پشت سر گذاشتن بحران‌های نوجوانی نیازمند ارائه مشاوره است

یک روانشناس گفت: در مقطع نوجوانی فرد باید هویت خود را پیدا کند و ممکن است دچار بحران‌های روحی و روانی شود؛ بنابراین نیاز به ارائه مشاوره روانشناسی به نوجوانان احساس می‌شود و نوجوان برای پشت سر گذاشتن بحران‌ها باید به یک مشاور مراجعه کند.

زهرا استکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وجود یک روانشناس در زندگی هر فرد الزامی است؛ به طوری که خود روانشناسان نیز گاهی برای مشاوره به سراغ روانشناس دیگری می‌روند. قطعاً برخی مشکلات در زندگی وجود دارد که راه حل آنها به واسطه راهنمایی‌های یک مشاور بهتر پیدا خواهد شد.

وی افزود: در قشر نوجوان بسیار دیده می‌شود و از آنجا که قرار است فرد تازه وارد اجتماع شود و هویت خود را پیدا کند ممکن است دچار بحران‌های روحی و روانی شود، در این مقطع زمانی نیاز به مشاوره کودک و نوجوان و روانشناسی نوجوانان احساس می‌شود و نوجوان برای پشت سر گذاشتن این بحران‌ها باید به یک مشاور مراجعه کند.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه روانشناسی می‌تواند بر نوجوانان تأثیر بسزایی داشته و زمینه‌ساز آینده روشنی برای او باشد، ادامه داد: در واقع دوران نوجوانی اوایل بلوغ افراد است و در این دوران افسردگی، استرس و اضطراب به نوجوان هجوم می‌برد. در صورتی که فرد مهارت مقابله با آنها را نداشته باشد، به راحتی شکست می‌خورد، افسردگی و نگرانی بر او غلبه می‌کند و در ادامه این اتفاق طولی نخواهد کشید که فرد هدفی برای زندگی کردن نخواهد داشت.

بحران‌های روحی شدید در بازه سنی نوجوانی

وی با بیان اینکه در این بازه سنی نوجوان هویت اصلی خود را پیدا می‌کند و نقش خود را در جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از نوجوانان در این مقطع دچار بحران‌های روحی شدیدی می‌شوند یا به درستی هویت خود را در جامعه نمی‌پذیرند.

استکی اضافه کرد: بارزترین نمونه این مسئله این است که پسر هنگام حضور در جامعه، احساس می‌کند نمی‌تواند نقش یک مرد را به خوبی بازی کند و به همین جهت درخصوص هویت خویش با مشکل روبه‌رو خواهد شد یا یک دختر تحت فشارهایی که در خانواده قرار گرفته، احساس می‌کند به جنسیت خود، تعلقی ندارد و با هویت خود سر ناسازگاری خواهد داشت.

استقلال فردی و تصویرسازی ذهنی

وی با بیان اینکه نوجوانان در این بازه زمانی به فکر استقلال فردی می‌افتند که باید هزینه‌های خود را خود تأمین کند یا به صورت مستقل و جدای از خانواده زندگی کنند، گفت: در این مقطع نوجوان برای اینکه به این خواسته خود برسد، ممکن است با انتخاب‌های اشتباهی روبه‌رو شود.

این مشاور خانواده با بیان اینکه بسیاری از نوجوانان آرزوی رفتن به خارج از کشور را دارند و با این آرزو دائماً درحال تصویرسازی ذهنی هستند، اظهار کرد: این تصویرسازی ذهنی زمانی تبدیل به معضل می‌شود که تصویرسازی فراتر از واقعیت‌ها انجام شود و در واقع جای خود را به خیال‌پردازی بدهد؛ در ادامه نیز نوجوان به علت بی‌تجربگی یا نداشتن راهنما، بر تصمیم اشتباه خود پافشاری کند و در صورتی که به سرعت به وی کمک نشود، ممکن است مشکلات حادتر و بدتری او را درگیر کند.

لزوم برنامه‌ریزی در زندگی

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و نظم دادن به زندگی یکی از اصول زندگی افراد موفق است که نوجوان باید از ابتدای ورود به جامعه با آن آشنا شود و سعی کند آن را در زندگی خود نهادینه کند تا در نهایت زندگی شاد و مفرحی برای خود پدید آورد، افزود: اغلب نوجوانان در این بازه سنی به علت شور و شوق، به سراغ نظم و برنامه‌ریزی نخواهند رفت که نتیجه این اقدام در آینده مشخص خواهد شد.

استکی با بیان اینکه طی دوران نوجوانی فرد وارد دنیای انتخاب رشته می‌شود و قطعاً نیاز به مشاور تحصیلی دارد تا وی را راهنمایی کند، ادامه داد: استفاده از تجربه‌های یک مشاور و روانشناس برای نوجوان بسیار کمک‌کننده است تا رشته‌ای که واقعاً در آن مهارت دارد را انتخاب کند و به تحصیل در همان رشته بپردازد.

سوق نوجوان به سمت روابط عاطفی

وی تصریح کرد: از آنجا که در این سن نوجوان به تازگی هویت خود را پیدا می‌کند و در آستانه بلوغ و ظهور واکنش‌های بدن خود است، امکان دارد به سمت روابط عاطفی کشیده شود که این اتفاق در زمان خود خوب و مثبت است اما اگر در زمان اشتباهی اتفاق افتد، زمینه بروز اتفاقات ناخواسته در زندگی نوجوان بیشتر خواهد شد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: انسان موجودی عاطفی و سرشار از احساسات است و این طبیعی است که برای رفع نیازهای عاطفی خود به سراغ شریک عاطفی و همسر باشد اما این اتفاق باید در زمان و موقع مناسب رخ دهد و اگر در زمان نادرستی اتفاق افتد، صدماتی ناگوار به شخص وارد خواهد کرد که نه تنها نیازهای عاطفی وی را برطرف نمی‌کند، بلکه او دیگر مانند قبل نخواهد بود و مشکلات بیشتری برای وی ایجاد می‌شود؛ حضور یک روانشناس به خوبی می‌تواند این مسائل را کنترل کند.

کد خبر 573040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.