عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۴ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد حذف اپلیکیشن‌های قدیمی از فروشگاه برنامه اپل، بررسی برترین لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۲ در مقداد آی‌تی، واتس اپ با تغییری خاص به‌روزرسانی شد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت در کشور ۱۳ درصد رشد کرد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آخرین گزارش خود در مورد وضعیت توسعه پهنای باند اعلام کرده که ضریب نفوذ پهنای باند (ثابت و همراه) به ۱۲۷.۲۰ درصد رسیده است. این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که برابر با ۱۱۲ بوده، نشان می‌دهد که ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت در کشور ۱۳ درصد رشد داشته است.

درحالی‌که این روزها کاربران از کیفیت اینترنت و بالا رفتن قیمت برخی بسته‌های شرکت‌های اینترنتی و حذف بسته‌های پرمصرف از سمت اپراتورهای همراه گلایه می‌کنند، رگولاتوری در تازه‌ترین گزارش وضعیت توسعه پهنای باند اینترنت در کشور را تا پایان سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که تعداد مشترکان پهنای باند اینترنت در کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۶ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۲۷۶ مشترک رسیده که از این میان ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۵ مشترک، یعنی کمترین تعداد استفاده‌کننده اینترنت ثابت هستند و تعداد مشترکان اینترنت سیار نیز به ۹۵ میلیون ۸۶۹ هزار و ۲۵۲ مشترک می‌رسد.

RX 6400، کارت گرافیک جدید AMD، قدرتی هم‌سطح با GTX 1650 دارد

بررسی اولیه نشان می‌دهد کارت گرافیک Radeon RX 6400 در اجرای اکثر بازی‌های جدید به مشکل می‌خورد و قدرتی هم‌سطح کارت گرافیک قدیمی GTX 1650 ارائه می‌دهد.

ای ام دی هفته گذشته در سکوت خبری کارت گرافیک جدید AMD Radeon RX 6400 را رونمایی کرد و آن‌طور که بررسی اولیه نشان می‌دهد، این کارت گرافیک قدرت پردازشی زیادی ندارد و فاصله‌ی فراوانی بین Radeon RX 6400 با برترین کارت‌های گرافیک بازار دیده می‌شود.

Expreview یکی از مدل‌های سفارشی کارت گرافیک جدید AMD یعنی XFX Speedster SWFT105 Radeon RX 6400 را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده با کارت گرافیکی طرف هستیم که در دسته‌ی کارت‌های رده‌پایین عملکردی مناسب از خود برجای می‌گذارد.

حذف اپلیکیشن‌های قدیمی از فروشگاه برنامه اپل

اپل در حال حذف اپلیکیشن‌هایی که دیگر به‌روزرسانی دریافت نمی‌کنند از فروشگاه برنامه اپ استور است.

اپل در ایمیلی به طراحان اپلیکیشن هشدار داد اپلیکیشن‌هایی که مدت زیادی از آخرین به‌روزرسانی آنها می‌گذرد را از فروشگاه اپ استور حذف می‌کند و به طراحان ۳۰ روز فرصت داد تا اپلیکیشن‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

این هشدار اپل باعث نگرانی شماری از سازندگان اپلیکیشن نسبت به این تغییر شده است. سازنده کیبورد فلیک تایپ اپل واچ اعلام کرد شرکت اپل نسخه ویژه کاربران کم بینای این اپلیکیشن را به دلیل اینکه در دو سال گذشته به‌روزرسانی نشده است را حذف کرده است. یک طراح برنامه هم از حذف شدن بازی‌های قدیمی‌تر خود از اپ استور خبر داد. چندین طراح دیگر هم تجربه مشابهی داشتند و اعلام کردند فرصت به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های خود را نداشته‌اند.

بررسی برترین لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۲ در مقداد آی‌تی

خرید لپ‌تاپ در سال‌های اخیر و بنابر شرایط خاص اقتصادی برای کاربران تبدیل به یک امر کلیدی و حیاتی شده است و بسیاری از کاربران نمی‌توانند تا چندین سال پس از خرید لپ‌تاپ اقدام به خرید یک مدل جدیدتر بکنند.

از یک سو نیازهای اساسی زندگی روزمره امروزی به استفاده از لپ تاپ، خرید لپ تاپ دل یا خرید لپ تاپ ایسر و سایر برندها را به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل کرده و از سوی دیگر بنا بر بالا بودن قیمت اینگونه محصولات، باید انتخاب برند و مدل را بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند بودجه؛ نیاز، انتظارات از محصول و … انجام داد و توجه داشت که هزینه را صرف محصولی که تمامی خواسته‌های فرد را برآورده کند.

در بازار فعلی محصولات دیجیتال خرید لپ تاپ نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر به یک امر چالشی تبدیل شده که تصمیم به تهیه یک مدل از یک برند خاص نیازمند تفکر و تحقیقات فراوان است و زمانی که یک کاربر تصمیم به خرید لپ تاپ دل یا خرید لپ تاپ ایسر و … می‌گیرد حتماً باید پیشتر زمان زیادی را صرف شناسایی خواسته‌ها، دغدغه‌ها خود کرده باشد و تشخیص دهد مدل نهایی انتخاب شده توانایی پاسخگویی به این نیازها را داشته باشد.

وان‌پلاس از بادز N و ایربادز Bullets Wireless Z2 رونمایی کرد

وان‌پلاس از دو گجت پوشیدنی جدید خود که هر دو در واقع کاربرد مشابهی هم دارند رونمایی کرد.

وان‌پلاس امروز از دو گجت پوشیدنی جدید خود که هر دو در واقع کاربرد مشابهی هم دارند رونمایی کرد. یکی از این محصولات وان‌پلاس بادز N و دیگری هم ایربادزی بی‌سیم تحت عنوان Bullets Wireless Z2 رونمایی کرد.

وان‌پلاس بادز N و Bullets Wireless Z2 هر دو برای یک هدف ساخته شده‌اند و حتی کلی قابلیت مشابه دارند اما طراحی و ارگونومی، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. وان‌پلاس بادز N یک ایربادز است که درون گوش قرار می‌گیرد و هیچ سیمی ندارد. وان‌پلاس Bullets Wireless Z2 یک ایرفون بلوتوثی بی‌سیم است که با یک سیم، دور گردن کاربر قرار می‌گیرد اما همچنان مبتنی بر بلوتوث است. هر دو محصول هم از یک سری قابلیت مشابه بهره می‌برند که از جمله آن‌ها می‌توان به IP55 با امکان مقاومت در برابر نفوذ قطرات آب و گرد و خاک، طول عمر باتری ۳۰ ساعته و پشتیبانی از بلوتوث نسخه‌ی ۵.۲ اشاره کرد.

ظاهراً اپل به‌دنبال حذف گسترده اپلیکیشن‌های به‌روزنشده از اپ استور است

به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد به‌طور گسترده، اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی را که برای مدت طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند، از اپ‌استور حذف کند.

اپل احتمالاً قصد دارد اپلیکیشن‌هایی که به‌مدت درخورتوجهی به‌روزرسانی نشده‌اند، از اپ‌استور حذف کند. این شرکت در ایمیلی که با عنوان «اعلان بهبود برنامه» برای توسعه‌دهندگان ارسال کرده، هشدار داده است اپلیکیشن‌هایی که به‌مدت طولانی به‌روزرسانی نشده‌اند از اپ‌استور حذف می‌کند و به توسعه‌دهندگانی که تحت تأثیر این مورد قرار دارند، فقط ۳۰ فرصت می‌دهد تا نسبت به به‌روزرسانی این اپلیکیشن‌ها اقدام کنند.

توسعه‌دهندگان برای اینکه اپلیکیشن آن‌ها همچنان ازطریق اپ‌استور برای کاربران دردسترس باشد، باید در مدت ۳۰ روز، به‌روزرسانی جدیدی برای آن منتشر کنند. اگر در ۳۰ روز آینده، به‌روزرسانی جدیدی برای اپلیکیشن‌های قدیمی منتشر نشود، آن اپ‌ها از فروشگاه اپلیکیشن اپل حذف خواهند شد. شایان ذکر است اگرچه اپل اپلیکیشن‌های قدیمی را از اپ‌استور حذف خواهد کرد، همه‌ی اپ‌های دانلودشده‌ی قبلی همچنان در دستگاه کاربران باقی خواهد ماند.

سری گلکسی واچ پنج سامسونگ فاقد مدل کلاسیک خواهد بود

سامسونگ در تدارک معرفی ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ پنج خود است. اگرچه کمپانی کره‌ای عرضه سری گلکسی نوت خود را متوقف کرد؛ اما سری جدید گجت‌های پوشیدنی این شرکت در ماه آگوست عرضه خواهد شد. اسمارت‌واچ‌های جدید سامسونگ احتمالاً در کنار هندست‌های گلکسی زد فولد چهار و گلکسی زد فلیپ چهار رونمایی خواهند شد.

سامسونگ به‌دنبال اعمال تغییراتی ساختاری در سری گلکسی واچ پنج خود است. خانواده اسمارت‌واچ‌های آینده سامسونگ فاقد مدل کلاسیک بوده و این ورژن با مدل پرو جایگزین خواهد شد. در حال حاضر دلیل این تغییر نام هنوز اعلام نشده است. این موضوع احتمالاً نشان می‌دهد که سامسونگ در حال حذف حاشیه فیزیکی قابل چرخش است. البته این اقدام می‌تواند صرفاً یک ری‌برند ساده از مدل کلاسیک با هدف جلب توجه مشتریان باشد.

گلکسی واچ طی ماه‌های اخیر فروش مطلوبی را تجربه نموده است؛ اما مدل کلاسیک احتمالاً به اندازه ورژن پرو موفق ظاهر نشده است. بنابراین سامسونگ با تمرکز روی تولید ورژن پرو احتمالاً قصد دارد تا از محل عرضه پرفروش‌ترین مدل اسمارت‌واچ خود به درآمد بیش‌تری دست پیدا کند.

نسل بعدی هدفون‌های پرچم‌دار سونی به بازار می‌آید

هدفون حذف نویز WH-1000XM4 سونی یکی از بهترین گزینه‌ها از زمان عرضه در سال ۲۰۲۰ بوده است، اما به نظر می‌رسد این شرکت در حال آماده شدن برای عرضه نسل بعدی باشد.

این هدفون که نسل بعدی هدفون‌های پرچم‌دار سونی است، از باتری بهتر و سیستم حذف نویز پیشرفته‌تری برخوردار خواهد بود.

پیش بینی این است که این هدفون عمر باتری ۴۰ ساعته داشته باشد و از سیستم حذف نویز ANC پیشرفته‌تری بهره ببرد. با توجه به رندرهای منتشر شده از این هدفون، تغییرات اندک ولی مهمی را در طراحی آن نسبت به مدل قبلی وجود دارد.

واتساپ با تغییری خاص به‌روزرسانی شد

تماس‌های گروهی یکی از ابزارهای مفید هر پیام‌رسان است که خصوصاً پس از بحران همه گیری کرونا بسیار پر کاربردتر از گذشته شد. اکنون گویا متا برنامه‌های مهمی برای توسعه پیام رسان خود دارد و قابلیت تماس گروهی با ظرفیت ۳۲ نفر در واتساپ ارائه خواهد شد.

متا در چند ماه گذشته شدیداً برای بهبود تجربه کاربری در WhatsApp تلاش کرده است. اما با این وجود، این پیام‌رسان سبز رنگ پر حاشیه، شاهد بود که رقبای بزرگ‌ترش مانند تلگرام در طول سال‌ها ویژگی‌های به پلتفرم خود افزوده‌اند، با وجود این سادگی اما همچنان به کاربران وفادار خود قابلیت‌هایی را ارائه کرده است.

کد خبر 570573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.