اصفهان؛ نگینی بر انگشتر گردشگری‌ ایران

گردشگری اصفهان طی دو سال گذشته و در دوران شیوع کرونا، دچار رکود شده بود. امسال با برنامه‌ریزی و تقویت زمینه‌های لازم برای گردشگران، در نوروز شاهد موج عظیمی از مسافران در اصفهان -که نگینی بر انگشتر گردشگری کشور است- بودیم؛ اما همچنان نیاز است زیرساخت‌های لازم تقویت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نام‌گذاری سال‌های گذشته تاکید فراوانی بر مباحث اقتصادی از جمله تولید با مباحث جهش تولید و تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها جهش تولید و تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها بوده است. توجه به تولید داخلی در شرایط بحرانی و تحریم کشور در رونق اقتصادی، ضروری است.

شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند و با متکی بودن به توان علمی و پژوهشی داخلی، از ارکان بسترساز توسعه در چهارچوب و تحول اقتصاد مقاومتی هستند. امسال نیز با شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است. توجه به تولید و رفع موانع آن علاوه بر رونق اقتصادی در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان موجب افزایش اشتغال و کارآفرینی و کاهش معضل بیکاری می‌شود.

از سوی دیگر، کلان‌شهر اصفهان با برخورداری از شرایط زیست‌محیطی، بافت فرهنگی فرهنگی، شاخص‌های مذهبی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری برای رونق اقتصادی ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران دارد و عملی شدن این رویکرد، نیازمند توجه به زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان است. با توجه به نیازهای گردشگران، لازم است تسهیلاتی جهت اسکان مسافران در نظر گرفته شود و این اتفاق، همت و برنامه‌ریزی مدیریت شهری اصفهان را نیاز دارد؛ بنابراین برای بررسی بیشتر این مسئله و توجه مدیریت شهری و تلاش شورای ششم شهر اصفهان در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و استفاده از پتانسیل‌های اصفهان در حوزه گردشگری و برنامه‌ریزی برای رونق اقتصادی شهر با محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌گویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

چگونه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی در اصفهان محقق می‌شود؟

پایین بودن نوآوری و خلاقیت و ضعف در بنگاه‌های اقتصادی، موجب افزایش وابستگی صنعت به فناوری‌های خارجی می‌شود. بیکاری جوانان، جزو معضلاتی است که بسیاری از خانواده‌ها از آن رنج می‌برند؛ امیدواریم مجموعه مدیریت شهری در سال جدید با عزم جدی و جهشی خوب بتواند بر اساس شعار سال مد نظر رهبری گام بردارد و در زمینه تولید اقدامات و سیاست‌های خوبی داشته باشد تا منجر به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان چه نقشی در تولید و اشتغال پایدار دارند؟

مقام معظم رهبری مانند سال‌های گذشته، بر مباحث اقتصادی و تولید تاکید داشته‌اند. توجه به این دو مقوله مهم در شرایط خصمانه، تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور، می‌تواند رونق اقتصادی و اشتغال‌آفرینی را در حوزه‌های مختلف برای کشور و هموطنان داشته باشد. برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در اصفهان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند موتور محرک توسعه و اشتغال پایدار باشند، توجه مدیریت شهری به شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی این شرکت‌ها در تولید کالاهای کیفی می‌تواند بستر اشتغال پایدار را در شهرها فراهم کند که این اتفاق عامل کاهش معضل بیکاری است.

حرکت‌های اقتصادی تا چه اندازه در تقویت بنیان‌های اقتصادی و توسعه کشور مؤثر است؟

طی چند سال اخیر، دانشمندان و نخبگان کشور تلاش کردند در جهت منویات مقام معظم رهبری قدم بردارند. در سال‌های گذشته که تاکید رهبر انقلاب بر تولیدات داخلی و تقویت بنیه اقتصادی بوده است، دانشمندان و نخبگان کشور تمام عزم خود را جزم کردند تا در راستای منویات معظم‌له قدم بردارند؛ بنابراین طی سال‌های گذشته تولیدات داخلی افزایش یافته و تقریباً ایران در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، نظامی و صنعت مستقل شده و از وابستگی خارج شده است. کشور در حوزه مدیریت شهری مانند تهیه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، خرید اتوبوس، تاکسی و حتی بسیاری از واگن‌های قطارشهری در حوزه خدمات شهری مانند المان‌های شهر و فناوری‌های نوین در بخش هوشمندسازی تقریباً به خودکفایی رسیده است که این حرکت اقتصادی در زمینه تقویت بنیان‌های اقتصادی و توسعه کشور نقش مؤثری دارد.

چه زمانی ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و دانش فنی اتفاق می‌افتد؟

توجه به کیفیت محصولات امری ضروری است که باید به آن به صورت ویژه پرداخت، سال جاری به فرموده مقام معظم رهبری سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است که بر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای کیفیت تولیدات داخلی تاکید می‌کند. شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود و انتقال دانش، پژوهش، کسب و کارهای محلی و تولیدی باعث ارتقای دانش فنی در جامعه می‌شود.

مدیریت شهری در جهت تحقق شعار سال جدید چه وظایفی دارد؟

امیدواریم مجموعه مدیریت شهری در سال جدید با عزم جدی و جهشی خوب بتواند براساس شعار سال مد نظر رهبری، گام بردارد و در زمینه تولید اقدامات و سیاست‌های خوبی داشته باشد تا منجر به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی شود. شعار سال نباید در حد پوستر، بنر و مختص سخنرانی‌ها باشد، بلکه آحاد جامعه به خصوص نخبگان، دانشمندان و اساتید دانشگاه، حوزه علمیه و مدیران و مسئولان کشور باید با عزم جدی در تحقق شعار سال قدم بردارند. مدیریت شهری نیز در حد و توان خود باید به سمت و سوی ایجاد بسترهای مناسب و تقویت تولیدات داخلی و حتی خانگی و اشتغال حرکت کند و قطعاً با هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان زمینه توسعه و ارتقای خدمات شهری را افزایش داد.

بعد از دو سال اپیدمی کرونا امسال حضور مسافران نوروزی در اصفهان چگونه بوده است؟

حضور مسافران نوروزی در اصفهان بعد از دو سال رکود به دلیل شیوع کرونا، بسیار چشمگیر بوده است. ایجاد محیطی مفرح برای مسافران نوروزی و فراهم کردن سفر دلپذیر برای گردشگران در نصف جهان حاصل تلاش و همت تمام مسئولان ستاد سفر، ارگان‌های مختلف مانند آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، پلیس راهور، اتحادیه املاک و اصناف، علوم پزشکی، اورژانس، شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی است که هم‌افزایی خوبی را رقم زدند؛ امیدواریم کاستی‌ها و نواقص جزئی که وجود داشته است در سال‌های آینده رفع و در مقابل آن نقاط قوت تقویت شود.

پتانسیل‌هایی شهر اصفهان در حوزه گردشگری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اصفهان مجموعه‌ای از هنرهای مختلف و ذوق‌های متنوع است و این ظرفیت را دارد که هر گردشگری بر اساس سلایق خود، از امکانات و پتانسیل‌های موجود بهره ببرد. ابنیه و اماکن تاریخی متعدد، وجود هنرهای متعدد صنایع دستی، تفرجگاه‌های طبیعی مانند کوه صفه و ناژوان، باغ‌های متعدد خزندگان، پرندگان، پروانه‌ها و آکواریوم از جمله پتانسیل‌هایی است که شهر اصفهان در حوزه گردشگری دارد. امسال مدیریت شهری اصفهان همچون سنوات قبل به صورت ویژه برای گردشگران نوروزی بسترهای مختلفی را برنامه‌ریزی کرده است؛ هدف تمام متولیان ستاد سفر شهر اصفهان با همراهی ارگان‌های مختلف و در رأس آن شهرداری اصفهان، گذراندن ایام خوش برای تمام مسافران در اصفهان بوده است.

کد خبر 565816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.