عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۳ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد سامسونگ در فکر کسب سود از هر مک بوک اپل در سالیان آینده، حذف برنامه‌های ضبط مکالمات از گوگل پلی، اندروید کماکان محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی در جهان و گوشی‌های هوشمند Realme Q5 و Q5 Pro می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

هواوی زمان رونمایی از گوشی تاشو جدید میت Xs 2 را اعلام کرد

جدیدترین نسل گوشی تاشو هواوی در تاریخ ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) معرفی می‌شود.

امروز صبح، هواوی با انتشار پوستری در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی چینی وبیو خبر از رونمایی جدیدترین گوشی پرچمدار تاشو خود داد. در این راستا، گوشی تاشو میت Xs 2 در تاریخ ۲۸ آوریل مصادف با هشتم اردیبهشت و در طی رویداد این تولیدکننده چینی رونمایی خواهد شد.

براساس پوستری که هواوی منتشر کرده است، به نظر می‌رسد گوشی تاشو میت Xs 2 در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی میت Xs از مکانیسم لولای بهینه‌تری بهره می‌برد. به علاوه، انتظار می‌رود جدیدترین گوشی تاشو هواوی عملکرد خوبی در زمینه باتری از خوبی به جاری بگذارد چرا که گوشی میت Xs چندان باتری خوبی نداشت و انتقادات زیادی از طرف کاربران به آن وارد بود.

وان پلاس در حال آزمایش وان پلاس ۱۰ با دو تراشه مختلف است

نسخه استاندارد سری وان پلاس ۱۰ از شارژ ۱۵۰ واتی و دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی بهره خواهد برد.

وان پلاس به تازگی از جدیدترین گوشی خود برای بازار چین موسوم به وان پلاس Ace رونمایی کرده است که با نام وان پلاس 10R روانه بازار جهانی خواهد شد. در همین راستا، گزارشی جدید منتشر شده است که اذعان دارد نسخه استاندارد سری وان پلاس ۱۰ یعنی وان پلاس ۱۰ نیز در حال توسعه است.

وان پلاس ۱۰ در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد و بر پایه دو تراشه پرچمدار کوالکام و مدیاتک یعنی اسنپدراگون هشت نسل یک و دایمنسیتی ۹۰۰۰ در حال آزمایش است. البته باید اشاره کرد که هنوز مشخص نیست کدام تراشه در محصول نهایی قرار خواهد گرفت و از آنجایی که گوشی وان پلاس ۱۰ هم اکنون در مرحله آزمایش است، به نظر می‌رسد عرضه آن به نیمه دوم سال میلادی جاری موکول خواهد شد.

سامسونگ در فکر کسب سود از هر مک بوک اپل در سالیان آینده

سامسونگ در کنار TSMC بزرگترین تولیدکنندگان تراشه دنیا بوده و پیشرفته‌‎ترین فناوری ساخت را در اختیار دارند. خبرهای جدید نشان می‌دهد که شرکت کره‌‎ای قصد دارد خود را در جایگاه تولیدکننده اصلی تراشه Apple M2 جای دهد تا بخش مهمی از حلقه تأمین محصولات آینده اپل باشد.

معرفی تراشه Apple M1 در سال ۲۰۲۰، تحول بزرگی در دنیای پردازش محصولات دسکتاپ و قابل حمل را که سالیان سال بود، تنها تئوری آن مطرح شده و اندک شرکت‌‎هایی سراغش رفته بودند را ایجاد کرد. این شرکت معماری پردازنده‎‌های X86 را کنار گذاشته و با معرفی نسخه ویژه تراشه ARM خود، قصد دارد برای همیشه و در همه دستگاه‎‌های خود، از این معماری استفاده کند.

این تصمیم از بسیاری جهات به نفع اپل است. این شرکت می‌‎تواند بستری بسیار بزرگ برای اجرای برنامه‎‌های iOS روی سیستم‎ عامل مک ارائه کند و در کنار آن محصولاتی با عمر باتری بسیار طولانی و البته کارایی سطح بالا را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

سامسونگ ظاهراً ظرفیت باتری گلکسی زد فولد چهار را نسبت به نسل قبل تغییر نخواهد داد

کاربرانی که انتظار داشتند ظرفیت باتری گلکسی زد فولد چهار افزایش پیدا کند، ممکن است از عدم تغییر آن ناامید شوند؛ اما جنبه مثبت دیگری در این اتفاق منفی وجود دارد.

گلکسی زد فولد سه درحال‌حاضر به لطف طراحی محکم عملکرد خوب و عملکرد درخور توجه، بهترین گوشی تاشدنی در بازار است و پیش‌بینی می‌شود که گلکسی زد فولد چهار آینده طبق این ویژگی‌ها ساخته شود. متأسفانه، افشای اطلاعات جدیدی نشان می‌دهد که ظرفیت باتری نسل جدید شاید در مقایسه با نسل فعلی تغییری نکند.

گوشی تاشدنی پرچم‌دار آینده سامسونگ توسط دو باتری EB-BF936ABY (۲۰۰۲ میلی‌آمپرساعت) و EB-BF937ABY (۲۲۶۸ میلی‌آمپرساعت) با ظرفیت ترکیبی ۴۲۷۰ میلی‌آمپرساعت قدرت خواهد کرد. غول کره جنوبی به‌احتمال زیاد آن را به‌عنوان یک باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت، مشابه گلکسی زد فولد سه، روانه‌ی بازار می‌کند.

برنامه‌های ضبط مکالمات از گوگل پلی حذف خواهد شد

گوگل قصد دارد تمامی برنامه‌های ضبط مکالمات را از فروشگاه خود حذف کند.

برنامه Google Phone که از قبل روی جدیدترین گوشی‌های پیکسل و بسیاری از تلفن‌های اندرویدی پیشرفته نصب شده است قابلیت ضبط تماس‌ها در برخی از مناطق دست کم در جایی که قانونی است را دارد. این ویژگی (ضبط تماس) در سایر نقاط جهان و در تلفن‌هایی که قابلیت داخلی ندارند وجود ندارد و کاربر باید از برنامه‌های جانبی استفاده کند.

حال گفته می‌شود گوگل قصد دارد برنامه‌های ضبط تماس را از فروشگاه خود حذف کرده و تمام این سرویس‌ها را غیرفعال کند. بر اساس سیاست‌های جدید گوگل، تمام این برنامه‌ها از تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۲ از فروشگاه گوگل پلی حذف خواهد شد.

اندروید کماکان محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی در جهان محسوب می‌شود

سهم سیستم‌عامل iOS اپل طی مدت چهار سال گذشته افزایش یافته و بخش قابل‌توجهی از سهم اندروید در بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است. با این‌حال سیستم‌عامل گوگل کماکان سیطره خود را بر بازار حفظ کرده است.

سهم اندروید از بازار در سال ۲۰۱۸ برابر با ۷۷.۳۲ درصد بود؛ در حالی‌که بر اساس برآوردهای انجام شده طی سال جاری حدوداً ۶۹.۷۴ درصد از کل دستگاه‌های جهان از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. این رقم از کاهش حدوداً هشت درصدی سهم اندروید طی مدت چهار سال حکایت دارد. در مقابل، سهم iOS از بازار جهانی طی همین دوره زمانی از ۱۹.۴ درصد به ۲۵.۴۹ درصد افزایش یافت.

این پدیده احتمالاً از دلایل متعددی ناشی می‌شود؛ اما بدیهی‌ترین دلیل این است که اپل عرضه اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های خود را به میزان قابل‌توجهی گسترش داده است. این شرکت طی سالیان اخیر در عوض عرضه دو مدل آی‌فون، چهار مدل پرچم‌دار را روانه بازار می‌کند. به علاوه غول کوپرتینویی، خانواده آیفون SE خود را نیز به‌روزرسانی کرده است. بی‌تردید ارائه گزینه‌های انتخابی متنوع‌تر و با قیمت‌گذاری ارزان‌تر به مشتریان در افزایش فروش هندست‌های اپل تأثیرگذار بوده است.

هدفون سونی WH-1000XM5 به حذف نویز قوی و عمر باتری ۴۰ ساعته مجهز خواهد بود

تصاویر و اطلاعات جدید فاش‌شده از هدفون سونی WH-1000XM5 نشان می‌دهد این محصول احتمالاً با عمر باتری ۴۰ ساعته و سیستم حذف نویز تطبیقی (ANC) بهبودیافته معرفی خواهد شد.

رندرهای رسمی هدفون بعدی سونی موسوم به WH-1000XM5 را در کنار برخی مشخصات احتمالی این محصول منتشر شد.

با توجه به رندرهای منتشرشده از WH-1000XM5 سونی، تغییرات کوچک اما درخورتوجهی در طراحی این هدفون نسبت به مدل قبلی این محصول اعمال شده است. ظاهر هدفون‌های آینده سونی، بهتر از نسل قبل این محصول به‌نظر می‌رسد و از ایرپدهای بزرگ‌تر و هدبند بهتر بهره می‌برد. لولای نگه‌دارنده‌ی ایرپدها نیز در این مدل جدید اصلاح شده است. این تغییرات در نگاه اول احتمالاً به‌راحتی بیشتر کاربر هنگام استفاده از این هدفون‌ها کمک خواهد کرد.

تلاش سامسونگ برای همکاری با اپل در تولید تراشه M2

گزارش‌های جدید خبر از تلاش سامسونگ برای همکاری با اپل در تراشه Apple M2 را می‌دهند.

تراشه M1 اپل در دستگاه‌های مک بوک، مک و آیپد استفاده می‌شود، بنابراین این شرکت به تعداد زیادی از این تراشه‌ها نیاز دارد. بنابراین، این بدان معنا است که هر کسی که وارد زنجیره تأمین تراشه M1 اپل شود، از سودهای مالی چشمگیری برخوردار خواهد شد.

از سوی دیگر شرکت سامسونگ یکی از تأمین کنندگان اپل است و در حال تولید بسترهای FC-BGA است که برای تراشه‌های مدرن، بسیار مهم هستند. اکنون خبر رسیده که غول فناوری کره‌ای می‌خواهد در تولید تراشه M2 نیز با اپل همکاری کند.

گزارش‌های جدید حاکی از این هستند که بازوی موسوم به Samsung Electro-Mechanics به انعقاد قرارداد با اپل برای تولید همان بسترهای FC-BGA برای تراشه M2، بسیار نزدیک است.

گوشی‌های هوشمند Realme Q5 و Q5 Pro

گوشی‌های هوشمند Realme Q5 و Q5 Pro در چین راه اندازی شدند.

گوشی‌های هوشمند Realme Q5 و Q5 Pro در چین راه اندازی شدند. قیمت‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات Realme دو گوشی هوشمند جدید را تحت سری Q5 خود عرضه کرده است vanilla Q5 و Q5 Pro هر دو دستگاه برای اولین بار در چین از هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ با تخفیف ۱۰۰ یوان در دسترس خواهند بود. در حالی که قیمت Realme Q5 از ۱۲۹۹ یوان (حدود ۲۰۲ دلار) شروع می‌شود، Realme Q5 Pro از ۱۷۹۹ یوان (حدود ۲۸۰ دلار) قیمت دارد.

Realme Q5 دارای صفحه نمایش ۶.۵۸ اینچی FHD+ LCD با سوراخ پانچ با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز است. این دستگاه از تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ با حداکثر هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی پشتیبانی می‌کند. باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۶۰ واتی دارد. این دستگاه بر روی سیستم عامل اندروید ۱۲ مبتنی بر Realme UI 3.0 اجرا می‌شود. برای عکس‌ها و فیلم‌ها، Realme Q5 دارای تنظیمات دوربین سه‌گانه پشتی است که شامل یک لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دو دوربین کمکی دو مگاپیکسلی برای تصاویر ماکرو و عمق است. در جلو، یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی برای سلفی و تماس‌های ویدئویی وجود دارد.

کد خبر 570347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.