راه‌اندازی سامانه جامع حمایت از زنان و کودکان/زوال روان‌شناختی زنان با مصرف آنتی‌بیوتیک

راه‌اندازی سامانه جامع حمایت از زنان و کودکان، احتمال بیشتر مرگ زنان با حمله قلبی، زوال روان‌شناختی زنان با مصرف آنتی‌بیوتیک، وبینار جایگاه زن در هنر معاصر ایران، چشمگیر بودن موفقیت‌های زنان البرزی در فناوری‌های نوین، تشکیل ۲۲پرونده برای دختران و زنان آسیب‌دیده را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «نادیا محمدپور» رئیس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، با اشاره به سفارشات مقام معظم رهبری و تأکیدهای ریاست قوه قضائیه بر ضرورت احیای حقوق عامه اظهار کرد: ارائه خدمات مؤثر و اثربخش به ارباب‌رجوع، بخشی از احیای حقوق عامه به ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که زنان و کودکان را شامل می‌شود.

وی افزود: به همین منظور، دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان از سال ۱۳۸۳ در قوه قضائیه ایجاد شد و براساس شرح وظایف خود، هر روز تعداد بیشتری از زنان و کودکان با دلایل مختلف برای رفع ابهام حقوقی، قضائی یا سایر مشکلاتی که دارند به این دفاتر در دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند.

رئیس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: ازآنجاکه تاکنون هیچ یک از این اقدامات با توجه به فراوانی تعداد مراجعه‌کنندگان و گسترده بودن خدمات ارائه شده، ثبت و ضبط نشده است، امکان گزارش‌گیری و بررسی اثربخشی این خدمات به مراجعان و چگونگی رفع مشکلات آن‌ها به صورت جامع در دسترس نیست.

وی با اشاره به مزایای ایجاد این سامانه، تصریح کرد: امروزه ایجاد سامانه‌های الکترونیکی و امکان ثبت اطلاعات و خدمات به‌صورت برخط و روزانه، این فرصت را فراهم کرده است تا بانک اطلاعات جامعی ایجاد شود و ضمن دسترسی به این اطلاعات و نظارت بر نحوه عملکرد بخش‌های مختلف، نسبت به تحلیل اطلاعات و خدمات ارائه شده، کیفیت آن‌ها و سرعت پاسخگویی اقدام کند و نتایج به دست آمده را به منظور ارائه خدمات بهتر و بهبود رویه برنامه‌ریزی‌ها به کار بندد.

محمدپور اضافه کرد: با توجه به اینکه در ساختار جدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، مسئولیت هدایت و نظارت بر عملکرد دفاتر حمایت از زنان و کودکان دادگستری‌ها برعهده دفتر امور زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری نهاده شده است و بنابراین به منظور یکنواخت کردن فرایند عملکرد این دفاتر، لازم است که اطلاعات زنان و کودکان مراجعه‌کننده به دفاتر حمایت و ارجاعات آنها همچنین بسته‌های خدمتی دریافتی و سایر اقدامات منطبق با وظایف این دفاتر در یک سامانه جامع ثبت و ضبط شود.

وی گفت: سامانه جامع حمایت از کودکان، زنان و خانواده طراحی شد تا امکان پیگیری ارجاعات و حصول نتیجه از طریق بخش‌های مختلف داخلی قوه قضائیه از جمله دادستانی یا سایر دستگاه‌های همکار نظیر سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) میسر شود.

رئیس گروه حمایت از حقوق زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به مراحل پیشرفت ایجاد سامانه، خاطرنشان کرد: پیش تولید این سامانه با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درحال ارزیابی، اصلاح و نهایی شدن است و فاز اول در دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری سه استان منتخب به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و در فاز بعدی سایر استان‌ها را تحت پوشش قرار خواهد داد.

احتمال بیشتر مرگ زنان با حمله قلبی

«سارا هول» نویسنده یک مطالعه از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، اظهار کرد: زنان و مردان در این مطالعه هنگامی که پس از حمله قلبی دچار شوک قلبی شدند، ویژگی‌های بالینی مشابهی داشتند.

شوک کاردیوژنیک یا شوک قلبی، یک وضعیت تهدید کننده جان است که در آن قلب به طور ناگهانی قادر به پمپاژ خون کافی برای تأمین اکسیژن کافی اندام‌های بدن نیست و معمولاً در اثر یک حمله قلبی بزرگ ایجاد می‌شود. تخمین زده می‌شود که تا ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به حملات قلبی که ناحیه بزرگی از قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند، دچار شوک قلبی نیز می‌شوند.

تنها نیمی از بیمارانی که شوک قلبی را تجربه می‌کنند زنده می‌مانند و هدف از این مطالعه بررسی تفاوت در درمان و بقا بین زنان و مردان مبتلا به حمله قلبی و شوک قلبی بود. این مطالعه شامل بزرگسالانی بود که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ در دو مرکز بسیار تخصصی در دانمارک بستری شده بودند. اطلاعات مربوط به مشخصات بیمار، درمان و مرگ‌ومیر در طول ۳۰ روز از پرونده پزشکی آنها استخراج شد.

در مجموع یک هزار و ۷۱۶ بیمار حمله قلبی با شوک قلبی در این مطالعه ثبت شده بودند که ۴۳۸ نفر از آنها (۲۶ درصد) زن بودند. میانگین سنی زنان ۷۱ سال در مقایسه با ۶۶ سال برای مردان بود. زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در ابتدا در بیمارستان محلی بستری شدند (۴۱ درصد زنان در مقابل ۳۰ درصد مردان)، درحالی که مردان به طور قابل توجهی بیشتر با ایست قلبی خارج از بیمارستان مراجعه کردند (۲۵ درصد زنان در مقابل ۴۸ درصد مردان).

احتمال زنده ماندن زنان کمتر از مردان در کوتاه‌مدت و بلندمدت بود. در ۳۰ روز پس از حمله قلبی، تنها ۳۸ درصد از زنان در مقایسه با ۵۰ درصد از مردان زنده بودند. بعد از هشت و نیم سال، ۲۷ درصد از زنان در قید حیات بودند درحالی که این رقم در مردان ۳۹ درصد بود.

شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد زنان مبتلا به مشکلات حاد قلبی بیشتر از مردان علائم غیراختصاصی مانند تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، سرفه، خستگی و درد در پشت، فک یا گردن دارند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا زنان در مطالعه ما بیشتر از مردان در ابتدا در یک بیمارستان محلی و نه تخصصی بستری شدند.

افزایش تشخیص اینکه زنان ممکن است علائمی غیر از درد قفسه سینه داشته باشند می‌تواند تأخیر در تشخیص و درمان را به حداقل برساند و به طور بالقوه پیش آگهی را بهبود بخشد، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا زنان و مردان مبتلا به شوک قلبی ممکن است از اقدامات مختلف بهره مند شوند، مورد نیاز است.

زوال روانشناختی زنان با مصرف آنتی‌بیوتیک

محققان معتقدند ممکن است بین میکروبیوم روده و زوال شناختی ارتباط وجود داشته باشد. این مطالعه شامل ۱۴ هزار و ۵۴۲ پرستار زن در ایالات متحده بود. ارزیابی عملکرد شناختی از طریق یک باتری تست عصبی روان‌شناختی کامپیوتری بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ انجام شد.

در مقایسه با مصرف‌کنندگان غیرآنتی‌بیوتیک، زنانی که حداقل دو ماه در میانسالی (میانگین سنی ۵۴.۷ سال) آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بودند، هفت سال بعد میانگین نمرات شناختی کمتری داشتند.

نمرات شناختی شامل شناخت کلی، سرعت و توجه روانی_حرکتی، و یادگیری و حافظه کاری بود. محققان ارتباطی بین افزایش مواجهه کلی با آنتی‌بیوتیک‌ها در میانسالی و نمرات شناختی پایین‌تر در هر سه حوزه شناختی پیدا کردند و این اثر معادل چیزی بود که برای سه تا چهار سال پیری انتظار می‌رفت.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: این داده‌ها درک بهتری از عوارض بالقوه آنتی‌بیوتیک‌ها در طول زندگی ارائه می‌کند و همچنین فرضیه‌هایی در مورد نقش میکروبیوم روده در شناخت ایجاد می‌نماید. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند تغییرات قابل‌توجهی در میکروبیوم‌های روده ایجاد کنند که می‌تواند بر سلامت کوتاه‌مدت و بلندمدت تأثیر بگذارد.

جن کارنی سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه «ورمونت»، می‌گوید: مطالعات مشابهی را می‌توان در سایر جمعیت‌ها از جمله مردان و مهم‌تر از همه در جمعیت‌های مختلف تکرار کرد تا ببینیم آیا این یافته‌ها فراتر از گروه مورد مطالعه دیده می‌شوند یا خیر.

وبینار جایگاه زن در هنر معاصر ایران

مرکز ایران و فرانسه در پاریس در ادامه سلسله نشست‌های خود با عنوان «گفت‌وگو» که به شیوه گفت‌وگو محور و در زمینه‌های گوناگون حوزه ایران برگزار می‌شود، روز چهارشنبه سی‌ام مارس مصادف با دهم فروردین ١٤٠١، نشست مجازی با عنوان جایگاه زن در هنر معاصر ایران برگزار کرد.

در این برنامه که به زبان فرانسوی و با حضور مخاطبین فرانسوی و علاقمندان فرهنگ و هنر ایرانی برگزار شد، «ژان کلود ووآزن» نویسنده، مورخ و پژوهشگر حوزه تمدن و تاریخ ایران به عنوان دبیر تخصصی و شراره صالحی هنرمندِ نقاش، پژوهشگر و «کیوریتور» ایرانی مقیم پاریس حضور داشتند.

در این نشست، ضمن بررسی نقش تاریخی زن ایرانی در تحولات سیاسی _ اجتماعی ایران، نقش فرهنگی و هنری زنان هنرمند ایرانی در دوره‌های گوناگون تاریخی، مدرن و معاصر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و نمونه‌هایی از آثار هنرمندان زن ایرانی در حوزه‌های گوناگون نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی، سفال و سرامیک، معماری و سینما به نمایش درآمد.

همچنین در این نشست صالحی، ضمن تشریح سوابق هنری هنرمندان زن برجسته ایرانی به جایگاه هنری و فرهنگی آنان در عرصه‌های جهانی و آثار برجسته آنان پرداخت. شراره صالحی، نقاش ایرانی، دکترای شرق‌شناسی خود را در گرایش تاریخ هنر در سال ٢٠١٥ از دانشگاه استراسبورگ گرفت و پس از آن تا سال ٢٠١٩ به تحقیق در زمینه علوم مذهبی گرایش صوفیسم مسلمان در مرکز مطالعات عالی سوربون (EPHE) ادامه داد.

این هنرمند تاکنون کنفرانس‌های بسیار در دانشگاه‌های اروپایی و خاورمیانه در زمینه هنر برگزار کرده است و همچنین برگزاری ٢٢ نمایشگاه انفرادی و ٦٠ نمایشگاه گروهی در ایران و کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای جنوبی را در کارنامه هنری خود دارد. وی مؤلف سه کتاب و ٤٩ مقاله تخصصی هنر در ایران و فرانسه است.

چشمگیر بودن موفقیت‌های بانوان البرزی در فناوری‌های نوین

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه‌های دانش بنیان تحت مدیریت بانوان مستقر در پارک علم و فناوری البرز، از اینکه در این مرکز شرکت‌های دانش بنیان توسط خانم‌ها یا به صورت خانوادگی اداره می‌شود، ابراز خرسندی کرد. وی ضرورت حمایت از این بانوان که در بستر نوآوری‌ها تلاش را به کار گرفته‌اند را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: در این بازدید موفقیت‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم زیرا این دانش بنیان‌ها با مدیریت بانوان بخشی از نیاز بازار را تأمین کردند و حتی در مواردی صادرات نیز داشته‌اند؛ لذا نهاد ریاست جمهوری از این زنان کوشا در بحث فناوری‌های نوین حمایت خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: پشتیبانی‌های لازم را از این بانوان برعهده خواهیم داشت تا زمینه برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه در جامعه مهیا شود.

وی با اشاره به درخواست برخی دانش بنیان‌ها برای دریافت تسهیلات و بعضاً تمدید مجوز فعالیت‌های خود، تصریح کرد: رفع چنین مشکلاتی را پیگیری و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خزعلی اضافه کرد: برخی از مشکلات مطرح شده در جریان این بازدید مربوط به ضامن و وثیقه‌های بانکی است که سعی می‌شود این مشکلات به ویژه برای خانم‌های سرپرست خانوار برطرف شود.

تشکیل ۲۲ پرونده برای دختران و زنان آسیب‌دیده

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان اردبیل اظهار کرد: با مداخلات به هنگام و خانواده‌محور سعی بر این است تا با همکاری مؤسسه ائمه اطهار (ع) از خشونت‌های علیه دختران و زنان در جامعه جلوگیری شود.

وی افزود: آمار خشونت زنان و دختران در نظام خانواده در استان اردبیل بسیار پایین است اما به رغم این تلاش می‌شود تا موارد محدود نیز مورد رصد و پایش قرار گیرند و با همکاری مشاوران و مددکاران تخصصی در این حوزه رفع و رجوع شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: با معرفی ۱۲۰ نفر به مؤسسه ائمه اطهار (ع) و تشکیل ۲۲ پرونده سعی شده است تا مشکلات قضائی، حقوقی و سایر آسیب‌های وارد شده به دختران و زنان مورد رصد و پایش قرار گیرد و زمینه کنترل این آسیب‌ها را با دقت نظر بیشتر شاهد باشیم.

وی از راه‌اندازی خانه حمایتی از این دختران و زنان خبر داد و تصریح کرد: در مرحله اول با همکاری نهادهای غیردولتی سعی بر این است تا مشاوره‌های روان‌شناختی برای زنان و دختران آسیب‌دیده به همراه همسران و اعضای خانواده انجام شده و در همان ابتدا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود.

رضایی اقدام پیشگیرانه بهزیستی را در این زمینه با همکاری خوب اعضای خانواده یادآور شد و خاطرنشان کرد: با فرهنگ‌سازی، ارتقا سطح آگاهی خانواده‌ها و همچنین توانمندسازی آنها سعی بر این است تا جلوی آسیب‌های بیشتر و گرفتاری‌های گسترده گرفته شود.

وی گفت: تلاش بر این است تا در کنار ارائه مشاوره‌ها، کارگاه‌های آموزشی نیز با هدف کاهش آسیب‌ها برگزار شود تا شاهد تحکیم نظام خانواده در یک مجموعه کامل باشیم و از سوی دیگر آسیب‌ها و اختلالات به حداقل برسند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: طرح مداخلات خانواده‌محور با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در چند استان نظیر اردبیل، تهران، گیلان، کردستان و بوشهر به صورت پایلوت اجرا می‌شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح در سایر مناطق کشور نیز شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود.

کد خبر 567373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.