چاقی خطر شکستگی استخوان را در میان زنان افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که چاقی خطر شکستگی استخوان را در میان زنان افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین چاقی و خطر شکستگی استخوان مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف ۲۰ هزار مرد و زن ۴۰ تا ۷۰ ساله را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ مورد ارزیابی قرار دادند. در یک دوره زمانی ۵.۸ ساله، ۴۹۷ زن و ۳۲۳ مرد دچار شکستگی استخوان شدند.

۴۱۵ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه دچار شکستگی لگن، ستون فقرات، مچ دست یا پا ناشی از پوکی استخوان شدند که ۲۶۰ مورد آن‌ها را زنان و ۱۵۵ مورد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهد. ۳۵۳ مورد شکستگی مچ پا، پا و ساق پا نیز مشاهده شده که ۲۱۹ مورد در زنان و ۱۳۴ مورد در مردان رخ داد. ۲۰۳ شکستگی مچ دست، ساعد و آرنج نیز مشاهده شد که ۴۱۴ مورد آن‌ها را زن و ۶۲ مورد را مرد تشکیل می‌داد.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی بیشتر (BMI) در میان زنان خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. به طوری که به ازای هر پنج سانتی‌متری افزایش دور کمر در زنان خطر شکستگی در هر ناحیه سه درصد بیشتر و خطر شکستگی پا هفت درصد بیشتر بود. به نظر می‌رسد که ارتباط بین دور کمر و شکستگی مچ پا قوی‌تر است. در بین مردان BMI بالاتر و دور کمر بیشتر ارتباط معناداری با شکستگی نداشت.

به گفته محققان این مسئله ممکن است به دلیل چربی احشایی باشد؛ این نوع چربی از نظر متابولیکی بسیار فعال است که در اعماق شکم و اطراف اندام‌ها ذخیره می‌شود و ترکیباتی ترشح می‌کند که بر استحکام استخوان تأثیر منفی می‌گذارد. چاقی علاوه بر اینکه خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد پیامدهای قابل توجهی برای سلامت عمومی افراد به همراه دارد.

کد خبر 574510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.