همدان باید در ثبت جهانی آثار تاریخی سهم داشته باشد

شهردار همدان گفت: همدان با داشتن آثار بی‌نظیر سهمی در ثبت جهانی آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو داشته باشد.

به گزارش ایمنا، عباس صوفی صبح امروز(دوشنبه) در آغاز به کار اجلاس جهانی «راه ابریشم» در همدان با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس اظهار کرد:  همدان به عنوان نخستین پایتخت ایران و شهری با بیش از ۵ هزار سال مدنیت، همواره خاستگاه تاریخ و فرهنگ و هنر بوده است.

وی گفت: این شهر با برج و باروهایش، با مهندسی دایره‌وارش و با آب و هوای کوهستانی و بی‌مثالش در طول تاریخ همیشه مستحکم و با اقتدار ایستاده و حتی پس برخی تجاوزها و تهاجم‌ها، بار دیگر ققنوس‌وار سر بلند کرده است.

شهردار همدان با بیان اینکه همدان از گذشته‌های دور تاکنون شهر بازرگانی بوده و به واسطه قرار گرفتنش در مسیر راه ابریشم حلقه اتصال شرق به غرب به شمار می‌رفت افزود: از شیان تا هتیان تا اوزکند و کاشمر و سمرقند و تا بغداد و دمشق و استانبول و رم، همه و همه برای مبادلات تجاری خود از شرقی‌ترین نقطه آسیا تا قلب اروپا از همدان می‌گذشتند و مبهوت تاریخ و عظمت و بزرگی این شهر بودند.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم همدان در آسمان پرستاره راه ابریشم می‌درخشد و هیچ ‌گاه در این راه کم فروغ نخواهد شد تأکید کرد: این شهر جلوه کم‌نظیری از تجمع فرهنگ و ادیان مختلف در یک نقطه جغرافیایی است، شهری که سال‌های سال پیروان ادیان مختلف الهی در آن در کنار هم زیسته‌اند و هنوز هم آثار این زیستن در گوشه گوشه شهر هویداست.

صوفی ادامه داد: همدان به خصوص بعد از ظهور تمدن بزرگ اسلامی نقش بی‌بدیلی در مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته و اکنون به عنوان کهن‌ترین شهر جهان بر خود می‌بالد مردان و زنانی را از سرزمین‌هایی با تاریخ و فرهنگ غنی دور هم جمع کرده تا پیرامون یکی از بزرگ‌ترین میراث معنوی بشریت یعنی راه ابریشم با هم تبادل نظر کنند.

وی با بیان اینکه بسیار خرسند خواهیم شد در این چند روز با نگاه‌ ژرف و اندیشمندانه بزرگان حاضر در این اجلاس آشنا شده و صحبت‌های آنان را پیرامون تبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بشنویم گفت: در این راستا سازمان جهانی یونسکو به عنوان متولی اصلی حراست میراث تاریخی، طبیعی و معنوی بشر در دنیا می‌تواند نقش محوری در حفاظت از آثار برجامانده از «راه ابریشم» داشته باشد و به کمک کشورهای عضو این اجلاس بیاید.

شهردار همدان با اشاره به اینکه همدان نیز این آمادگی را دارد تا در راستای حفظ و حراست از میراث معنوی راه ابریشم هر قدمی که لازم است بردارد بیان کرد: انتظار ما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان این است که همدان با داشتن آثار بی‌نظیری چون تپه هگمتانه، کتیبه‌های گنج‌نامه، گنبد علویان، دستکندهای ارزانفود و دیگر آثار کم‌نظیر سهمی در ثبت جهانی آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو داشته باشد.

وی تأکید کرد: در کنار آثار بی مثال شهر همدان، غار علی‌صدر به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان که قابلیت قایقرانی دارد نیز می‌تواند به عنوان یک اثر طبیعی در یونسکو ثبت شود.

صوفی با بیان اینکه همدان با تمام داشته‌های خود، نتوانسته به حقش دست پیدا کند افزود: مدیریت شهری همدان این آمادگی را دارد تا در راستای ثبت جهانی آثار این شهر هر تلاشی که نیاز هست انجام دهد.

کد خبر 390580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.