خواص و مضرات تخم غاز + فواید مصرف برای تنبلی تخمدان

تخم غاز یکی از انواع تخم پرندگان با اندازه بزرگ است و در تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت دندان ها و رفع آکنه های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از فواید، خواص، کاربرد، طرز استفاده، عوارض، مضرات و ارزش غذایی تخم غاز مفید است.

به گزارش ایمنا، غاز از دسته پرندگان دارای تخم بزرگ است که اندازه تخم آن چهار برابر تخم مرغ‌هایی است که روزانه مصرف می‌شود و بنابراین است که چند برابر یک تخم مرغ عادی خاصیت دارد. علاوه بر گوشت غاز تخم آن هم اخیراً بسیار مورد استفاده قرار گرفته شده است. تخم غاز طعم به خصوصی دارد و برای کسانی که به زرده تخم مرغ علاقه زیادی دارند بسیار مفید است چرا که نسبت زرده به سفیده در این تخم بیشتر است.

ارزش غذایی تخم غاز

تخم غاز از دسته تخم هاییست که مواد مغذی بیشتری را در خود جای داده است. این تخم دارای انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین B۱۲، ویتامین A، ویتامین D و پروتئین بالا است. تخم غاز سرشار ار اسید فولیک، آهن، سلنیوم، امگا ۳، فسفر و کلسیم است. این تخم از کالری و کلسترول بالایی برخوردار است.

خواص و فواید تخم غاز

تخم غاز برای افراد میانسال، ورزشکاران و کودکان خواص بسیاری دارد. علاوه بر آن گوشت این پرنده برای زنان بسیار مفید است و می‌تواند تنبلی تخمدان را در آنها درمان کند. جلوگیری از نقص نخاعی نوزاد، افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون، جلوگیری از کم کاری تیروئید، تقویت بینایی، رفع خستگی و افزایش نشاط از فواید دیگر مصرف تخم غاز است.

خواص و مضرات تخم غاز + فواید مصرف برای تنبلی تخمدان

تخم غاز و رشد بهتر مغز جنین و کودکان

یکی از خواص بی نظیر تخم غاز به دلیل فسفر بالای موجود آن است. این تخم می‌تواند در هنگام بارداری مصرف شود تا رشد مغز جنین را بهبود ببخشد. به همین دلیل توصیه می‌شود والدین بسیار به مصرف این تخم در وعده‌های غذایی کودک خود توجه کنند. پروتئین، ویتامین و املاح معدنی این تخم در رشد حافظه کودک، رشد اندام‌ها و عضلات آن بسیار مفید است و باعث افزایش اشتهای کودکان می‌شود.

تخم غاز باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و مقاومت بدنی ورزشکاران می‌شود

آنتی‌اکسیدان و املاح موجود در تخم غاز باعث شده است که بسیاری از انسان‌ها برای دفع بیماری‌ها و افزایش انرژی به مصرف این تخم روی آورند. این خاصیت برای ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی و جراحت شده اند به افزایش قوت بدن آنها کمک بسیاری می‌کند.

خواص تخم غاز برای جلوگیری از آلزایمر و مشکلات قلبی و عروقی برای میان‌سالان

یکی از خواص بی نظیر مصرف تخم غاز برای جلوگیری از آلزایمر است. این تخم در تقویت حافظه به دلیل فسفر فراوان موجود در آن مفید است. همچنین به دلیل آنتی‌اکسیدان های موجود با رادیکال‌های آزاد و چربی‌ها اشباع نشده مبارزه می‌کند و سلامت قلب و عروق را در فرد افزایش می‌دهد و بروز سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

تخم غاز و جلوگیری از پوکی استخوان‌ها و افزایش سلامت دندان

کلسیم فراوان در بدن انسان فرد را از بیماری پوکی استخوان نجات می‌دهد و می‌تواند به افزایش قد نیز منجر شود. علاوه بر آن به سلامت دندان‌ها نیز کمک می‌کند. تخم غاز یکی از مواد غذایی‌هایی است که دارای کلسیم و فسفر بسیاری است و می‌تواند به سلامت بدن فرد کمک کند.

تخم غاز دارای خاصیت ضد آکنه های پوستی، کاهش ریزش مو و بهبود کم خونی

تخم غاز دارای آلبومین بسیاری است که برای حفظ سلامتی پوست و رفع آکنه های پوستی مفید است. پتاسیم و آهن موجود در این تخم فرد را از کم خونی و ریزش مو در امان نگه می‌دارد.

تخم غاز، تولید هورمون‌های باروری و رفع تنبلی تخمدان‌ها در زنان

تخم غاز مقدار قابل توجهی از اسید فولیک را داراست که می‌تواند به رفع تنبلی تخمدان‌ها و افزایش احتمال بارداری کمک کند.

مضرات مصرف تخم غاز

تخم غاز کلسترول و چربی بالایی دارد. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند از مصرف افراطی آن خودداری کنند. بهتر است از این تخم به صورت آب پز استفاده شود.

خواص و مضرات تخم غاز + فواید مصرف برای تنبلی تخمدان

کاربرد تخم غاز

تخم غاز اصولاً در مصارف خوردنی بسیار قابل استفاده است اما کاربردهای دیگری نیز دارد که به محبوبیت آن اضافه کرده است. یکی از کاربردهای آن تهیه ماسک پوست از این تخم است. بهتر است برای محافظت از پوست و رفع آکنه های پوستی مقداری از مواد تخم را روی پوست قرار دهید. تخم غاز به دلیل اندازه بزرگ خود در صنایع دستی نیز کاربرد دارد.

غاز با اردک چه شباهت و تفاوتی دارد؟

غازها از دسته اردکیان هستند که پرندگانی گیاهخوارند. غازها پرندگان اهلی ای هستند و عمدتاً سفید و خاکستری اند. آنها دارای گردن‌های بلند و باریک‌تری نسبت به اردک هستند. اردک‌ها طیف رنگی بیشتری دارند. همچنین اندام اردک‌ها از غازها کوچک‌تر است.

کد خبر 574994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.