبکه‌های معاند نظام مانند BBC، من‌وتو و ایران‌اینترنشنال تقریباً هر روز خبر، ارسال فیلم و از این دست موارد درمورد سگ‌های ولگرد و خانگی دارند که با شیب مضاعفی در کشورمان رو به افزایش است.

وی ادامه داد: اصل قضیه درباره سگ‌های ولگرد، سر موضوع غذارسانی غیرمسئولانه‌ای است که عده‌ای به اسم حامیان حیوانات انجام می‌دهند. گراز در یک زایمان تا ۱۲ توله به دنیا می‌آورد و ممکن است تعدادی از این توله‌ها به دلیل نبود غذای کافی یا وجود دشمنان طبیعی در طبیعت یا ضعیف بودن ژنتیکی از بین بروند؛ در نهایت شش یا هفت توله زنده بمانند؛ ولی وقتی درمورد سگ‌های ولگرد غذارسانی‌های غیرمسئولانه را انجام می‌دهیم، مخصوصاً سگ ماده که مدام تغذیه می‌شود و در کنارش مدیریت ضعیف پسماندی که در کشور وجود دارد، باعث می‌شود ماده، توله‌هایی را زایمان کند که هم از لحاظ کیفیت و هم کمیت بیشتر می‌شوند. وقتی غذا در دسترس سگ‌ها باشد دیگر شاهد کاهش تعداد توله‌ها نخواهیم بود.

این کارشناس محیط‌زیست افزود: این سگ‌ها همین طور روند افزاینده‌ای را طی می‌کنند و این وضعیتی می‌شود که امروز ساحل، جنگل، دریا، مرتع و محیط شهری مملو از سگ‌های ولگردی است که تهدیدات بهداشتی و زیست‌محیطی را با خود به همراه دارند. بعد از تخریب زیستگاه، دومین عاملی که حیاط وحشت را تهدید می‌کند، وجود سگ‌های ولگرد است.

وی ادامه داد: سگ‌ها از گذشته زندگی مسالمت‌آمیز با انسان داشتند؛ این ما بودیم که به صورت غیرمتعارف و غیرمنطقی وارد زندگی و طبیعت آن‌ها شدیم. نیازی نیست که خودمان را به زحمت بیندازیم، می‌توانیم از تجارب کشوهای دیگر استفاده کنیم؛ در انگلیس جریمه و مجازات برای غذا دادن به سگ وجود دارد، اما متأسفانه در کشور ما این کار آزاد است.

نادری ادامه داد: عده‌ای از طریق فضای مجازی حجمه‌هایی ایجاد می‌کنند و شهرداری‌ها را می‌ترسانند. زمانی که شهرداری سگ ولگردی را از خیابان جمع می‌کند، فیلمش را می‌گیرند و در فضای مجازی سروصدا راه می‌اندازند. شهرداری‌ها سر این قضیه می‌ترسند که بخواهند با این افراد دربیفتند و وظیفه ذاتی خودشان را انجام نمی‌دهند. فکر می‌کنم قاطعیت بیشتری از طرف شهرداری‌ها نیاز داریم.

وی تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست از باب اینکه این قضیه حیاط وحش ما را تهدید می‌کند، باید به قضیه ورود کند؛ ولی اصل قضیه حیوانات شهری مرتبط با شهرداری می‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست ادامه داد: بهترین کار این است که از الگوی کشورهایی که طرح علیه جمع‌آوری سگ‌ها دارند، استفاده کنیم؛ مثلاً الگوی کشور انگلیس چیست؟ این کشورها دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی را دارند که اکثرشان به دستورالعملی از یک انجمن مردم نهاد به نام «اکم» در انگلیس متکی هستند و به آن استناد می‌کنند که انجمن مردم‌نهاد است نه انجمن بین‌المللی رسمی که تمام دستورالعمل‌هایش مشخص است.

وی در خصوص حضور قلاده پلنگ در قائم‌شهر گفت: این حیوانات وارد زندگی ما نشدند ما وارد زندگی آن‌ها شدیم؛ جنگل‌ها و مراتع برای این‌هاست. ما شهرها را گسترش دادیم، سکونت‌گاه و ساخت‌وساز را بیشتر کردیم؛ درواقع ما بودیم که وارد محل زیست آن‌ها شدیم. باید تا جایی که ممکن است طبیعت محدودی که در کشور مانده را حفظ کنیم و از ساخت‌وسازهایی که تجاوز به جنگل و مرتع می‌کنند، جلوگیری کنیم و تا جایی که می‌شود، این طبیعت را حفظ کنیم. تنه به تنه تخریب زیستگاه، مسئله سگ‌های ولگرد هم تهدید کننده تنوع زیستی و حیات وحش کشورمان است.

این مدرس دانشگاه افزود: سگ‌ها، تخریب زیستگاه ندارند؛ تخریب زیستگاه معمولاً به واسطه ساخت‌وسازها، تغییر کاربری‌ها و این دست کارهایی است که بیشتر انسان‌ها انجام می‌دهند؛ ولی از باب زیستگاه باید گفت که سگ‌ها باعث تهدید جمعیت حیات وحش هستند. گله‌های سگ به حیواناتی مثل قوچ و میش حتی به پلنگ و خرس حمله می‌کنند و باعث کشتار آن‌ها می‌شوند و همین جمعیت کمی که از حیات وحش در کشورمان مانده را تخریب می‌کنند.

نادری ادامه داد: عامل بعدی از بین بردن بانگ ژنی و تنوع ژنتیکی کشورمان است؛ مثلاً سگ‌ها با گرگ‌ها گونه گرگیس را تولید می‌کنند یا با برخی از حیوانات دیگر، ژنتیک حیوانات وحش را کاهش می‌دهند؛ بارزترین آن، گرگ‌های کشورمان هستند که یکی از گونه‌های شاخص و مطرح گرگیس بودند که به شدت توسط این سگ‌ها مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در مناطق ۱ و ۲ آموزش و پرورش شهرداری تهران، طبق آمار بیماری که شپشی دانش‌آموزان را درگیر کرده است؛ در مناطقی که نگهداری سگ‌های خانگی هم بیشتر است بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را افزایش می‌دهد.

فرهنگ غلطی وارد کشورمان شده که خانواده‌ها به جای فرزندآوری سراغ این مسائل رفته‌اند؛ مهدکودک‌هایی راه‌اندازی شده که سگ‌ها را آنجا تحویل می‌دهند؛ حاکمیت باید روی این قضیه ورود پیدا کند.

به گزارش ایمنا، رهاسازی سگ‌های ولگرد در اطراف شهر در سال‌های اخیر به یکی از معضلات محیط‌زیست کشور طی سال‌های اخیر تبدیل شده است. معضل سگ‌های ولگرد اگرچه گریبان‌گیر بسیاری از شهرهای کشور است، اما چگونگی تدابیر مدیریت شهری، نقش مهمی در کاهش یا رفع آن دارد. این حیوانات اگرچه در جایگاه خود به عنوان سگ گله یا نگهبان، مفید هستند، اما بلاتکلیفی در حوزه شهری و پرسه‌زدن آن‌ها در خیابان‌ها، به معضلی جدی تبدیل شده است.

کد خبر 571453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.