۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
جهت‌یابی با ستاره قطبی چگونه است؟

یک ستاره‌شناس گفت: در آسمان ستاره‌ای با انحرافی بسیار جزئی در سمت شمال قرار دارد که به عنوان ستاره قطبی شناخته می‌شود و با یافتن آن می‌توان به راحتی جهت‌های جغرافیایی را تشخیص داد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از راه‌های جهت‌یابی در نجوم استفاده از ستاره قطبی است، اظهار کرد: در آسمان، ستاره‌ای با انحرافی بسیار جزئی در سمت شمال قرار دارد که به عنوان ستاره قطبی شناخته می‌شود و با یافتن آن می‌توان به راحتی جهت‌های جغرافیایی را تشخیص داد.

وی افزود: ستاره قطبی همیشه به عنوان شاخص محسوب می‌شود و عرض از مبدأ جغرافیایی نیز با استفاده از این ستاره قابل اندازه‌گیری است. برای اندازه‌گیری عرض از مبدا شهر و مکانی که در آن قرار داریم، کافی است فاصله ستاره قطبی تا افق را محاسبه کنیم.

این منجم ادامه داد: برای یافتن ستاره قطبی راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از صورت فلکی "دب‌اکبر" است. قسمتی از "دب‌اکبر" شبیه یک ملاقه مشاهده می‌شود که اگر دو ستاره آخر را پنج برابر امتداد دهیم به ستاره قطبی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه تمام اجرام به صورت ظاهری اطراف ستاره قطبی می‌چرخد، گفت: راه دیگری که برای یافتن ستاره قطبی وجود دارد کمک گرفتن از صورت فلکی "ذات‌الکرسی" است که در هنگام طلوع به شکل W و در هنگام غروب به شکل M مشاهده می‌شود.

منتظری ادامه داد: صورت فلکی "ذات‌الکرسی" دو زاویه تشکیل می‌دهد که برای یافتن ستاره قطبی باید نیم‌ساز زاویه بزرگ‌تر را رسم و سپس نیم‌ساز دیگری از آن رسم کنیم؛ پس از رسم نیم‌ساز باید پنج برابر فاصله ستاره‌های در جوار را امتداد دهیم تا به ستاره قطبی دست‌یابیم.

وی افزود: راه دیگری که برای یافتن ستاره قطبی وجود دارد، مشاهده آسمان و یافتن تنها ستاره‌ای است که در طول زمان حرکت نمی‌کند و اگر چنین جرمی در آسمان مشاهده شد، قطعاً ستاره قطبی خواهد بود؛ البته این ستاره جزو پرنورترین ستارگان محسوب نمی‌شود.

کد خبر 574224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.