چرا استفاده از آجر نما نسوز نسبت به سنگ بهتر است ؟

متریال های مختلف می‌توانند زیبایی و ویژگی‌های منحصر به فردی برای نمای یک ساختمان به وجود بیاورند.

متریال های کار شده در نمای ساختمان

قبل از اینکه شروع به مقایسه استفاده از آجر نما و یا سنگ را در نمای ساختمان داشته باشیم بهتر است به این نکته توجه کنیم که بهترین و متداول‌ترین متریال ها برای استفاده در نمای ساختمان چه چیزهایی می‌باشند؟

  • ساندویچ پانل
    سرامیک‌های پرسلان
  • چوب
  • آلومینیوم م
  • کامپوزیت
  • شیشه
  • بتن اکسپوز

را می‌توان به عنوان متداول‌ترین مصالح کار شده در نمای ساختمان یاد کرد هرکدام از از موارد یاد شده می‌توانند زیبایی و ویژگی‌های منحصر به فردی برای نمای یک ساختمان به وجود بیاورند اما در کنار مزایای هرکدام معایبی نیز وجود دارد.

ما در این مطلب قصد نداریم تک تک این آیتم‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم صرفاً برای اینکه مخاطب بداند به غیر از آجر و سنگ چه چیزهای دیگری را می‌توان در نمای ساختمان کار کرد این موارد را متذکر شدیم.

قیمت تمام شده آجر نمای نسوز و سنگ

این مطلب در فروردین ماه ۱۴۰۱ در حال تنظیم است باید توجه داشت که بهترین آجرهای نمای نسوز ساختمانی با کیفیت درجه یک, امروز در بازار ایران با قیمتی نزدیک به متری ۲۰۰ هزار تومان یافت می‌شود البته این به بدان معنا نیست که قیمت واحد این محصول ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد بلکه ما اشاره به بهترین آجرهای نمای ساختمانی کردیم.


اجرای یک نمای ساختمان در بهترین حالت حدوداً متری ۲۵۰ هزار تومان می‌باشد یعنی یک نماد درجه یک با متری حدود ۴۵۰ هزار تومان اتمام می‌رسد اما یک نمای سنگ شرایط متفاوتی دارد

سنگی که در نمای ساختمان کار می‌شود معمولاً تراورتن عباس آباد می‌باشد که قیمت یک متر مربع از از آن آن به صورت میانگین متری ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و نصب آن متری ۲۰۰ هزار تومان می‌باشد.

یعنی یک نمای سنگ وسط با متری در حدود ۶۵۰ هزار تومان به اتمام می‌رسد.

اگر شما قصد داشته باشیم یک سنگ تراورتن درجه یک کار کنید معمولاً مت یک متر مربع از آن به بالاتر از یک میلیون نیز تجاوز می‌کند و این برای عامه مردم بهینه نمی‌باشد.

چرا استفاده از آجر نما نسوز نسبت به سنگ بهتر است ؟

مقایسه دوام آجر نمای نسوز و سنگ‌های ساختمانی

معمولاً برای مشتری نهایی دوام یک محصول ارزش بسیار بالایی دارد از حیث دوام و مقاومت باید به این نکته اشاره کرد که آجرهای نمای نسوز دارای مقاومت بسیار بسیار بالاتر نسبت به سنگ‌های ساختمانی می‌باشد.

علت فنی این موضوع این است که آجر معمولاً خاصیت جذبی دارد یعنی جزئی از نما و ساختمان شما می‌شود در حالی که سنگ متریال ای است که به نمای ساختمان شما اضافه می‌شود.

در گذشته نماهای ساختمانی بیشتر با آجر سه سانتی زرد انجام می‌شد این آجرها در مقابل باران‌های اسیدی بسیار ضربه پذیر بودند و بعد از مدتی نمای ساختمان از زردی به سیاهی و چرکی تغییر پیدا می‌کرد اما امروزه آجرهای نمای نسوز قابلیت ضد اسیدی دارد البته شما می‌توانید بعد از انجام آجر نما با استفاده از پوشش‌های نانو روی ضربه پذیری آجر نمای خود را به صفر برسانید اما سنگ به مرور زمان یب پذیر می‌باشد هم در مقابل حرارت و هم در مقابل لعاب های سیمانی بنابراین باید آجر نمای نسوز را از نظر دوام بر تر و با کیفیت تر است سنگ قرار داد.

چرا استفاده از آجر نما نسوز نسبت به سنگ بهتر است ؟

ایمنی آجر نما یا سنگ تراورتن

حتماً در مجاورت منزل یا محل کار خود دیده‌اید و یا شنیده‌اید که یک تکه سنگ سقوط کرده است. سنگ ساختمانی به جهت یک تکه بودن و سنگینی سقوط می‌کنند و بعضاً خسارت‌های مالی فراوانی به بار آورده‌اند.

این یکی از بدترین ویژگی‌های سنگ‌های ساختمانی می‌باشد برای جلوگیری از این موضوع شما الزاماً باید بعد از نما سنگ خود را پیچ کنید که به نمای شما ضربه می‌زند در حالی که هیچ وقت نشنیده‌اید که آجرنما سقوط داشته باشد و یا از جای خود درآمده باشد علت این موضوع آن است که یک قالب آجر نما بسیار بسیار سبک تر از سنگ می‌باشد بنابراین با توجه به قابلیت جذب می بالای آجرنما سقوط آن تقریباً غیر ممکن می‌باشد و از نظر ایمنی آجرهای نما برتری محسوسی نسبت به سنگ دارند.

قوانین شهرداری‌ها برای نما ساختمانی

موضوع دیگری که در مقایسه این دو آیتم بسیار حائز اهمیت است موضوع قانونی بودن آن می‌باشد امروزه در اکثر شهرداری‌ها و و مراکز استان‌ها استفاده از سنگ حداکثر تا ۲۰ درصد مجاز می‌باشد در حالی که آجرنما تا ۱۰۰ درصد قابلیت استفاده دارد علت این موضوع به ایمنی سازه‌ها و ساختمان‌ها در مقابل زلزله‌ها می‌باشد آجرنما در مقابل زلزله به خاطر قابلیت جذب ریزش ندارد در حالی که سنگ‌های ساختمانی اکثراً ایمنی بسیار بالایی ندارند.

استفاده از آجر نما در بناهای تاریخی

تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که بناهای بسیار معروف با آجر کار شده‌اند مثلاً سی و سه پل یا پل خواجو یا چهل ستون و....

نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا نیز استفاده از آجر مرسوم بوده است بزرگترین و معتبر ترین بناهای بین‌المللی نیز از آجر استفاده کردند بنابراین می‌توان گفت آجرهای نما ما نسبت به سنگ‌های ساختمانی برتری بسیار محسوسی دارد.

هدر رفت انرژی و نماهای ساختمانی

امروزه موضوع انرژی موضوع بسیار مهمی می‌باشد برای سر ساختمان‌ها برای حفظ انرژی از شیشه‌های دوجداره استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند با کمترین مصرف انرژی و سوخت را ایجاد کنند
بنابراین عایق بودن موضوع با اهمیتی می‌باشد آجرهای نمای نسوز عایق بسیار مناسبی برای حفظ انرژی در ساختمان می‌باشد در حالی که سنگ‌های ساختمانی اصلاً عایق مناسبی نیستند و سرما و گرما را به راحتی از دست می‌دهند

کد خبر 566643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.