۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
چالش جهانی شدن گلاب کاشان

فصل بهار بهترین زمان برای چیدن گل محمدی و تهیه گلاب در کاشان است، در این فصل بیشتر مردمان کاشان به چیدن گل و گلابگیری مشغول هستند و همین موضوع گردشگران بسیاری را به سمت کاشان روانه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها از هر کوی و برزن شهر کاشان که گذر می‌کنی، عطر گل و بوی ناب گلاب در هوا پیچیده و مردمان دیارهای دیگر را به دارالمومنین کشانده است، با پشت سر گذاشتن سال‌های قرنطینه کرونا و رفع ممنوعیت سفر، مردمان بسیاری مشتاق دیدن گلاب‌گیری در شهر گل و گلاب هستند و خود را به این شهر می‌رسانند تا در فصل بهار از دیدن گلاب‌گیری لذت ببرند.

رایحه خوش گلاب در کاشان گردشگران مشتاق را به این شهر روانه کرده است البته باید تمهیدات لازم برای آنها فراهم باشد تا پس از دو سال رکود شاهد جذب گردشگران در فصل گلاب‌گیری باشیم. همچنین مسئولان کاشان باید بکوشند تا برند گلاب ناب کاشان را ثبت جهانی کنند و برای این امر لازم است به مواردی همچون ارتقای کیفیت و در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای حضور گردشگران در فصل گلاب‌گیری توجه ویژه‌ای شود، گلاب‌گیری ظرفیتی منحصر به فرد است و نباید از آن غافل شد.

همچنین یکی از ویژگی‌های مهم و استثنایی منطقه کاشان که در کشور بی‌نظیر است؛ تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در مناطق تولید گل محمدی این شهرستان است، این ویژگی مهم افزون بر تأثیر افزایش کیفیت اسانس و گلاب تولیدی، زمینه‌ساز افزایش در طول فصل تولید و برداشت گل محمدی در شهرستان کاشان است که این طول فصل برداشت در تنوع اقلیم شهرستان کاشان پدیده‌ای بی‌نظیر در کشور است.

برگزاری جشنواره گلاب با هدف تبیین ظرفیت‌های کاشان

عفت پدرام، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص گلاب‌گیری و گلاب ناب این خطه به ایمنا می‌گوید: شنیدن بهار کاشان به ویژه اردیبهشت‌ماه در ذهن هر ایرانی با گل و گلاب کاشان همراه می‌شود. دنیا کاشان را با گل محمدی و گلاب ناب آن می‌شناسد از دیرباز طراوت و زیبایی گلستان‌های قمصر کاشان جاذب و میزبان تعداد زیادی از گردشگران بوده است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از جشنواره‌های زیبای ایرانی به نام جشنواره گل و گلاب با مراسم شاد و دل‌انگیز پذیرای مهمانان اردیبهشت کاشان است مراسمی که صبح زود قبل از طلوع خورشید با چیدن گل آغاز و طی مراسمی سنتی و معنوی با گلاب‌گیری ادامه می‌یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اضافه می‌کند: گلاب کاشان از قدیم نه تنها برای مصارف غذایی، مراسم و اماکن مذهبی استفاده می‌شده است، بلکه امروزه مصرف دارویی بالایی در دنیا دارد و از خشکانده گل محمدی به‌عنوان بهترین داروی آلزایمر و از گلاب به عنوان بهترین آرام بخش، نشاط‌آور و ضد افسردگی استفاده می‌شود.

وی می‌افزاید: این روزها اکثر شهرهای کوهستانی کاشان مانند قمصر نیاسر و برزک از کنار هر باغچه و گلستانی که می‌گذری، کارگاه‌های گلاب‌گیری و تعدادی از مردم پرتلاش و نجیب این دیار را می‌بینی که با روی خوش میزبان مهمانان و با عشق و علاقه و معنویت خاصی مشغول تولید گلاب و کسب و کار هستند.

پدرام‌فر اظهار می‌کند: امیدواریم امسال مراسم جشنواره گل و گلاب با زیبایی تمام در راستای جهاد تبیین و با حفظ و پاسداشت ارزش‌های دینی در دارالمومنین کاشان با قوت برگزار کنیم و میزبان خوبی برای گردشگران باشیم.

چالش‌های گلاب‌گیری در شهر گل و گلاب

رضا مهرانفر، گلابگیر نمونه برزک کاشان در زمینه شناخت گلاب اصل به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گلاب اصل، بوی مطبوع گل محمدی می‌دهد و فاقد بوی ترشیدگی است و رنگ آن شفاف، روشن و بدون رسوب است و طعم آن سنگین و کمی مایل به تلخی است و مرغوب‌ترین گلاب مربوط به منطقه کاشان است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به خصوصیات ویژه منطقه کاشان، این شهر از توان‌های محیطی و استعدادهای طبیعی و زیرساختی خوبی در زمینه صنعت گلاب‌گیری دارا است و از طرفی سابقه کهن، پربار و منحصر به فرد صنعت گلاب‌گیری که نوعی صنعت تکمیلی از فرآورده‌های خام کشاورزی است و بازار رو به گسترش آن در مصارف غذایی، طبی و دارویی و تزئینی و از همه مهم‌تر انحصاری بودن آن در تولید، می‌طلبد که چالش‌های موجود برای کشاورزان این حوزه رفع شود تا شاهد نتایج مؤثر آن در زمینه جذب گردشگر، افزایش صادرات و هزاران ثمره دیگر آن باشیم.

آئین گل و گلاب کاشان ثبت جهانی شود

محمدشریف زارعی، سرپرست فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه نه تنها در کشور بلکه در جهان این منطقه را به گل و گلاب می‌شناسند، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: لازم است مسئولان میراث فرهنگی برای ثبت جهانی آئین گل و گلاب به نام کاشان تلاش کنند.

وی اضافه می‌کند: لازم است برنامه‌های جشنواره گل و گلاب کاشان از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتوان این برنامه‌ها را در سطوح ملی و حتی فراملی به نمایش گذاشت و از این طریق برند گل و گلاب را حفظ کنیم.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه افزایش زمان جشنواره گل و گلاب به عنوان یک فرصت باید تلقی شود، تاکید می‌کند: هر تعداد گردشگر به منطقه سفر کند آورده مناسبی برای کاشان به دنبال دارد و از این رو با توجه به مدت زمان فصل چینش گل تا تیرماه باید برنامه‌ریزی لازم برای این دوره انجام شود.

ضرورت جلوگیری از خام فروشی گلاب به کمک شرکت‌های دانش بنیان

عباس کتابی، رئیس دانشگاه کاشان خام‌فروشی را از چالش‌های موجود در صنعت گلاب‌گیری می‌داند و می‌گوید: علی‌رغم تلاشی که کشاورزان برای این محصول می‌کشند، گلاب به قیمت خیلی ارزان به دیگر کشورها ارائه می‌شود که ضروری است با کمک نخبگان دانشگاهی این محصول را با بهترین فرایندها تبدیل به محصولات فناوری کرد تا با قیمت مناسب صادر شود.

وی با بیان اینکه استانداردسازی از دیگر اهداف منطقه است، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم یک استاندار بین‌المللی برای اسانس تعریف کنیم تا محصولات مشتق از گلاب کاشان با استاندارد به جهان صادر شود. این هدف می‌تواند نقطه عطفی در ارتقای جایگاه گل محمدی ایران به عنوان یک سرمایه ملی و بومی، در کشور و دنیا باشد.

آغاز برداشت گل در منطقه

رضا مظلومی، مدیرکل جهاد کشاورزی کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: برداشت گل محمدی در سطح ۲۵۸۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده است

وی با بیان اینکه برداشت گل محمدی تا سه ماه در گلستان‌های کاشان ادامه دارد، ادامه می‌دهد: سطح زیر کشت این محصول در دشت کاشان و بخش‌های برزک، قمصر، مرکزی و نیاسر به ترتیب ۲۴۰، یک هزار و ۳۰۰، ۵۸۷، ۲۹۱ و ۴۰۲ هکتار است.

مدیرکل جهاد کشاورزی کاشان خاطرنشان می‌کند: متوسط عملکرد گل‌محمدی هر هکتار در کاشان چهار تن است و در صورت وارد نشدن خسارت و حوادث غیرمترقبه، نزدیک به ۱۰ هزار تن برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای گلاب‌گیری و عرقیات سنتی در کاشان حدود ۱۶۷۰ واحد است، اضافه می‌کند: ۲۵ واحد گلاب‌گیری صنعتی دارای مجوز از جهاد کشاورزی و ۲۳ واحد نیز دارای مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت است.

مظلومی با تاکید بر اینکه حدود ۳۸۰۰ نفر در واحدهای گلاب‌گیری سنتی کاشان مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: در گلابگیری‌های صنعتی نیز ۴۱۹ نفر مشغول به کار هستند. کاشان رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید در استان اصفهان، رتبه اول میانگین عملکرد تولید در واحد سطح گل محمدی کشور را دارد و حدود پنج هزار نفر باغدار گل محمدی در این شهرستان اشتغال دارند.

وی اضافه می‌کند: گل محمدی از نظر نیاز آبی محصولی کم آب‌بر است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری در صورت نبود خسارت حوادث غیرمترقبه بیش از ۱۰ هزار تن گل محمدی از گلستان‌های این شهرستان برداشت و نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال عاید گل‌کاران شود. فصل برداشت در مناطق مختلف شهرستان کاشان از اواسط فروردین تا اوایل مرداد ادامه دارد و نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر روز کارگر گل‌چین در طول فصل برداشت، فعالیت دارند.

مدیرکل جهاد کشاورزی کاشان با تاکید بر اینکه گل محمدی کاشان از نظر کیفیت و میزان اسانس دارای بالاترین و بهترین نوع اسانس در جهان است، می‌گوید: کیفیت گلاب ناب کاشان نسبت به کل جهان حتی گلستان‌های ترکیه و بلغارستان نیز بهتر است.

کد خبر 573199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.