۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
فرهنگ سحرخوانی در رادیو فرهنگ‌

برنامه «هفت کوچه» که در ماه مبارک رمضان همه روزه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، به موضوع سحرخوانی در شهرها و روستاهای مختلف و جایگاه آن در بین اقشار مختلف مردم پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه «هفت کوچه» که از رادیو فرهنگ پخش می‌شود به بررسی فرهنگ عامه اختصاص دارد. در ماه رمضان، سحرخوانی به‌عنوان یک آئین دیرینه مورد توجه برنامه‌سازان آن قرار گرفته است.

در گذشته‌ای نه چندان دور و با نبودن وسایل ارتباطی، سحرخوانان وظیفه بیدار کردن و آماده‌سازی مردم برای سحرهای ماه مبارک رمضان را به‌عهده داشتند و آئین سحر را با صدای دلنشین خود گوشزد می‌کردند.

از جمله شهرهایی که همچنان این آئین را زنده نگه داشته‌اند می‌توان به پیرانشهر ارومیه، بسطام سمنان، روستاهای طارم، ماهنشان و همچنین روستای اسدآباد زنجان اشاره کرد که همچنان این آئین را اجرا می‌کنند و در برنامه هفت کوچه نیز به بخشی از سحرخوانی‌های این مناطق اشاره می‌شود.

در سحرخوانی معمولاً دو ساعت مانده به وقت سحر و اذان صبح، افراد خوش‌صدا و مؤذن در روستاهایی که این رسم در آنجا رواج دارد از خواب بیدار می‌شوند و با خواندن اشعار و مناجات به صورت آهنگین و همچنین با کوبیدن بر فلزهایی در کوچه پس کوچه‌های روستا قدم می‌زنند و و مردم آن روستا را برای سحری بیدار می‌کنند.

برنامه رادیویی هفت کوچه به تهیه‌کنندگی سیدهادی موسوی‌نژاد و همراهی عباس محبی، منوچهر آذری، علیرضا تابان و سکینه ارجمندی، همه روزه ساعت ۹ از گروه جامعه رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 567062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.