تجلی معنویت و خلاقیت در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان

۱۴۰ موسسه، تشکل، نهاد و مجموعه فعال در حوزه قرآن و عترت، دستاوردها و توانمندی‌های خود را در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان ارائه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها و پس از سه سال وقفه ناشی از شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در ماه مبارک رمضان برپا شده است.

فعالان حوزه انتشارات قرآنی و مذهبی، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های جمعی و دیجیتال، استارتاپ‌ها و ارائه کنندگان خدمات نرم‌افزاری جدید قرآنی، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی هنری قرآنی (نقاشی، خوشنویسی، آثار حجمی، سفال، سرامیک)، عرضه‌کنندگان پوشاک حجاب و عفاف، طراحان خدمات آموزشی کودکان و نوجوانان و خانواده‌های قرآنی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مؤسسات قرآنی و مراکز علمی و دانشگاهی مرتبط و مجموعه‌های طراحی معماری، اجرای دکوراسیون و احیای اماکن مذهبی و فرهنگی و تأمین خدمات وابسته، در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

طبق اعلام مسئولان برپایی نمایشگاه، مؤسسات و فعالان حوزه قرآنی از چهار استان اصفهان، تهران، قم و کرمان در این نمایشگاه حضور دارند و دستاوردهای خود را در ۱۴ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی به نمایش گذاشته‌اند.

پس از یک وقفه چند ساله برای اولین‌بار در محل جدید نمایشگاه بین المللی اصفهان، فضایی معنوی برای گرد آمدن مؤسسات قرآنی فراهم شده که به تاکید اغلب بازدیدکنندگان قابل تقدیر است و می‌تواند در سال‌های بعد پربارتر و با ارائه محتواهای غنی‌تر برگزار شود.

همت مسئولان و متولیان برگزاری نمایشگاه بین المللی استان اصفهان در فراهم کردن بهترین امکانات و تجهیزات برای حضور دغدغه‌مندان فرهنگ قرآنی، اعم از محیط زیبا و بزرگ نمایشگاه، پیش‌بینی سرویس‌های اتوبوس واحد برای انتقال بازدیدکنندگان از نقاط مختلف شهر، رایگان کردن پارکینگ مجموعه و فراهم کردن افطاری به صورت رایگان، همه گواه بر عزم و اراده‌ای قابل تقدیر برای گام نهادن در مسیر مهجوریت زدایی از قران کریم در بین نسل جوانان و خانواده‌ها است.

وقتی وارد نمایشگاه قرآن و عترت استان اصفهان می‌شویم، آنچه بیش از هر چیزی نمایان است، حضور غرفه‌های متعدد برای کودکان و نوجوانان با جذابیت‌های گرافیکی و رنگ آمیزی منحصر به فرد و همچنین حضور باشکوه و با قوت آستان قدس رضوی تحت عنوان کانون‌های خادمیاران رضوی در عرصه‌های مختلف است.

در همین رابطه سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان از جمله نهادهایی است که در این نمایشگاه حضور جدی داشته و توانسته است با برپایی هفت غرفه متنوع و متعدد، پاسخگوی ذائقه هر بازدید کننده در هر رده سنی باشد.
مهدی مسماریان، مدیر امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا مستقر در نمایشگاه قران و عترت اصفهان، اظهار کرد: امسال برای هفدهمین سال متوالی در نمایشگاه قرآن و عترت استان شرکت می‌کنیم و این را ارزش و فضیلت می‌دانیم.

وی با بیان اینکه همیشه استقبال از نمایشگاه قرآن و عترت استان از سوی مردم چشم‌گیر بوده است، گفت: البته در سال‌هایی انتشارات فرهنگی عمدتاً در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند که از تعداد استقبال مردمی کاسته می‌شد.

مسماریان با بیان اینکه امسال علی‌رغم اینکه تصمیم برای برگزاری هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت با تأخیر گرفته شد و به مؤسسات اعلام شد، ولی هم حضور مؤسسات و تشکل‌های قرآنی و هم استقبال مردمی بسیار به نظرم قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان با هفت غرفه در این نمایشگاه شرکت کرد. یکی از غرفه‌ها مربوط به طرح‌ها و برنامه‌های سازمان، غرفه دیگر استعداد یابی در زمینه قرآنی، حفظ، اذان و تواشیح و در غرفه دیگر با نام جهاد تبیین کتاب‌هایی که رهبر معظم انقلاب تغریظ داشتند به نمایش گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: برای نخستین‌بار غرفه‌ای را تحت عنوان بازی‌های رایانه‌ای و نرم افزارهای اسلامی، مختص سنین نوجوان و جوان تعبیه کرده‌ایم که با استقبال خوب آن‌ها روبرو شده است.

مدیر امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان، تصریح کرد: غرفه دیگر مربوط به خانواده و سبک زندگی است که کارشناسان خانواده در غرفه حضور پیدا می‌کنند و مشاوره می‌دهند و آسیب‌هایی که در زمینه فضای مجازی وجود دارد را برای آنها تبیین می‌کنند.

وی از جمله نقاط قوت نمایشگاه امسال را فضای بسیار مناسب نمایشگاهی برای حضور غرفه‌ها دانست.

رضا بدر السماء، نگارگر اصفهانی که معروف به نقاشی با محتواهای دینی است، در هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان با غرفه‌ای از آثار خود حضور دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آخرین اثر من شامل ۱۰ تابلو با محوریت رسول اکرم (ص) است، که با نام سرود اسلام مبتنی بر موضوع اذان در قالب یک تابلو نقاشی شده و اوایل امسال نقاشی آن به اتمام رسیده است. امیدوارم برای عید فطر این تابلوها رونمایی شوند.

وی تصریح کرد: تابلوی اختصاصی با محتوای حضرت رسول مکرم اسلام (ع) به بهانه هتک حرمت اروپاییان به ساحت مقدس پیامبر اسلام نقاشی شده است که امروز به دست مدیر عامل نمایشگاه بین المللی استان اصفهان رونمایی شد.

بدرالسماء با اشاره به ظرفیت‌های فوق العاده نمایشگاه قران و عترت در امر ترویج فرهنگ قرآنی و دینی گفت: امروز دشمنان اسلام با ابزار رسانه و هنر به جنگ اسلام، قرآن و عترت آمده اند و لذا معتقدم ما هم باید با هنر به جنگ مقابله با دشمنان برآییم.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به علاقه مردم و استقبال شهروندان اصفهانی از نمایشگاه قرآن و عترت، این نمایشگاه به صورت دائمی در استان اصفهان برگزار شود و زمان آن منحصر به ماه مبارک رمضان نباشد.

فاطمه انوری‌زاده، یکی از بازدیدکنندگان هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت پیرامون نقاط قوت و ضعف نمایشگاه هفدهم، اظهارکرد: امسال پس از سه سال وقفه در نمایشگاه و در این محل جدید حضور پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: به این دلیل که دارای دو کودک هستم، بیشتر به سراغ غرفه‌هایی رفتم که محتوایی دینی البته با امکان بازی برای کودکان ارائه می‌کردند.

این بازدیدکننده از نمایشگاه افزود: یکی از نقاط ضعفی که در این نمایشگاه مشاهده کردم سرو صداهایی بود که در این فضا وجود داشت و این باعث می‌شد کودکان ما در غرفه‌هایی که مربوط به آنها بود نتوانند صدا را به خوبی بشنوند و از محتوای غرفه استفاده کنند.

محمد سعادت، دیگر بازدید کننده هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت ابراز کرد: فضای نمایشگاه از لحاظ تعدد و تنوع غرفه‌ها بسیار خوب بود و به نظرم نسبت به سال‌های گذشته بهتر است.

وی از مسئولان برگزاری نمایشگاه خواست با توجه به اینکه اغلب بازدیدکنندگان خانواده‌ها هستند و با کودکان حضور پیدا می‌کنند، صندلی‌هایی برای نشستن و استراحت اختصاص دهند.

سیده مریم یاوری، دیگر بازدیدکننده با تاکید بر اینکه امسال نمایشگاه از لحاظ وسعت فضایی بسیار خوب و زیبا است، گفت: گرچه مسافت محل نمایشگاه کمی از شهر اصفهان فاصله دارد اما از خیلی جنبه‌ها همچون فضای پارکینگ خودرویی مناسب است.

وی اضافه کرد: ویژه برنامه‌های بسیار خوبی برای خانواده‌ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان از سوی آستان قدس رضوی طراحی شد که بر حال و هوای معنوی نمایشگاه افزوده است.

کد خبر 571630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.