خلوت ترین و ارزان‌ترین زمان برای سفر به مشهد را انتخاب کنید!!

مضجع شریف هشتمین امام شیعیان در مشهد، بزرگترین شهر مذهبی کشورمان قرار دارد. به همین دلیل سالانه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی در ایام مختلف سال به این شهر سفر می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم ویژگی‌های شهر مشهد در ایام مختلف سال را بررسی کنیم تا با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، زمان مناسب سفر به مشهد را انتخاب کنید.

اولویت شما برای انتخاب بهترین زمان برای سفر مشهد چیست؟

انتخاب بهترین زمان برای سفر به مشهد به اولویت‌های شما بستگی دارد. به طور مثال ممکن است برای شما خلوت بودن سطح شهر و حرم یا کاهش هزینه‌ها به عنوان اولویت مطرح باشد و سفر به مشهد در شلوغی و ازدحام برایتان آزار دهنده باشد. یا اینکه بخواهید در مناسب‌های مختلف مذهبی در مشهد حضور داشته باشید. یکی دیگر از مواردی که برای برخی از گردشگران اهمیت دارد، آب و هوای مناسب برای سفر به مشهد است. بهترین زمان برای سفر به مشهد بر اساس هر کدام از ویژگی‌هایی که ذکر کردیم شامل موارد زیر است.

انتخاب زمان سفر به مشهد بر اساس مناسب‌های مذهبی

برای کسانی که می‌خواهند از حال و هوای معنوی حرم در مناسبت‌های خاص استفاده کنند و در مراسمات مختلف مذهبی شرکت کنند، ماه رمضان بهترین زمان سفر به مشهد است. در روزهای ماه رمضان علاوه بر برگزاری نماز جماعت، جلسات جزخوانی قرآن کریم در صحن امام خمینی یا مسجد گوهر شاد برگزار می‌شود. زائران حرم علی بن الموسی الرضا می‌توانند از برنامه‌های مختلف مدیحه‌سرایی، سخنرانی‌های مذهبی، جلسات تفسیر قرآن کریم هم استفاده کنند. همچنین در صحن‌های حرم مطهر رضوی هر شب مراسم افطاری برگزار می‌شود.

دهه‌ی کرامت و روز میلاد امام هشتم یکی دیگر از زمان‌های مناسب برای سفر مشهد است. در طول این دهه تمام صحن‌ها و آذین بندی می‌شود و مراسمات مختلف شعرخوانی برگزار می‌شود.

یکی دیگر از زمان‌های مذهبی مناسب برای سفر مشهد در ایام سوگواری ماه محرم و صفر است که مراسمات مذهبی مختلفی در حرم برگزار می‌شود. همچنین در شهادت امام رضا (ع) مراسم عزاداری با شکوهی برگزار می‌شود و بانوان این شهر مراسم نمادین حمل تابوت را انجام می‌دهند. خطبه خوانی داخل صحن یکی دیگر از مراسم مذهبی در شب شهادت است که توسط خدام انجام می‌شود.

تور مشهد از تهران با قیمت‌های مختلف به صورت هوایی و زمینی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. برای اطلاع از مدت اقامت، قیمت و زمان برگزاری تور می‌توانید با کارشناسان آژانس مسافرتی همسفرها تماس بگیرید.

زمان انجام مراسمات خاص در حرم مطهر

در حرم مطهر رضوی مراسمات خاصی به صورت روزانه انجام می‌شود. یکی از مراسمات مراسم نقاره‌زنی است که به جز ایام محرم و سفر همه روزه قبل از اذان صبح و قبل از غروب آفتاب انجام می‌شود. همچنین به صورت روزانه مراسم تحویل کشیک در رواق دارالحکمه یک ساعت بعد از طلوع آفتاب انجام می‌شود. در این مراسم سر کشیک خطبه خوانی را انجام می‌دهد و خادمانی که نوبت خدمتشان به پایان رسیده سجده شکر انجام می‌دهند و با هم دست می‌دهند و روبوسی می‌کنند.

جاروزنی هم یکی دیگر از مراسم‌های جذاب در حرم مطهر رضوی است که روزانه اجرا می‌شود. در این مراسم نمادین تعدادی از خدام حرم با لباس مخصوص و جاروهای دسته بلند رو به قبله می‌ایستند و چاوشخوان اشعاری را بلند بلند می‌خواند و سایر خدام با نوای رضا جانم با او همراهی می‌کنند.

انتخاب زمان سفر مشهد بر اساس خلوتی شهر و هزینه‌ها

شهر مشهد در ماه‌های سرد سال و فصل زمستان خلوت‌تر از اوقات دیگر است. اگر تحمل سرمای مشهد را داشته باشید و بتوانید در این ایام سفر کنید، دیگر ترافیک‌های سنگین یا ازدحام و شلوغی شما را اذیت نمی‌کند، حتی طرح‌های ترافیکی هم در اطراف حرم اعمال نمی‌شود. با این حساب اگر می‌خواهید حرم خلوت باشد و به راحتی بتوانید زیارت کنید، داخل حرم زیارت نامه و نماز بخوانید، باید در زمان‌های خلوت سال به مشهد سفر کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های سفر به مشهد در فصل‌های سرد سال این است که هزینه‌های اقامت، حمل و نقل، حتی خرید کردن هم در این ایام پایین‌تر از اوقات دیگر است و سفر مقرون به صرفه‌ای خواهید داشت. به همین دلیل تورهای مختلفی در این فصل با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسد.

یکی از پرطرفدارترین تورهای داخلی، تور مشهد از تبریز است که در تمام ایام سال برگزار می‌شود. هزینه‌ی تورهای مختلف با توجه به زمان سفر و امکاناتی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد با هم تفاوت دارد.

خلوت ترین و ارزان‌ترین زمان برای سفر به مشهد را انتخاب کنید!!

بهترین زمان سفر به مشهد از نظر آب و هوا

مشهد چشم انداز زیبا و آب و هوایی خوبی دارد و در تمام ایام سال ویژگی‌های آب و هوایی خاصی دارد که برای گردشگران جذابیت دارد. اما اگر می‌خواهید از طبیعت زیبای بهاری در شاندیز و طرقبه استفاده کنید یا به پارک جنگلی وکیل آباد بروید، از ۱۳ فرودین تا پایان اواسط خرداد بهترین زمان برای سفر به مشهد است.

فصل تابستان در مشهد هوا گرم و خشک است و به طور متوسط دمای هوا به میزان ۳۲ درجه سانتیگراد می‌رسد. در مشهد پاییز هم هوا سرد و خشک است. البته مناظر پاییزی با درختان رنگارنگ زرد و نارنجی بسیار چشم‌نواز است. اما در زمستان سرما به اوج خود می‌رسد و برخی اوقات دما تا منفی ۲۰ درجه هم می‌رسد. این سرما برای بسیاری از گردشگران قابل تحمل نیست.

بیشتر سفرها به شهر مشهد در ایام تعطیلات نوروز انجام می‌شود و شهر مشهد پذیرای تعداد زیادی از زائران است. اما اگر می‌خواهید سفری ارزان داشته باشید و در شلوغی به مشهد سفر نکنید، بهر است سفر خود را به بعد از ۱۳ فروردین موکول کنید.

جمع بندی

مشهد شهر پرجمعیتی است که به دلیل واقع شدن بارگاه ملکوتی امام هشتم علی ابن موسی الرضا در ایام مختلف سال میزبان سیل عظیمی از دوستداران آن حضرت است. در این مطلب بهترین زمان سفر به مشهد را از نظر آب و هوا، هزینه‌های سفر و ازدحام و شلوغی شهر و برگزاری مراسمات مذهبی بررسی کردیم.

منبع: آژانس مسافرتی همسفرها

کد خبر 567083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.