گردشگری و صنایع خلاق باید پیشران توسعه اصفهان باشد

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه گردشگری و صنایع خلاق باید پیشران توسعه اصفهان باشد، گفت: آمیختگی هنر و صنعت در اصفهان به نحوی زبانزد بوده که منجربه شناسایی اصفهان به‌عنوان «شهر خلاق صنایع‌دستی» شده است؛ اما اکنون هیچ هنری در صنعت این شهر دیده نمی‌شود.

نعمت‌الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص پتانسیل‌های اقتصادی استان اصفهان اظهار کرد: ظرفیت‌های اقتصادی استان در سند توسعه مناطق، شناسایی و با عنوان پیشران‌های توسعه استان در ۹ محور تدوین شده است. ارزیابی فنی، اقتصادی و منابع مالی این پیشران‌ها بررسی شده است. بخشی از این پیشران‌ها زیربنایی و بخش‌های دیگر آن در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، گردشگری، کشاورزی، فناوری و دانش بنیان‌ها است؛ بنابراین سند توسعه استان موجود بوده و فقط لازم است اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود: یکی از محورهای جدی که برای توسعه استان اصفهان دیده می‌شود، گردشگری است. این استان در حوزه‌های مختلف گردشگری تاریخی، فرهنگی، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که هنوز به‌طورجدی به آن توجه نشده است.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در حوزه دانش‌بنیان که یکی از محورهای ظرفیت‌های استان اصفهان است، از سال ۸۴، استان اصفهان براساس مصوبه هیئت دولت به عنوان پایلوت و قطب اقتصاد دانش‌بنیان در کریدور علم و فناوری انتخاب شد. در دولت «احمدی‌نژاد» نیز این موضوع مجدداً در قالب دستورالعمل و آئین‌نامه مناطق ویژه علم و فناوری مورد تاکید قرار گرفت.

اکبری اضافه کرد: اصفهان در حوزه گردشگری و دانش‌بنیان از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است، اما متأسفانه هر دو محور همچنان مورد بی‌توجهی قرار گرفته و آن‌قدر که اصفهان به عنوان قطب صنعتی و فولاد شناخته می‌شود، به عنوان محور گردشگری و دانش‌بنیان شناخته نمی‌شود.

وی ادامه داد: پیشینه استان به‌ویژه شهر اصفهان، فرهنگی و علمی است. بزرگانی همچون شیخ بهایی، ملاصدرا و میرفندرسکی در اصفهان زندگی می‌کرده‌اند. زمانی اصفهان قطب علمی جهان اسلام بوده و حوزه علمیه اصفهان و مدارس علمی آن در عالم مسلمین به نحوی زبانزد بوده که بزرگان برای علم آموزی به اصفهان مهاجرت می‌کردند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: در حوزه‌های فرهنگی نیز اصفهان مهد شعر، شاعری و ادب بوده است. بسیاری از خیابان‌های اصفهان هم‌اکنون نیز به نام شعرایی همچون هاتف، کمال‌اسماعیل و صغیراصفهانی مزین است. وجود این افراد پیشینه ادبی اصفهان را ثابت می‌کند.

اصفهان دیگر همچون گذشته قطب علم، هنر، موسیقی، فرهنگ و ادب نیست

اکبری اضافه کرد: اما اکنون چرا باید اصفهان را به عنوان محور صنعت بشناسند؟ درست است که صنعتگران در اصفهان حضور داشته‌اند، اما صنعت این افراد نیز با هنر آمیخته بوده است که از جمله آن می‌توان به انواع صنایع‌دستی اشاره کرد.

وی ادامه داد: آمیختگی هنر و صنعت در اصفهان زبانزد بوده است؛ به‌طوری‌که منجربه شناسایی اصفهان به عنوان «شهر خلاق صنایع‌دستی» شده است؛ اما اکنون همچنان اصفهان قطب طلای کشور محسوب می‌شود که ناشی از آمیختگی هنر با این صنعت است.

صنعت فولاد و سایر صنایع نباید به عنوان پیشران توسعه استان قلمداد شود

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: باید در حوزه گردشگری و محور فرهنگی و علمی تلاش بیشتری انجام شود. صنعت فولاد و سایر صنایع نباید به عنوان پیشران توسعه استان قلمداد شود. فرهنگ و علمی که در پیشینه اصفهان بوده، مورد کم‌مهری قرار گرفته است؛ شهری که دهه‌ها در زمینه هنر و علم پیشرو بوده، امروز در شرایطی قرار گرفته که ممکن است دانشگاه هنر آن نیز تعطیل شود.

اکبری اضافه کرد: نباید محور صنعت استان به سمت صنایع آب‌بر حرکت داده می‌شد. اکنون زمین، هوا و آب اصفهان آلوده شده است. اصفهان باید در حوزه فرهنگ، ادب، هنر و علم و دانش پیشرو باشد و بهترین حوزه‌های کیفی دنیای اصفهان باید در استان اصفهان وجود داشته باشد. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین و بنام‌ترین دانشگاه‌ها باید اصفهان باشد.

وی تصریح کرد: اصفهان در فولاد، کک و سایر صنایع که هیچ پیشینه‌ای در آن نداشته زبانزد شده، اما پیشینه‌های خود را از دست داده است. اصفهان باید قطب علمی کشور می‌شد و میلیون‌ها نفر، دانشجو و دانش‌آموخته در حوزه‌های علمی و دینی به اصفهان می‌آمدند؛ اما متأسفانه این شهر به سمتی حرکت کرده است که امروزه ۱۰ درصد از کارگران کشور در اصفهان زندگی می‌کنند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: این در حالی است که باید ۲۰ درصد جمعیت عالمان و طلاب کشور در استان اصفهان باشند؛ اگر این اتفاق می‌افتاد چهره استان اصفهان متفاوت از آنچه امروز است می‌شد.

کد خبر 573677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.