بازخوانی زندگی استاد جلال الدین همایی در مستند فرهنگ

محوریت موضوعی برنامه «مستند فرهنگ» به زندگی و فعالیت استاد جلال الدین همایی؛ ادیب، شاعر، ریاضی‌دان، تاریخ‌نگار و نویسنده معاصرکشورمان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه رادیویی «مستند فرهنگ» امروز _شنبه بیستم فروردین‌ماه_ ساعت ۱۵:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

جلال‌الدین همایی در خانواده‌ای اهل ادب در اصفهان و محله قدیمی پاقلعه (از محلات جنوب شرقی قدیم اصفهان) متولد شد. پدرش میرزا ابوالقاسم محمدنصیر فرزند همای شیرازی بود. نخستین معلمان همایی پدر و مادرش بودند. وی مقدمات فارسی و عربی را نزد پدر و عموی خود آموخت.

وی قرآن و الفیه را از حفظ بود و در شعر «سنا» تخلص می‌کرد. او با جفر، اسطرلاب و نجوم قدیم نیز آشنا بود. وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. وی نوه همای شیرازی است.

ازجمله شاگردان برجسته‌ای که در محضر استاد همایی پرورش یافته‌اند، می‌توان به محمدرضا شفیعی کدکنی، محمد معین، قدمعلی سرامی، محمد خوانساری و جمال رضایی اشاره کرد.

از مشهورترین اشعار همایی شعری در وصف مسجد کبود تبریز و تأسف از ویرانی آن است. او در فن سرودن ماده تاریخ نیز چیره دست بود و ازجمله ماده تاریخ وفات خود را پیش از وفات سرود!

جلال الدین همایی در سال ۱۳۵۹ چشم از جهان فرو بست و در تکیه لسان الارض تخت فولاد نزدیک گلزار شهدای اصفهان دفن شد.

تاریخ ادبیات ایران، غزالی نامه (شرح حال امام محمد غزالی)، تصحیح‌کتاب نصیحه الملوک امام محمد غزالی، تصحیح مثنوی ولدنامه با مقدمه مفصل، تصحیح کتاب التفهیم ابوریحان بیرونی با تحقیقات مفصل، تصحیح کتاب مصباح‌الهدایه و مفتاح‌الکفایه اثر عزالدین محمود کاشانی، تصحیح معیارالعقول منسوب به شیخ الرئیس ابوعلی سینا درفن جراثقال، مقدمه بر اخلاق ناصری تألیف خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین مولوی نامه، برخی از آثار این استاد فقید بشمار می‌روند.

کد خبر 567052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.