اصلاح نظام «ساختار اجتماعی» اولین مبنای حکومت پیامبران

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم گفت: اصلاح نظام ساختار اجتماعی اولین مبنای حکومت پیغمبران است، اگر دنیای کسی آباد باشد آخرت او هم حتماً آباد است، امام خمینی (ره) در این خصوص به مکتب صدرایی اشاره‌های زیادی داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی گرجیان ظهر امروز- یازدهم خردادماه- ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و گرامیداشت چهاردهم خردادماه در نشست علمی «حکمت و حکومت امام خمینی (ره)»، اظهار کرد: باید بدانیم که انقلاب اسلامی به آسانی به دست ما نرسیده است و بزرگ مردانی در طول تاریخ بوده‌اند که پیامبرگونه و شهدا گونه توانستند رسالت خود را که میراث‌دار انبیا هستند به اجرا بگذارند و باید در برابر آنها خضوع کرده و پیرو راه آنها باشیم.

وی با بیان اینکه در مورد امام خمینی (ره) دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، ادامه داد: امام (ره) وجودی جامع، فقیهی سترگ و از تأثیر گذاران در این عرصه بود و با اینکه تا زمان حاضر بیش از ۱۷۰ کتاب و مقاله که از بنده به چاپ رسیده است، واقعاً باید در مقابل تفسیر امام (ره) خضوع می‌کنم.

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم، تصریح کرد: امام در عرصه فلسفه استاد مسلم فلسفه بود، در عرصه عرفان دیده می‌شود که آثاری در سن زیر ۳۰ سالگی دارند و در حال حاضر حوزه‌های علمیه و متن درسی دانشگاه‌ها کمتر از این آثار استفاده می‌کنند که همین نکته جای تأمل دارد.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) یک شخصیت جامع جدی در حوزه سیاست، اقتصاد، اجتماع و الهیات بود، انسانی که نمونه آن کمتر در این اواخر وجود داشته است، امام (ره) در رابطه بحث‌های درون دینی داریم و بسیاری از فقها عرصه حاکمیت بزرگان را در امور حسبیه می‌دانند و می‌گویند عرصه فقه اینجا بیشتر اجازه نمی‌دهد و صحت این جملات جای بحث و تأمل دارد.

حجت‌الاسلام گرجیان با تاکید بر اینکه فقه به معنای عام کلمه فقه اکبر را شامل می‌شود، گفت: ما علاوه بر کار در حوزه فلسفه در حوزه فقه اصول نیز فعالیت داشته‌ایم، باید مانند امام (ره) جامع فکر کنیم و بدانیم شخصیت ایشان اگر توانست تأثیر گذار باشد به دلیل جامعیت وی بوده است.

وی تصریح کرد: حکومت و دولت در نظام عرفانی در آموزه‌های عرفانی یکی از مباحث مورد توجه است و امام (ره) نظریه ولایت فقیه و حکومت او از زیر ساخت عرفانی بهره گرفته است.

عضو هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، اظهار کرد: واژه حکومت سه مورد مانعیت (مانع از ابتذال، انحراف، بی‌عدالتی و ابتذال)، علم و یقین را دارد و در حکومت نگاه اعتباری است و افراد به یک نوع حکومت تن می‌دهند اما در نظام ساختار وجودی بر مبنای هستی شناسی است.

لزوم شناخت مردم به قانون، قانونگذار و قانون‌آور

حجت‌الاسلام گرجیان خاطرنشان کرد: ریاست همه اسماً الله است و در نظام بالا قرار دارد، در مقاله دهم الهیات شفای ابن‌سینا هم این مورد آمده است، باید در مورد نظام بایسته بحث کنیم، در نظام وجود اقدس ربوبی با رأی دادن مسائل حل نمی‌شود، باید بدانیم در رأس انبیا وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) قرار دارد و در ساختار وجودی نظام خداوند جبرئیل دخالتی ندارد.

وی اظهار کرد: فردی که در عرصه حس، خیال، وحی، عقل، فرا عقل در مقام اول باشد، ابن‌سینا در مقاله دهم الهیات شفا دارد که «انسان نمی‌تواند همه کارهای خود را به تنهایی انجام دهد و طبیعی که افراد نیازمند به همدیگر می‌شوند.

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم، تصریح کرد: مردم باید به قانون، قانونگذار و قانون‌آور شناخت کافی داشته باشند و در بین شاعران فارسی زبان در اشعار حافظ تعبیر زیبایی در مورد هستی شناسی و عرصه معرفت وجود دارد که پیغمبر شناسی را به افراد را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید افراد به آیات الهی معرفت داشته باشند، گفت: اگر معرفت وجود دارد نیاز به حافظ معرفت هم وجود دارد، انسان باید به دین خود فخرفروشی کند و مطابق مکتب صدرایی، افکاری که در عرصه اجتماعی و سیاست وجود دارد بر مبنای زیر ساخت‌های فلسفی است.

گرجیان تاکید کرد: اصلاح نظام ساختار اجتماعی اولین مبنای حکومت پیغمبران است، اگر دنیای کسی آباد باشد آخرت او هم حتماً آباد است. مرحوم آخوند صدرا تعبیر زیبایی دارند و فرمودند «ما دنیا شناس خوبی نیستیم و به دلیل اینکه افراد در دنیا شناسی ضعیف عمل می‌کنند آخرت را نمی‌شناسند.» امام خمینی (ره) در این خصوص به عبارت مکتب صدرایی اشاره‌های بسیار داشته اند.

وی تصریح کرد: باید بدانیم انسان‌هایی که تنها به حس و تجربه اکتفا دارند نباید از حکم آنها انتظار زیادی داشت. عده‌ای هم بر مبنای قوه وهم و خیال عمل می‌کنند و در مرتبه حیوان هستند و هنوز به مرحله انسانیت دست نیافته‌اند.

اصلاح نظام «ساختار اجتماعی» اولین مبنای حکومت پیغمبران

درس‌های بزرگ امام خمینی (ره) در حوزه اخلاقی

وی خاطرنشان کرد: عوالم بالا و ملائک امام شناس هستند، نماد اسم «الله» در روی زمین امام معصوم (ع) است و این شخصیت باید تعادل اسمائی در نظام بالایی و در نظام پایین رعایت کند.

حجت الاسلام و المسلمین گرجیان گفت: اگر فردی بخواهد در نظام اسمائی جایگاه داشته باشد، باید رفتار او تحت عقل باشد تا تا کارها را به درستی انجام دهد، در قرآن کریم آمده است ساکنان کوی عقل بسیار کم هستند و مردم ساکن کوی خیال هستند و پیغمبر باید در قوه خیال و قوه وهم برتر اشد و این کلام را حکیم فارابی در آثار خود استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: قوه منکره از قوای عقل نظری و متعلق به نفس ناطقه است، این در حالی است نبی و پیغمبر در قوه حدس بسیار قدرتمند بوده است و با نگاه اقدس ربوبی متوجه مسائل می‌شود.

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: باید انسان جامع را بشناسیم و بدانیم همه اسماً الهی هستند اما تعادل وجود ندارد. فقیه کسی است که برخوردار از فقه اصغر و فقه اکبر است، در قانون بوعلی سینا مزاج دارای تعادل هستند، باید بدانیم همان طور که انسان مزاج جسمانی دارد گروهی می‌توانند مزاج روحانی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در حوزه اخلاقی نیز درس‌های بزرگی دارند، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در حوزه اخلاقی فرمودند: «دعا کنید اهل بهشت شوید و دعا کنید اهل بهشت‌های بالا باشید».

به گفته وی، امام (ره) به شعر سعدی استناد می‌کند که گفته است: «گرم با صالحان بی‌دوست در بهشت آرند / همان بهتر که دوزخ برندم با گنهکاران». مبرهن است برخی از اشعار زیبایی خاص و درس اخلاقی برای انسان‌ها دارند و بایسته حاکمیتی این است که بر اساس هستی شناسی باشد.

کد خبر 579143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.