از اصفهان تا بیروت

دو هم‌رزم اصفهانی از همان ابتدای انقلاب لباس جهاد بر تن کردند، مردانی که بیش از ۴۰ سال از عمرشان وقف دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های اصیل آن شد، اما یک‌سالی می‌شود که یکی به سوگ دیگری نشسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار شهید سیدمحمد حسین‌زاده حجازی که بیشتر به نام سردار حجازی شناخته می‌شود در سال ۱۳۳۵ در اصفهان متولد شد. او دوران ابتدایی و دبیرستان خود را در زادگاهش گذراند و پس از اخذ دیپلم با وقوع انقلاب اسلامی و تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد انقلابی درآمد.

سردار حجازی در دوران دفاع مقدس یکی از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران بود. او پس از پایان جنگ تحمیلی نیز در مسئولیت‌های مهمی همچون معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج، فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، حضور در جبهه مقاومت و جانشین نیروی قدس سپاه ایفای نقش کرد.

این فرمانده دلاور اصفهانی پس از عمری مجاهدت در راه خدا، ۲۹ فروردین ماه سال گذشته، بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از جنگ تحمیلی به شهادت رسید. حالا و در آستانه یک‌سالگی شهادت او به سراغ هم‌رزم دیرینش رفتیم تا شهید حجازی را از قاب چشم سردار اصغر صبوری بنگریم.

سردار اصغر صبوری، معاون سابق هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه آشنایی من و شهید حجازی به بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه اصفهان باز می‌گردد، گفت: با آغاز جنگ تحمیلی، ایشان و تعدادی دیگر اولین گروهی بودند که از اصفهان به منطقه اعزام شدند و دومین گروه هم ما بودیم که به فاصله ۱۰ روز به جنوب رفتیم و از آنجا ارتباط من و شهید حجازی شکل گرفت.

وی افزود: شهید حجازی در دوران دفاع مقدس از فرماندهان برجسته بوده و با توجه به مسئولیت ایشان، در سازمان‌دهی نیروها و آموزش آنها و در ادامه به کارگیری و اعزام نیروها به خطوط مقدم در روزهای اول جنگ نقش کلیدی و اساسی ایفا کرد.

معاون سابق هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه با اشاره به حضور شهید حجازی در مسئولیت‌های مختلف فرماندهی سپاه گفت: درخشان‌ترین و طلایی‌ترین دوران نیروی مقاومت بسیج از تشکیل گردان‌ها، بسیج اقشار و تقویت حوزه‌های راهبردی در دوران مسئولیت ایشان رقم خورد، دورانی که دیگر هیچ‌گاه تکرار نشد.

سردار صبوری با بیان اینکه شهید حجازی در مسئولیت‌های مختلف نقش مؤثری را در پیش‌برد اهداف ایفا کردند، افزود: انگیزه ایشان، اعتماد رهبر معظم انقلاب و حاج قاسم و درخواست حزب الله به واسطه شناخت روی توانمندی‌های ایشان باعث شد که سردار حجازی برای مسئولیت سپاه لبنان انتخاب شوند و به سرعت هم با اعزامشان به منطقه موافقت شد.

همرزم شهید حجازی اضافه کرد: تقویت فناوری نظامی در جبهه مقاومت از جمله اقدامات مؤثر ایشان بعد از انتخاب به عنوان مسئولیت سپاه لبنان بود.

معاون سابق هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید حجازی تصریح کرد: شهید حجازی فرمانده چند وجهی و همه فن حریف بود، یعنی هم در صحنه‌های ستادی، فرماندهی و میدانی و هم در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار توانمند و فرمانده بسیار هوشیاری بودند.

وی ادامه داد: سردار حجازی در زمان تغییر فرمانده سپاه پاسداران از گزینه‌های مطرح بودند، اما با از خودگذشتگی و ایثار به عنوان جانشین نیروی قدس مشغول به کار می‌شوند و دوران درخشانی را هم در این مسئولیت سپری می‌کنند.

سردار صبوری با بیان اینکه شهید حجازی از جنس مکتب شهید سلیمانی بود، گفت: ایشان از همان ابتدای جنگ در میدان بود و تا آخرین روزها در لبنان و پس از آن به نیروی قدس آمد و در این یک‌سالی که در نیروی قدس حضور داشت، ۷۰ درصد جای شهید سلیمانی را پر کرده بود، اما قسمت این بود که شیمیایی بودنش، کرونا را تشدید کرده و در بیمارستان بقیة‌الله به شهادت برسند.

وی در پایان با اشاره به اینکه شهید حجازی، هر کاری را که به عنوان تکلیف می‌دانست، آن را انجام می‌داد و خیلی به دنبال اسم و رسم نبود، افزود: یک سال قبل از شهادت، هر روز با هم جلسه داشتیم و با او مأنوس بودم و اینک جای خالی او بسیار احساس می‌شود.

کد خبر 568305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.