مکتب فلسفی اصفهان در خدمت دین است

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان گفت: مکتب فلسفی اصفهان در خدمت دین است و با مسامحه می‌توان گفت که این مکتب، نگاه کلامی به فلسفه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد ناجی امروز _ شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ در «همایش بین‌المللی میرداماد و مکتب فلسفی اصفهان» اظهار کرد: مکتب فلسفی اصفهان در حقیقت حاشیه‌ای از فلسفه ابن سینا است.

وی با بیان اینکه فلسفه همیشه به دنبال پرسش مطرح می‌شود و اگر ما پرسشی داشته باشیم باید یکسری مقدماتی را مطرح کنیم تا این پرسش را پاسخ دهیم، ادامه داد: مکتب فلسفی اصفهان متأثر از این سوال بوده که آیا نظام شیعی یک نظام عقلانی است یا خیر؟ آیا می‌شود اندیشه شیعه را در یک نظام عقلانی تبیین کرد؟

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مکتب فلسفی اصفهان در خدمت دین است و با مسامحه می‌توان گفت که این مکتب، نگاه کلامی به فلسفه دارد.

وی خاطرنشان کرد: از نکات قابل تأمل این است که اغلب آثار فلسفی میرداماد ناقص است، البته احتمالاً آثار میرداماد کامل به ما نرسیده، اما این به دلایل مختلف درست نیست، چراکه آثار میرداماد بهم مرتبط هستند و بهم ارجاع داده شده و به خط میرداماد آثار موجود است پس در ناقص بودن آن هدفی نهفته است.

ناجی خاطرنشان کرد: ولی نظریه‌ای که در این رابطه وجود دارد این بوده که گویی پایان آثار میرداماد باز گذاشته شده است و یا به تعبیر شریعتی چون میرداماد شیخ الاسلام اصفهان بوده، نمی‌توانسته همه چیز را بیان کند.

وی افزود: در کتاب القبسات میرداماد بیان شده که حدوث عالم یکی از مباحث مورد اتفاق ادیان است، اما میرداماد نظریه‌ای را بیان کرده که حدوث عالم را مبتنی بر دلایل دینی مطرح می‌کند.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان ابراز کرد: میرداماد در آثار خود خلاف آثار ملاصدرا و ابن‌عربی، از ورود به بحثی که منجر به انسان‌واره تشبیه شدن خداوند شود، دوری می‌جوید، لذا در کل آثار او فقط یک جا به حدیث معتبر «من عرف نفسه فقد عرفه ربه» اشاره می‌کند.

وی تاکید کرد: در تئوری انسان واره بودن خداوند، پروردگار بر کل عالم تسلط دارد همانگونه که نفس بر کل جسم انسان تسلط دارد در عین حالی که متعلق به عقل و چشم و دست و پا نیست و با بریده شدن دست و پا؛ نفس انسان از بین نمی‌رود.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان افزود: حدوث دهری میرداماد علی رغم خوانش فلسفی یک آموزه دینی، عرفانی در پاسخ به چگونگی ارتباط خداوند با عالم است.

وی ادامه داد: در این اندیشه خداوند در همه ابعاد عالم با وجود نزاهت وجودیش حضور دارد و بدین گونه مکانی نخواهد بود که حضرتش در آن حضور نداشته باشد و هیچ واقعه‌ای در عالم نیست که خداوند قبل از تحققش بدان علم نداشته باشد.

ناجی خاطرنشان کرد: میرداماد اولین فیلسوف جهان اسلام به شمار می‌رود که معتقد است هر عالمی برای خود ضوابطی دارد و از این ساحت میرداماد ارادت به افلاطون دارد.

کد خبر 573316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.