۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۵
نان در گلوگاه هوشمندسازی

هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی اقدامی بسیار بزرگ و به نفع قشر مستضعفان است، این در حالی است که با تغییرات نظام جهانی چاره‌ای جز این کار نداریم و اگر غیر از آن صورت بگیرد کشور با بحران و قحطی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اخیراً طرح آرد و نان توسط مسئولان و مدیران مطرح شده است که واکنش‌های موافق و مخالفی را بین مردم و مسئولان به همراه داشته است. برخی عنوان می‌کنند با اجرایی شدن این طرح سفره مردم کوچک‌تر خواهد شد و برخی معتقدند با اجرایی شدن آن از فساد، رانت، قاچاق و خروج یارانه از کشور جلوگیری خواهد شد؛ این در حالی است که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که خانوارهای پرجمعیت، با سرپرست خانوار کارگر ساده و درآمد کم، بیشترین وابستگی را به این گروه غذایی دارند.

علاوه بر مردم، مسئولان از جمله سخنگوی دولت، وزیر کشور و معاون اجرایی رئیس جمهور نسبت به این طرح واکنش نشان داده‌اند. سخنگوی دولت گفته است: قیمت نان برای مردم تا پایان سال تغییر نمی‌کند.

وزیر کشور نیز گفته است: در حال حاضر ماکارونی موجود بر اساس نرخ سابق آرد ارائه می‌شود، ولی با توجه به افزایش قیمت آرد اگر بنا شد اضافه بر آن قیمت، این محصول عرضه شود در آینده دولت آن را از طریق تأمین یارانه‌ها جبران خواهد کرد.

از این رو با تمام موافقت‌ها و مخالفت‌ها به گفته کارشناسان، اصلاح نسبی قیمت آرد در ایران امری الزامی است. این موضوع به این معنا نیست که قیمت آرد در ایران حتماً باید به نحوی افزایش یابد که مردم هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند، با افزایش قیمت آرد، قاچاق آن کاهش می‌یابد و منفعت بنگاه‌های تولیدی که آرد ماده اولیه آنها را تشکیل می‌دهد تغییر می‌کند اما نباید این اصلاح قیمت هزینه اضافی برای مردم داشته باشد.

برای جلوگیری از اعتراض مردم لازم است قبل از چنین اقدامی، با مردم صحبت شود و هر خانوار ایرانی سهمیه مشخصی با قیمت دولتی متناسب با میزان مصرف خود از تولیداتی که آرد در آن به کار رفته داشته باشند. این سهمیه باید میزان قابل توجهی باشد تا منجر به کاهش مصرف خانوارهای دهک‌های پایین نشود.

در شرایطی که در دنیا قیمت آرد افزایش قابل توجهی داشته و قیمت خرید تضمینی گندم در ایران افزایش یافته است نشان می‌دهد که در آینده به احتمال زیاد، دنیا با بحران غذایی مواجه خواهد شد. بسیاری از کشورهای بزرگ در حال افزایش ذخایر استراتژیک گندم خود هستند و در چنین شرایطی ایران به مصرف آرد بی‌توجه است.

بنا به گفته کارشناسان، اصل افزایش قیمت آرد صحیح و ضروری است زیرا اگر انجام نمی‌شد در آینده معضلات جدی‌تری همچون بحران امنیت غذایی برای کشور ایجاد می‌کرد. اکنون شناسایی دقیقی نسبت به نحوه تولید، توزیع و مصرف آرد در کشور وجود ندارد. تغییر و اصلاح نسبی قیمت آرد ضروری است و باید اتفاق می‌افتاد اما دولت پیش از این اقدام باید با مردم صحبت می‌کرد.

با حذف ارز ترجیحی آرد و نان، یارانه به صورت اعتباری در اختیار مردم قرار می‌گیرد

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح آرد و نان اظهار می‌کند: حذف ارز ترجیحی یا آزادسازی و هدفمندی یارانه‌ها باید انجام شود، معتقدم اجرای این طرح تاکنون با تأخیر اساسی انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه یارانه آب، سوخت و دام به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه قاچاق می‌شود که میزان آن بسیار زیاد است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: ۷۰ درصد روغن خوراکی و ۳۰ درصد گندم دنیا از اوکراین و روسیه تأمین می‌شود که در حال حاضر و با وجود جنگ میان روسیه و اوکراین این میزان تولید روغن خوراکی و گندم با کاهش جدی مواجه شده است.

وی اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شود بر اساس این جنگ، سختی بزرگی جهان را تحت تأثیر قرار دهد، از این‌رو اگر تدبیری اندیشیده نشود و ساختارها را اصلاح نکنیم و مانند دیگر کشورها قیمت بعضی از کالاها هدفمند نشود، کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

ابوترابی می‌گوید: در حالی که برآورد می‎‌شود کشورهای همسایه ۲۰ درصد یارانه قاچاق از ایران می‌برند با هدفمند نبودن قیمت برخی از کالاها این میزان چندین برابر خواهد شد، از این رو باید تجربه کشورهای دنیا مانند آمریکا که بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا است یا روسیه که یارانه‌ها را به صورت مستقیم و هدفمند پرداخت می‌کند، مورد توجه قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: در حالی که روسیه و آمریکا نفیس‌ترین و بزرگترین کشورهای دنیا در زمینه تولید نفت هستند اما یارانه‌ها را به صورت هدفمند پرداخت می‌کنند. در حال حاضر افرادی که در رفاه بیشتری هستند بیشتر از مستضعفان و نیازمندان از یارانه بهره‌مند می‌شوند.

برای خارج نشدن یارانه از کشور نمی‌توانیم مرزها را ببندیم

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: برای خارج نشدن یارانه از کشور نمی‌توانیم مرزها را ببندیم زیر ده‌ها هزار کیلومتر مرز و دریا و کوه و کویر و دشت با کشور ما وجود دارد و این اقدام امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: از این رو تنها اقدام این است که از تجربه کشورهای نفت‌خیز مانند آمریکا و روسیه بهره‌مند شویم و هدفمندسازی یارانه را اجرایی کنیم همچنین کشور را به دهک افراد مستضعف، متوسط و پولدار تقسیم کنیم و آن را میان مردم تقسیم کنیم.

ابوترابی یادآور می‌شود: از آن جایی که یارانه نقدی باعث تورم می‌شود، به صورت نقدی به حساب سرپرست خانوار واریز نمی‌شود و تنها این یارانه برای نان و سایر مایحتاج در کارتی واریز می‌شود، سپس با کشیدن کارت مبلغی به حساب نانوا و یا سوپر مارکت واریز می‌شود.

اگر هدفمندی یارانه‌ها صورت نگیرد کشور با قحطی مواجه خواهد شد

وی تاکید می‌کند: هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی اقدامی بسیار بزرگ و به نفع قشر مستضعفان است، این در حالی است با تغییرات در نظام جهانی چاره‌ای جز این کار نداریم و اگر غیر از این اقدام صورت بگیرد کشور با بحران و قحطی مواجه خواهد شد؛ پس تا دیر نشده باید یارانه‌ها را هدفمند کنیم.

به گفته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، صدها هزار مهاجر در ایران زندگی می‌کنند و از یارانه این کشور برخوردار هستند.

وی ادامه می‌دهد: در راستای حذف ارز ترجیحی آرد و نان، یارانه به صورت اعتباری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این اعتبار در حساب سرپرست خانوار می‌ماند و زمانی که در نانوایی یا سوپر مارکت کارت می‌کشد از حساب سرپرست خانوار کم و به شماره پز نانوا افزوده می‌شود این موضوع منوط به این است که پرونده بازرسی تکمیل شده باشد.

ابوترابی می‌افزاید: در حال حاضر شش میلیون پز نانوایی که پرونده مالیاتی تشکیل نداده‌اند باطل شده است. این اقدام از این جهت خوب است که نانوایی‌ها مجبور به تشکیل پرونده مالیاتی می‌شوند و مالیات آن‌ها منظم می‌شود.

وی می‌گوید: در حال حاضر یارانه آرد و نان به همه ایرانیان پرداخت می‌شود و در گام‌های بعدی اصلاح می‌شود، گام اول این است که مردم با همان قیمت نان را می‌خرند اما مابه‌التفاوت آن از اعتبارشان در بانک مرکزی به نانوا پرداخت می‌شود اما نانوا باید آرد را به قیمت جهانی خریداری کند.

زنجان پایلوت طرح آرد و نان

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: زیرساخت این اقدام در شهر دماوند انجام شده بود اما طی دو ماه گذشته بانک مرکزی با وزارت ارتباطات افرادی را در شهر دماوند انتخاب کرد و با پرداخت الکترونیکی یارانه به صورت آزمایشی این اقدام انجام شد.

وی اظهار می‌کند: از این رو طرح آرد و نان به صورت پایلوت از استان زنجان آغاز شده است و در حال حاضر تست‌های نهایی را می‌گذراند که اگر فراگیر شد ایرادهای آن به حداقل برسد. هرچند هر اقدامی در آغاز با ایراداتی مواجه است.

رئیس‌جمهور باید درباره طرح آرد و نان مردم را اقناع کند

ابوترابی با بیان اینکه برای اجرای طرح آرد و نان مردم باید به صورت کامل نسبت به آن اقناع شوند، خاطرنشان می‌کند: از اطلاع‌رسانی ضعیف دولت برای این اقدام گلایه داریم و انتظار داشتیم تیم اقتصادی و شخص رئیس‌جمهور در این خصوص با مردم صحبت کنند.

وی یادآور می‌شود: اصلاح یارانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و باید هدفمندی صورت بگیرد و به رفراندوم گذاشته شود، اما شخص رئیس‌جمهور باید با مردم صحبت کند و توضیح بدهد که چرا اصرار به اجرای این طرح داریم. در راستای اتفاقات جهانی اگر اقدامات و تدابیر لازم را انجام دهیم با مشکلات عدیده‌ای از جمله بحران در کشور مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید اطلاع‌رسانی لازم و کافی جهت هدفمندی یارانه‌ها و طرح آرد و نان به مردم صورت بگیرد و مردم متوجه شوند که این مهم به نفع مستضعفان و به ضرر پولدارانی است که سال‌ها پول مفت می‌خوردند و اکنون با اجرای این قبیل طرح‌ها جنجال به راه می‌اندازند.

وی ادامه می‌دهد: برخی از نمایندگان مجلس نیز اقدامات پوپولیستی انجام می‌دهند و با طرح‌ها همراهی نمی‌کنند و در مخالف با آن‌ها توییت می‌زنند، این در حالی است که مجلس شورای اسلامی به حذف ارز ترجیحی و هدفمندی یارانه‌ها رأی داده است.

ابوترابی خاطرنشان می‌کند: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال از این طرح با عنوان حذف ارز ترجیحی نام برده است اما من آن را گام دوم هدفمندی یارانه‌ها نامگذاری کردم.

کد خبر 573655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.