ضرورت آموزش در بخش تولید مجموعه عکس

مجموعه‌ عکس دارای سلسله مراتبی است و در این زمینه ضروری است که از استاد راهنما استفاده شود؛ چرا که استاد راهنما می‌تواند در ایده‌پردازی به عکاس کمک کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، یکصدودومین جلسه نقد عکس انجمن عکاسان استان قم، با عنوان «حضور لحظه‌ها؛ حضور خلاق» با موضوع «نقد و بررسی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم» با حضور جمعی از عکاسان این استان در نگارخانه فرهنگ این شهر برگزار شد.

ابراهیم سلیمانی، دبیر دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم در این نشست، با اشاره به اینکه اگر عکسی در این دوسالانه پذیرفته نشده، دلیل خاصی نداشته است؛ گفت: داوران هر جشنواره بر اساس معیارهایی که در نظر دارند، آثاری را که دارای شرایط خاصی هستند، برمی‌گزینند.

وی با بیان اینکه در دوره‌های پیشین این دوسالانه عکس‌های موبایلی نیز داشته‌ایم، افزود: در حال حاضر عکاسی کردن با «تلفن‌های همراه» (موبایل) نسبت به گذشته حرفه‌ای‌تر شده است.

سلیمانی با اشاره به ویژگی‌های عکاسی با تلفن همراه افزود: با توجه به اینکه تلفن همراه برای عکاسی کردن در دسترس عموم قرار دارد، به همین علت در بعضی از جشنواره‌ها بخش عکس موبایلی نیز در نظر گرفته می‌شود.

رئیس انجمن عکاسان قم، خاطرنشان کرد: مهم، اثر هنری تولید شده است؛ گاه یک اثر هنری که با یک ابزار ساده تولید شده است، تأثیر بسیار زیادی دارد.

وی همچنین به بخش «مجموعه عکس» این دوسالانه اشاره کرد و افزود: شرکت در این بخش، به ویژه از سوی «عکاسان خبری»، نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

سلیمانی با بیان اینکه در بخش «مجموعه عکس» عکاسان استان‌های گوناگون ضعف دارند، ادامه داد: در چند جشنواره عکس اخیر، بیشتر مجموعه عکس‌های ارائه شده، ویژگی‌های یک مجموعه عکس را نداشته‌اند و در این زمینه نیازمند «آموزش» هستیم.

رئیس انجمن عکاسان قم، با بیان اینکه در دو سالانه‌های گذشته عکس هنرمندان قم، درصدی از آثار رسیده مربوط به استادان و پیشکسوتان این رشته بود، گفت: در این دوره حدود ۵۰ عکاس پیشکسوت شرکت نداشتند که از آن‌ها دعوت کرده‌ایم تا آثار خود را در بخش غیررقابتی شرکت دهند.

وی با تاکید بر اینکه امسال توقع ما نسبت به ۱۰ سال پیش افزایش یافته است، اظهار کرد: قضاوت درباره سطح آثار رسیده، زود است و در حال حاضر «نمایشگاه بخش آزاد» در معرض دید عموم قرار گرفته است و باید منتظر «نمایشگاه بخش قم» باشیم که پس از عید سعید فطر برگزار می‌شود.

حجت‌الله عطایی، یکی از داوران دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم نیز در این جلسه گفت: عکاسی را می‌توان به سه دسته کلی کاربردی، مستند و هنری تقسیم کرد.

وی همچنین با بیان محدودیت‌ها در عکاسی گفت: در این حرفه هنری محدودیت «کادر عکس» داریم، ضمن اینکه عکس همچون فیلم، صدا و حرکت ندارد؛ از این‌رو هنگامی که عکاس ایده‌ای در ذهن دارد، با یک قطعه عکس نمی‌تواند ایده و تفکر خود را بیان کند، به همین علت نیازمند گرفتن عکس‌های بیشتر و ارائه آن در یک «مجموعه عکس» است.

وی افزود: در مجموعه عکس، اینکه چه تعداد عکس و به چه صورتی گرفته شود و نیز نوشتن «کپشن» (توضیح مختصر) اهمیت دارد و در انتقال پیام مؤثر است.

این مدرس عکاسی ادامه داد: برای ارائه یک مجموعه عکس خوب، نیازمند صرف زمان هستیم.

وی حضور عکاسان باتجربه را در جشنواره‌های عکاسی با اهمیت دانست و تاکید کرد: بیشترین نقد در این زمینه، حضور نداشتن عکاسان باتجربه در دوسالانه عکس هنرمندان قم است.

وی در زمینه «عکاسی موبایلی» نیز گفت: «تلفن همراه» عکس نمی‌گیرد، بلکه عکاسی با دوربین انجام می‌شود و در عکس موبایلی نیز در واقع عکاسی با وسیله‌ای به نام «تلفن همراه» که دوربین عکاسی دارد، انجام می‌شود.

امیرمسعود عربشاهی، از اعضای شورای سیاست‌گذاری و از اعضای هیئت انتخاب دوسالانه عکس هنرمندان قم در ادامه، گفت: یکی از برنامه‌های ما در نشست «نقد عکس روزهای سه‌شنبه انجمن عکاسان استان قم» در آینده، نشان دادن عکس‌هایی است که روی دیوار نمایشگاه قرار نگرفته‌اند.

وی افزود: در هر جشنواره‌ای خواسته یا ناخواسته یک سری عکس خوب حذف می‌شود و یکی از مشکلات، انتخاب تعداد محدودی عکس برای راهیابی به نمایشگاه و در معرض دید عموم قرار گرفتن است.

این عکاس، با اشاره به اینکه عکس‌های به نمایش در آمده در نمایشگاه بخش آزاد دوسالانه عکس هنرمندان قم، شامل سه بخش این دوسالانه است، ادامه داد: به خاطر محدودیت انتخاب، مجبور بودیم که یک سری از عکس‌ها را کنار بگذاریم.

عربشاهی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های هر جشنواره، نوآوری است، تصریح کرد: گاهی برخی از عکس‌های خوب که کنار گذاشته می‌شوند که این، به خاطر تکراری بودن آنان و دیده شدن آن عکس‌ها در دوره‌های پیشین است.

عضو شورای سیاستگذاری دوسالانه عکس هنرمندان قم خاطرنشان کرد: دستاورد دوسالانه این است که عکاس گامی به جلو بردارد.

عربشاهی تاکید کرد: مجموعه‌عکس خوب مستلزم صرف زمان، سناریونویسی، کار میدانی، پژوهش و تکرار است.

وی اضافه کرد: مجموعه‌عکس دارای سلسله مراتبی است و در این زمینه ضروری است که از استاد راهنما استفاده شود؛ چرا که استاد راهنما می‌تواند در ایده‌پردازی به عکاس کمک کند.

وی با بیان اینکه عکاسی موبایلی با توجه به پیشرفت فناوری، هر روز قوی‌تر می‌شود، گفت: عکاسی با «تلفن همراه» در قم در حال جا افتادن است و لازم است که عکاسان به این زمینه نیز توجه داشته باشند.

این مدرس عکاسی، به چشم آمدن آثار موبایلی را نشان از قوت این عکس‌ها دانست.

وی همچنین درباره تغییر یکی از داوران این دوسالانه، توضیح داد: کریم متقی از تبریز یکی از داوران معرفی شده در این دوسالانه بودند که به دلیل ابتلا به کرونا، نتوانستند در داوری‌ها حضور داشته باشند، از این‌رو با توجه به شرایط زمانی، تصمیم گرفته شد که از حضور سیدعباس میرهاشمی از تهران بهره ببریم.

نمایشگاه آثار «بخش آزاد» دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، با ۴۵ اثر از ۲۵ هنرمند عکاس در نگارخانه فرهنگ شهر قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) تا یازدهم اردیبهشت‌ماه امسال از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برای بازدید عموم دایر است.

این دوسالانه عکس، دی ماه سال گذشته، با هدف برگزاری نمایشگاه، معرفی برگزیدگان، تدوین و چاپ کتاب عکس «قم ۱۴۰۰»، همراه با برگزاری اردو (فتو ماراتن)، نشست‌های تخصصی عکس و تجلیل از پیشکسوتان عکاسی استان قم برپا شده بود.

به گزارش ایمنا، نهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان استان قم در سال ۱۳۹۷ برگزار شد.

کد خبر 569708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.