برگزاری بزرگداشت جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی

آیین رونمایی از پیشنهاد نام‌گذاری سالروز تاسیس «رصدخانه مراغه» در تقویم ملی کشور به نام روز «بزرگداشت جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی» برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از پیشنهاد نام‌گذاری سالروز تأسیس رصدخانه مراغه در تقویم ملی به نام روز بزرگداشت جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی، از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به دو شکل مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

این مراسم فردا _دوشنبه، بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه_ از ساعت ۹:۳۰ صبح برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در آن به لینک http://dte.bz/ici مراجعه کنند.

رصدخانه مراغه که این روزها آثار کمی از آن به جا مانده و سازه فعلی پوششی روی سازه قدیمی آن است، یادگاری از دوران طلایی علم و فرهنگ ایرانی اسلامی در دنیا محسوب می‌شود که در سال ۶۵۷ قمری بنا شد.

در نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری، خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از قدرت و نفوذ خود در دربار هلاکوخان، تأسیس رصدخانه را آغاز و توانست این مرکز علمی جهان اسلام را تأسیس کند.

ساخت بنای رصدخانه ۱۵ سال به طول انجامید و در این مدت به دستور هلاکوخان، کتاب‌ها و اسباب و آلات علمی و نجومی بسیاری در آن جمع شد.

اهمیت رصدخانه مراغه نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی، بلکه به خاطر علم و دانشی است که در آن گردهم آمده بود و سال‌ها بر جهان تأثیر گذاشت، چنان که این رصدخانه کتابخانه‌ای با ۴۰۰ هزار جلد کتاب خطی و ابزارهای اخترشناسی از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، کره‌های ذات‌الحلق، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت، زیج ایلخانی که شهرت جهانی دارد و بسیاری آثار و اشیای دیگر را شامل می‌شود.

رصدخانه مراغه که با شماره ۱۶۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده نه تنها کامل‌ترین رصدخانه‌ای است که تا زمان خود ایجاد شده است، بلکه نخستین رصدخانه مجهزِ قبل از کشف دوربین به‌شمار می‌رود، به طوری که تا ۳۰۰ سال بعد رصدخانه‌ای با آن امکانات در غرب به وجود نیامده است.

به گواه تاریخ این مجموعه تا سال ۷۰۳ هجری قمری یعنی تا زمان سلطان محمد خدابنده فعال بوده است اما پس از آن بر اثر عوامل متعدد همچون تغییر پایتخت و بی‌توجهی حکام رو به ویرانی رفت و در حال حاضر آثاری از بناهای متعلق به آن باقی مانده است.

شهرستان مراغه از توابع آذربایجان شرقی، با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه‌های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می‌شود که ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آئین بزرگداشت جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی برگزار می‌شود

کد خبر 575165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.