گل‌غلتان؛ دومین آیین معنوی ثبت‌شده ملی ایران در امیریه دامغان

سیزدهمین جشنواره ملی «گل غلتان» در شهر امیریه دامغان به‌عنوان دومین اثر معنوی ثبت‌شده کشور با حضور گردشگران، فرهنگ‌دوستان، نوزادان و خانواده‌ها، امروز و فردا برگزار می‌شود.

به‌گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره گل‌غلتان یک آئین معنوی صدساله در شهر امیریه دامغان است که در آن، نوزادان برای شادابی و طراوت در نخستین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند.
این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از نوروز به ثبت ملی رسیده است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.
گل‌غلتان نوزاد، همه ساله در فصل برداشت گل محمدی (اردیبهشت ماه) و در امیریه، معروف به «شهر مهربانی‌ها» برگزار می‌شود.

در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد زیر یک سال در میان برگ‌های گل محمدی، سبب حفظ طراوت و شادابی و دور ماندن از بیماری‌های مختلف به ویژه آلرژی و حساسیت‌های فصلی می‌شود.

زنان کهن‌سال این منطقه می‌گویند: غلتاندن نوزادان در میان برگ‌های گل محمدی از چروک شدن پوست بدن کودک جلوگیری می‌کند و کودک را خوش‌رو، چاق و سرحال می‌کند.

کهن‌سالان این شهر انجام این آئین را از زمان خردسالی به یاد دارند که بر این اساس آئین گل غلتان از نسل‌های پیشین به یادگار مانده و از جمله میراث معنوی ناملموس شهرستان دامغان و استان سمنان به شمار می‌رود.

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات، گل‌چینان و پرپرکردن گل‌های محمدی، آئین چوب‌بازی و آوازخوانی سنتی، روایی‌خوانی و بازدید از آثار تاریخی شهر امیریه از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

آئین گل‌غلتان نوزاد دامغان در سال ۱۳۸۹ به شماره ۱۷۷ به‌عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از «عید باستانی نوروز» به ثبت ملی رسید.

در بیش از پنج هکتار از اراضی کشاورزی شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان گل محمدی کشت می‌شود.
شهر امیریه با بیش از سه هزار نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری شهر دامغان و ۹۰ کیلومتری مرکز استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 572899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.