نتایج امیدوار کننده واکسنی برای سرطان و "MS"

مطابق مقاله جدید، دو واکسن تجربی در برابر عفونت به ویروس "مونو"(mono) که در ابتلاء به سرطان نقش دارد و به عنوان یک محرک بالقوه برای بیماری "ام‌اس"(MS) در نظر گرفته می‌شود، نتایج امیدوارکننده‌ای در حیوانات نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأثیر شیردهی بر سلامت روانی مادر، اندازه اکسیژن خون با کمک خالکوبی، شکار پشه‌ها با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه، یک روش جدید ژن درمانی برای توقف درد، فضاپیمای باری تیانژو- ۴ در شرف پرتاب، نتایج امیدوار کننده واکسنی برای سرطان و " ام اس"، پیش‌بینی جنسیت نوزاد با کمک هوش مصنوعی و نظر محققان آمریکایی درباره علت مرگ سالمندان مبتلا به کووید ۱۹ در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

تأثیر شیردهی بر سلامت روانی مادر

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی، تأثیر شیردهی را بر سلامت روانی مادر ارزیابی کرده‌اند. یک پژوهش جدید که با مرور پژوهش‌های گذشته انجام شده، اثرات شیردهی را بر سلامت روان مادر مورد بررسی قرار داده است.

"مگان یوئن"(Megan Yuen) و " اولیویا هال"(Olivia Hall)، پژوهشگران "دانشکده پزشکی چان دانشگاه ماساچوست"(UMMS) به همراه همکاران خود، این پژوهش را انجام دادند و دریافتند که شیردهی با بهبود سلامت روانی مادر در ارتباط است. با وجود این، اگر مادری در شیردهی مشکلاتی داشته یا بین انتظارات و تجربه واقعی او تفاوتی وجود داشته باشد، شیردهی با پیامدهای منفی سلامت روان همراه خواهد بود.

از ۳۶ پژوهشی که رابطه آماری معنی‌داری را بین تغذیه با شیر مادر و سلامت روان پیدا کردند، ۲۹ مورد از آنها دریافتند که شیردهی با مشکل روانی کمتری همراه است و یک پژوهش نشان داد که تغذیه با شیر مادر با افزایش نشانه‌های مشکل روانی مادر مرتبط است.

اندازه اکسیژن خون با کمک خالکوبی

پژوهشگران آمریکایی نوعی حسگر ابداع کرده‌اند که طی فرآیندی مانند خالکوبی زیر پوست قرار می‌گیرد و میزان اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند. هنگام درمان افرد مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله کووید -۱۹، نظارت بر سطح اکسیژن خون آنها بسیار مهم است. یک حسگر جدید حساس به نور زیر پوستی، روش جدیدی را برای انجام دادن این کار ارائه می‌دهد و شاید روزی بتوان از آن برای اندازه‌گیری سایر مواد منتقل‌شده از خون استفاده کرد.

این فناوری جدید، در آزمایشگاه پروفسور "دیوید کاپلان"(David Kaplan) در "دانشگاه تافتس"(Tufts University) آمریکا ابداع شده است. این حسگر در حال حاضر به شکل یک لایه نازک است که در ابعادی کوچک‌تر از یک سکه ساخته شده و به واسطه جراحی، در زیر لایه‌های بالایی پوست قرار می‌گیرد. این فرآیند به نوعی مانند خالکوبی است.

شکار پشه‌ها با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه!

یک پژوهشگر آمریکایی، اپلیکشنی را برای تلفن همراه ابداع کرده است که می‌تواند پشه‌های عامل مالاریا را شناسایی کند. فناوری جدیدی که توسط یک پژوهشگر حوزه بهداشت عمومی "دانشگاه جنوب فلوریدا"(USF) ابداع شده است، توسط آژانس‌های کنترل آفات در سراسر آفریقا و خلیج تامپا برای تشخیص منبع مالاریا به کار می‌رود.

"بنجامین جیکوب"(Benjamin Jacob)، دانشیار بهداشت عمومی دانشگاه جنوب فلوریدا، اپلیکیشنی برای تلفن‌های همراه هوشمند ابداع کرده است که الگوریتم‌های تلفن همراه را با تصاویر ثبت‌شده به وسیله پهپادها و ماهواره‌ها ترکیب می‌کند تا مکان‌های تولید مثل پشه‌ها را که پیشتر ناشناخته بودند، شناسایی کند تا در همان روز از بین بروند. موفقیت این فناوری، الهام‌بخش جیکوب شد تا برنامه موسوم به " سیک اند دیستروی"(Seek & Destroy) را راه‌اندازی کند؛ برنامه‌ای که او را قادر می‌سازد تا سازمان‌های دولتی را در مناطق عفونی واقع در کامبوج، اوگاندا، کنیا و رواندا آموزش دهد و از بیمار شدن ساکنان آنها جلوگیری کند. این برنامه کمک می‌کند تا منابع به سرعت و به صورت کارآمد شناسایی شوند.

یک روش جدید ژن درمانی برای توقف درد

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، روش ژن‌درمانی جدیدی را برای متوقف کردن دردهای نوروپاتی پیشنهاد می‌کنند. یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران به سرپرستی دانشکده پزشکی "دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو"(UCSD) دریافته‌اند نوعی ژن‌درمانی که سیگنال‌دهی سلول عصبی مورد نظر را به طور مؤثر مهار می‌کند، می‌تواند درد نوروپاتی را در موش‌های مبتلا به آسیب‌های مربوط به نخاع یا دستگاه عصبی پیرامونی، بدون عوارض جانبی کاهش دهد.

یافته‌های این پژوهش، یک درمان جدید بالقوه را برای بیماری‌هایی ارائه می‌دهند که ممکن است بیش از نیمی از بیماران مبتلا به آسیب نخاعی را تحت تأثیر قرار دهد. نوروپاتی، آسیب یا اختلال در عملکرد اعصاب سایر نقاط بدن را شامل می‌شود که معمولاً با بی‌حسی مزمن یا ناتوان‌کننده، گزگز، ضعف عضلانی و درد همراه است.

هیچ درمان منحصربه‌فرد مؤثری برای نوروپاتی وجود ندارد. برای نمونه، درمان‌های دارویی اغلب به انتقال پیچیده و مداوم داروها نیاز دارند و با عوارض جانبی نامطلوبی همراه هستند. مواد افیونی می‌توانند مؤثر باشند اما ممکن است به افزایش خطر سوءاستفاده از مواد منجر شوند.

فضاپیمای باری تیانژو- ۴ در شرف پرتاب

چین در حال آماده شدن برای پرتاب فضاپیمای باری تیانژ و-۴(Tianzhou-۴) است. آژانس فضایی سرنشین‌دار چین امروز (یکشنبه) اعلام کرد که ترکیبی از فضاپیمای باری " تیانژ و-۴"(Tianzhou-۴) و یک موشک حامل " لانگ مارچ ۷ وای ۵"(Long March-۷ Y۵) به مرکز پرتاب فضاپیمای ونچانگ منتقل شده است. آژانس فضایی سرنشین‌دار چین گفت: فضاپیمای باری تیانژ و-۴ در آینده نزدیک در زمان مناسب پرتاب خواهد شد.

نتایج امیدوار کننده واکسنی برای سرطان و " ام اس"

بر طبق یک مقاله جدید، ۲ واکسن تجربی در برابر عفونت به ویروس " مونو"(mono) که در ابتلاء به سرطان نقش دارد و به عنوان یک محرک بالقوه برای بیماری مولتیپل اسکلروزیس (multiple sclerosis) به اختصار "ام‌اس"(MS) در نظر گرفته می‌شود، نتایج امیدوارکننده‌ای در حیوانات نشان داده‌اند.

گری " نابل"(Gary Nabel)، محقق ارشد، رئیس و مدیر عامل شرکت "ModeX Therapeutics" که یک استارتاپ زیست‌فناوری کوچک است، می‌گوید این واکسن‌ها که تاکنون فقط روی حیوانات آزمایش شده‌اند، دو مسیری که ویروس اپشتین بار(EBV) بوسیله آن‌ها در داخل بدن ریشه می‌دواند را مسدود می‌کنند.

" نابل" می‌گوید: پیشگیری از ویروس اپشتین بار دشوار است زیرا این ویروس در دو نوع سلول مستقر می‌شود. سلول‌های ایمنی B که آنتی بادی تولید می‌کنند و سلول‌های اپیتلیال یا پوششی(epithelial) که سطوح داخلی و خارجی بدن را می‌پوشانند.

" نابل" افزود: این واکسن‌های جدید به گونه‌ای مهندسی شده‌اند که باعث ایجاد یک واکنش ایمنی برای مسدود کردن مسیر عفونت هر دو نوع سلول می‌شوند.

پیش‌بینی جنسیت نوزاد با کمک هوش مصنوعی

پژوهشگران آمریکایی، یک الگوریتم هوش مصنوعی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند جنسیت نوزادان را براساس خلق و خوی آنها پیش‌بینی کند. تشخیص تفاوت بین یک پسر و دختر تازه متولدشده فقط براساس ویژگی‌های خلقی مانند تمایل کودک به نشان دادن ترس، لبخند یا خنده، دشوار است اما زمانی که نوزادان به حدود یک سالگی می‌رسند، تغییر کردن را آغاز می‌کنند.

پژوهش جدیدی که در دانشگاه ایالتی واشنگتن انجام شده است، از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به خلق و خو در ۴۴۳۸ نوزاد استفاده کرد تا نوزادان را براساس جنسیت و سن طبقه‌بندی کند. هنگامی که نوزادان ۴۸ هفتگی را پشت سر گذاشتند، طبقه‌بندی جنسیتی برای الگوریتم‌های متعدد بهبود یافت. این نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسیتی دوران نوزادی، در این زمان برجسته‌تر می‌شوند.

"ماریا گارتشتاین"(Maria Gartstein)، استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالتی واشنگتن و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این امر حداقل نشان‌دهنده تصویری است که در آن، خلق و خو براساس جنسیت و به روشی قوی‌تر از یک سالگی شروع به تمایز می‌کند.

نظر محققان آمریکایی درباره علت مرگ سالمندان مبتلا به کووید ۱۹

محققان دانشگاه واشنگتن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند مرگ ناشی از کووید -۱۹ در میان سالمندان ممکن است به دلیل محدودیت‌های ژنتیکی در تقسیم سلولی باشد. توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با کووید -۱۹ تا حد زیادی به توانایی آن در تکثیر سلول‌های ایمنی برای از بین بردن مؤثر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بستگی دارد. این سلول‌های ایمنی شبیه‌سازی شده نمی‌توانند در تعداد زیاد ایجاد شوند.

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد که توانایی بدن برای تولید این سلول‌های شبیه‌سازی شده عمدتاً در سنین بالا کاهش می‌یابد. این یافته‌ها می‌توانند به محققان در درک این موضوع که چرا کووید -۱۹ چنین تأثیر مخربی بر سالمندان دارد، کمک کنند.

با هر تقسیم دی. ان. ای در تقسیم سلولی، کلاهک انتهایی آنکه تلومر (telomere) نامیده می‌شود، کوتاه‌تر می‌شود. یک سلول پس از یک سری تکرار بسیار کوتاه می‌شود و در یک نقطه، تقسیم آن متوقف می‌شود. این محدودیت برای همه سلول‌ها یا حیوانات اعمال نمی‌شود اما برای سلول‌های ایمنی انسانی اعمال می‌شود.

کد خبر 574661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.